Školských tašiek nájdete dnes v obchodoch od výmyslu sveta. S obrázkom Barbie, Spidermana, aj Hello Kitty. Ružovú, modrú, tyrkysovú, na plecia, na kolieskach i na jeden popruh. Na chuť si príde každý. Aké kritériá by však mala spĺňať taška dieťaťa zo zdravotného hľadiska? Akú váhu by asi mala mať u malého prváčika či u piataka?
Rozhodli sme sa deťom v základnej škole v Bratislave odvážiť školské tašky. Z ich váhy sme neboli prekvapení iba my, no aj samotné deti.
Najťažšia mala viac ako 7 kíl!
Odborníci zhodne tvrdia, že váha školskej tašky by mala dosiahnuť maximálne 10 percent z váhy dieťaťa. Je možné, aby túto podmienku deti splnili, ak majú mať na hodine všetko, čo sa vyžaduje?
Odvážili sme tašky deťom na prvom stupni základnej školy, aby sme zistili, aká je realita. Deti zo Spojenej školy Novohradskej v Bratislave sa s nami rady podelili nielen o informáciu, koľko ich tašky vážia, ale aj o ukážku toho, čo v nich nosia.
Štvrták Riško si napríklad napočítal v taške 4 učebnice, 2 pracovné zošity, 5 zošitov, 2 peračníky, 2 knihy na povinné čítanie, desiatu a fľašu s vodou. To sme ešte nepripočítali batoh na telesnú výchovu, ktorý si v ten deň do školy niesol tiež. Len samotná školská taška vážila 5,8 kg. Keďže jeho telesná hmotnosť bola 39 kg, Riškova školská taška bola v porovnaní s maximálnou záťažou odporúčanou lekármi ťažšia o 1,9 kg.
Sám priznáva, že je jeho taška priťažká a zvláda ju odniesť na chrbte len kratší úsek. „Hoci mi mama kúpila tašku na kolieskach, nie vždy sa to dá v snehu či daždi použiť,“ sťažuje sa malý školák. Keď je zlé počasie, nesie ju teda vždy na chrbte od autobusovej zastávky až do školy ako bežnú tašku.
Natálka je druháčka a jej drobná postava napovedá, že by podobne ťažkú tašku mať určite nemala. Jej taška však na váhe ukazuje 5,7 kg. Hoci je takmer rovnako ťažká ako Riškova, Natálka je iba druháčka a váži len niečo cez 25 kg. Jej taška vážila viac ako 22 percent jej telesnej váhy.
Rekordér bol tretiak Maťko, ktorého taška mala až 7,4 kg. Keďže sám vážil 31,3 kg, navyše si na svojom chrbte nosil 4,7 kg. To bolo viac ako 23 percent z jeho telesnej hmotnosti. Lekármi odporúčanú hranicu prekročil viac ako dvojnásobne.
Podľa nášho náhodného testu mali z 10 detí takmer všetky školskú tašku, ktorá podľa lekárov nespĺňala váhový limit a nebola pre detskú chrbticu vhodná.
Meno | Trieda | Hmotnosť dieťaťa | Hmotnosť tašky | Nadlimit |
Richard | 4. | 39 kg | 5,8 kg | 1,9 kg |
Martin | 3. | 31,3 kg | 7,4 kg | 4,27 kg |
Sebastián | 5. | 47 kg | 5 kg | 0,3 kg |
Saška | 5. | 38,5 kg | 7,4 kg | 3,6 kg |
Izabelka | 1. | 25,9 kg | 3,9 kg | 1,31 kg |
Eliáš | 4. | 38 kg | 3,9 kg | 0,1 kg |
Laura | 1. | 23,4 kg | 3,3 kg | 1,4 kg |
Zuzka | 3. | 38,5 kg | 3,5 kg | -0,3 kg |
Natália | 2. | 25,4 kg | 5,7 kg | 3,16 kg |
Emka | 4. | 33 kg | 6 kg | 2,7 kg |
Čo sa deje s chrbticou dieťaťa pri dlhodobom preťažovaní?
