http://gdesk.hit.gemius.pl/lshitredir/id=bIfqjxSCW5iir5JNBJNm0qRvjw0GVxuO1tHY2UQfBw7.L7/fastid=imwclllnjwapzomcwmeazhzdhglo/stparam=zlphhwgtbt/nc=0/gdpr=0/gdpr_consent=/url=https://www.instudy.sk/?utm_source=eduworld&utm_medium=banner&utm_content=&utm_campaign=2019_eduworld_longterm
Články: Pre študentov
O projekte

 

Z YouTubu sa stala nová detská televízia. Čo dnes deťom tento nekontrolovaný obsah dáva?

Zuzana Gránska
Autor článku
Foto: Bigstock
Z YouTubu sa stala nová detská televízia. Čo dnes deťom tento nekontrolovaný obsah dáva? / Foto: Bigstock

Sledovanie televízie deťmi v pohodlí domova dnes vystriedalo pozeranie rozprávok, pesničiek či rôznych iných videí na YouTube. Čas, ktorý deti trávia sledovaním takýchto obsahov, sa však touto cestou znásobil. Aj tie najmenšie deti sa k videám od výmyslu sveta dostanú už nielen doma, ale prakticky kdekoľvek. Smartfóny a tablety s pripojením na internet sprevádzajú deti v aute či električke cestou do školy, pri obede za stolom i v posteli pred spaním. Prípadne vždy, keď je potrebné dieťa utíšiť, podstrčí sa im fantastická rozprávka, ktorú si pár klikmi rodičia vyhľadajú na YouTube. Je to tak – YouTube sa stal novou najsledovanejšou detskou televíziou.

 

Videá, ktoré nikdy nekončia

Deti sú najľahší cieľ a to si pravdepodobne povedal i Google, ktorý túto online platformu na pridávanie videí vlastní. Desiatky miliónov detí ho sledujú pravidelne. Až 20 z 50 najsledovanejších YouTube kanálov je venovaných práve deťom. Tak sa stal Youtube nenápadne mobilnou televíziou pre dnešné deti. Pomáha tomu aj náchylnosť rodičov zabávať deti cez technológie, čo sa často zvrhne aj na niekoľkohodinové nekontrolované sledovanie obrazovky. To iba nahráva prevádzkovateľovi YouTubu, pre ktorého je tento čas dôležitý. Aby zarobil, musí vás na svojom webe udržať čo najdlhšie. A kde inde by sa mu to podarilo jednoduchšie ako u detí? Začal si preto pomáhať tak trochu aj nekorektným spôsobom ako napríklad „auto funkciou,“ ktorá je zapnutá bez vášho zásahu automaticky a spôsobuje, že sa vám po prezretí videa spustí stále nové video. Obsah, ktorý si tak vaše deti môžu prezerať, keď nie ste práve pri nich, je prakticky nekonečný. Deti ho do radu sledujú - jedno video za druhým. A čo je najhrozivejšie, väčšina rodičov si povie, že je to v poriadku: „Veď sú to len videá.“ No je to určite tak?

 

Nie je video ako video

Okrem milých rozprávok a televíznych show so zábavnými postavičkami, ktoré deťom robia radosť alebo ich vzdelávajú, tu nájdete aj kopec obsahu, ktorý by vaše deti nemali vidieť. Tým, že deti často pozerajú do obrazovky osamote, naše nároky na kvalitu by mali byť vysoké. Na YouTube sa ale stretnete s profesionalitou i úplnym odpadom. Bežne sa k deťom dostanú veku neprimerané videoklipy známych hitov. Množstvo z nich  v sebe skrýva symboly sexu, nahotu a kopec ďalších nevhodných obrazov. Miley Cyrus, Katy Perry či Justin Bieber patria k ich živým príkladom. Vrcholom podivného obsahu, ktorý sa k dnešným deťom dostáva, sú tzv. YouTuberi. Novodobá (ne)kultúra priniesla so sebou fenomén, ktorého kvalitu nikto nesleduje a pritom vychováva novú generáciu. Na YouTube si každý nahrá čo chce. Väčšina rodičov ani netuší, kto to YouTuberi vlastne sú. Ich deti však určite áno. YouTuberi vytvárajú videá na témy, o akých sa vám ani nesnívalo. Bežne sú to prdy, rozbaľovanie produktov, testovanie služieb alebo výzvy rôzneho typu (napr. ochutnávka čili korenia).