Mnohí rodičia i školy si neuvedomujú, čo všetko deti denne na svojich chrbtoch nosia. Prechod z materskej školy, kedy detská chrbtica nebola ničím zaťažovaná, môže byť pre ňu nosením školskej tašky doslova šokom.
Negatívny dopad na chrbticu dieťaťa má okrem jej váhy aj tvar tašky a spôsob, ako ju nosí. Nosenie na jedno rameno alebo v ruke je pre malé dieťa zo zdravotného hľadiska najhoršie. Nezanedbateľným faktorom okrem váhy tašky je aj trasa, ktorú každý deň dieťa s taškou musí prekonať a teda čas, ktorý ju nesie.
Odborníci upozorňujú, že dlhodobé nadmerné zaťažovanie chrbtice môže spôsobiť deťom okrem bolestí chrbta a nesprávneho návyku držania tela aj zdravotné problémy ako sú skolióza (patologické zakrivenie chrbtice do strán) alebo zaguľatenie ramien smerom dopredu spôsobené tým, že sa dieťa snaží udržať rovnováhu.
Digitálne učebnice by mohli pomôcť
Digitálne učebnice sú vhodným riešením aj pri tomto probléme. Okrem toho, že šetria chrbtice detí, majú aj množstvo ďalších výhod ako nižšie náklady na svoju výrobu či bezproblémovú a rýchlu možnosť aktualizácie.
Kvalitne pripravená a odborne správna učebnica vytvára výborný základ pre vznik atraktívneho interaktívneho obsahu. Kombináciou oboch materiálov možno zabezpečiť väčšine žiakov efektívne získavanie poznatkov a kompetencií. Príkladom toho, ako využívať papierové učebnice v kombinácii s ich digitálnou verziou, je portál Kozmix.sk. Vzdelávací portál je pre žiakov základných škôl na prvom stupni a obsahuje kompletné sady učebníc, ktoré môžu využívať učitelia i deti. Dostupné sú zatiaľ učebnice z 5 predmetov, no túto ponuku plánujú tvorcovia v budúcnosti rozšíriť. Deti si tak môžu digitálne učebnice čítať v škole na digitálnej tabuli a doma pri robení úloh napr. na tabletoch. Papierovú učebnicu teda nemusia prenášať z domu do školy a naopak. Buď je uložená v triednej knižnici, alebo u žiaka doma.
„Dnes sa zdá najefektívnejšie kombinovať papier a digitál napríklad tak, že žiak má sadu učebníc doma a v škole používa tie digitálne verzie, alebo naopak,“ vysvetľuje Ján Machaj, riaditeľ organizácie EDULAB, ktorá sa na implementácii portálu Kozmix.sk podieľala.
Učebnice v digitálnej podobe majú aj tú výhodu, že môžu obsahovať interaktívne materiály. Žiak potom nerieši príklad s ceruzkou, či perom priamo do učebnice, ale rieši jeho interaktívnu podobu. Už teraz učebnice na vzdelávacom portáli obsahujú odkazy na interaktívne cvičenia, ktoré tvoria nadstavbu ich obsahu. V budúcnosti takýchto interaktívnych prepojení môže byť viac.
Pozitívne sa k tejto možnosti stavajú podľa Machaja aj učitelia: „Učitelia digitálnu verziu učebnice prijímajú, lebo konečne môžu na interaktívnej tabuli ukázať žiakom to, čo pred tým len ťažko ukazovali s otvorenou učebnicou vo svojich rukách. Z nášho prieskumu vyplýva, že pre viac ako 80 percent učiteľov je digitálna forma vítanou pomôckou,“ dodal.
Ukážkou, ako je možné efektívne vzdelávacie materiály prepájať, sú aj odkazy na rozšírený digitálny obsah portálu Kozmix.sk v tlačených alebo digitálnych učebniciach. V učebniciach umiestnených na portáli Kozmix.sk sa nachádzajú pri jednotlivých učivách odkazy na ďalšie cvičenia vo forme kódov, vďaka ktorým si môžu žiaci ľahko dohľadať ďalšie úlohy v digitálnej podobe na portáli Kozmix.