Nájdu sa medzi nimi aj tí milí, ktorí si na prvý pohľad iba skladajú lego. Excelentne vám predstavia všetky jeho výhody a nenápadne vaše deti presvedčia, že ho určite musia mať. Takýmto obľúbeným detským YouTuberom je napr. aj 10-ročný Evan z USA, ktorý začal točiť videá o hračkách už ako 7-ročný. Jeho nasledovanejšie video o Angry Birds hračkách malo viac ako 50 miliónov videní a ročne vďaka tomu zarobí približne 1,3 mil. dolárov.

 

 

Ďalší typ videí, pri ktorých vám zostane rozum stáť, sú tie, kde YouTuberi hrajú počítačové hry a pritom sa natáčajú. Kričia, smejú sa a v každej druhej vete nadávajú. Majú milióny videní a deti za nimi šalejú. Len jedno takéto video zmesi emócií nadšenca počítačovej hry trvá okolo 15 min. Najsledovanejší YouTuber roka 2016 bol Švéd PewDiePie, ktorý má na YouTube takmer 50 miliónov fanúšikov. Sústreďuje sa taktiež na počítačové hry.

 

 

Nájdite si čas na kontrolu

Nájdite si niekedy čas a sadnite si k dieťaťu. Dajte si tú námahu vidieť, čo všetko počas hodiny na tablete prekliká. Vypočujte si komentáre YouTuberov, ktorých sleduje. Možno budete veľmi prekvapení, čím trávi vaše dieťa hodiny času každý deň a aké typy ľudí ho každodenne formujú.

Aj manažment YouTubu už pochopil, že ak si chce udržať svoj rast v tomto segmente a byť adekvátnou náhradou detských televízií, musí napredovať a začať určitým spôsobom svoj obsah riešiť. Takmer pred 2 rokmi prišli s aplikáciou YouTube Kids, ktorá by mala nevhodný obsah do určitej miery blokovať. Tá však stále nie je dostupná pre všetky regióny a nestiahnete si ju zatiaľ ani na Slovensku.

Medzi jej výhody v podporovaných krajinách napr. patrí, že rodič dokáže označiť nevhodný kanál alebo video pre deti a odstrániť ho tým z odporúčaných videí. Medzi ďalšie benefity patrí, že rodič dokáže nastaviť časovač, ktorý dieťa upozorní, na vypršanie jeho limitu, dieťaťu nie sú ukazované určité druhy reklám a rodič dokáže zablokovať dieťaťu vyhľadávanie. Znie to dobre, ale podľa recenzií rodičov, ktorí aplikáciu testovali, zatiaľ tieto funkcie veľmi spoľahlivo nefungujú.

„Vždy sa snažíme, aby boli v aplikácii iba family-friendy videá, avšak žiadny systém nie je dokonalý,“ napísal v blogu Grag Dray, riaditeľ pre partnerstvá YouTubu zamerané na deti a vzdelávanie. Preto je podľa neho rodičovská kontrola vždy tá najspoľahlivejšia.

 

 

Top 20 YouTube detských kanálov

Little Baby Bum – 428,5 mil. videní videí
Baby Big Mouth – 406 mil.
Masha and the Bear – 382,7 mil.
Fun Toyz Collector – 381,2 mil.
Family Fun Pack – 331,5 mil.
Ryan’s Toys Review – 327,1 mil.
Get Movies – 323,9 mil.
Chu Chu TV – 285,8 mil.
Disney Car Toys – 274 mil.
The Diamond Minecart – 259,7 mil.
Blu Toys – 226,3 mil.
Miss Katy – 203,6 mil.
Surprise Eggs Unboxing Toys – 192,5 mil.
Toy Pudding – 190,3 mil.
Disney Cars Toys Club – 185,4 mil.
Mister Max – 180,3 mil.
Mother Goose Club – 178,4 mil.
Hobby Kids TV – 171,5 mil.
El Reino Infantil – 166,7 mil.
Toys and Funny Kids Surprise Eggs – 164,7 mil.

 

(Zdroj: OpenSlate / Tubefilter)
Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: IT, Počítačové hry a aplikácie
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.