Prečo nosia známi a bohatí ľudia stále to isté oblečenie?

  Foto: Flickr/Mark Grapengater

Dnes je módny priemysel už tak obrovských rozmerov, že neexistuje asi vec, akú by ste v obchode nenašli, alebo si ju nemohli dať ušiť na mieru. Nehovoriac o ľuďoch, ktorých príjmy sú najvyššie na svete. Mohli by si dávať šiť najlepším módnym návrhárom originálne kúsky nielen na výnimočné príležitosti, ale i na každodenné nosenie. Sú denne na očiach celého sveta, pod drobnohľadom médií, a napriek tomu si na tejto stránke svojej osobnosti nedávajú záležať.

Títo ľudia navyše považujú obliekanie toho istého typu oblečenia každý deň za dobrú voľbu. Najznámejšie osobnosti, ktoré sú týmto štýlom obliekania povestné sú ikony v IT oblasti ako Steve Jobs, Mark Zuckerberg, ale i americký prezident Barack Obama. Všetci by mohli mať tých najlepších módnych poradcov, no napriek tomu chodia oblečení každý deň takmer rovnako. Medzi známe osobnosti, ktoré takýto jednoduchý štýl oblečenia vyznávajú patria dokonca aj veľmi úspešní módni návrhári ako Michael Kors alebo Karl Lagerfeld. Prečo títo ľudia vsádzajú na jednoduchosť?

 

1)  Robia menej rozhodnutí

V psychológii existuje pojem „vyčerpanie z rozhodovania“, ktoré hovorí o tom, že po dlhom rozhodovaní sa znižuje kvalita našich rozhodnutí. U sudcov bolo napríklad zistené, že  v neskorších hodinách urobili horšie rozhodnutia, ako keď rozhodovali skoro ráno. Teda čím viac sa rozhodovali, tým horšie rozsudky vynášali. Rovnaké pravidlo napríklad platí aj pri nákupoch ľudí.

Psychológovia zistili, že nie je pravdou, že čím viac možností máte, tým sa lepšie rozhodnete, ale naopak. Pre ľudí, ktorí robia každodenne zásadné rozhodnutia, dokáže aj vynechanie obyčajného ranného rozhodovania „čo si obliecť“ ušetriť v hlave viac priestoru na dôležitejšie rozhodnutia, ktoré ich čakajú počas dňa. Zastávajú názor, že nie je dôležité to, čo máte na sebe, ale čo dokážete dokončiť.

 

Mark Zuckerberg napríklad nosí šedé tričko, tmavú mikinu a modré rifle. Po narodení svojej dcérky Max bol s manželkou na rodičovskej dovolenke. V prvý deň nástupu do práce uverejnil na svojom facebookovom profile fotografiu, aké „komplikované“ ranné rozhodovanie ho čaká.

 

First day back after paternity leave. What should I wear?

Zveřejnil(a) Mark Zuckerberg dne 25. leden 2016

 

2) Strácate menej času

Nedokážete si predstaviť, aké množstvo času míňate rozhodovaním o tom, čo si napríklad oblečiete, ak to zo svojho života jednoducho nevymažete. Ak to urobíte, získate neuveriteľný dar času. Rána sa stanú pohodovejšie, rýchlejšie a efektívnejšie.

 

3) Máte menej stresu a cítite sa lepšie

Okrem toho, že vás ranný výber oblečenia oberá o kvalitné rozhodnutia, ktoré by mohli prísť neskôr, spôsobuje aj stres. Ak sa tohto "ťažkého výberu" dobrovone vzdáte, nezaoberáte sa počas dňa v hlave tým, či je vaše oblečenie v danej chvíli vhodné, či nie je priveľmi formálne, šaty pridlhé či prikrátke a podobne. Hlavne ženy zamestnávajú počas dňa myšlienky, že si mohli vziať na seba niečo iné.

Kreatívna riaditeľka jednej z popredných reklamných agentúr v New Yorku Saatchi & Saatchi Matilda Kahl sa tiež z toho dôvodu rozhodla venovať dôležitejším rozhodnutiam a svoje oblečenie výrazne zjednodušila. Môžete ju vidieť v elegantnej bielej blúzke a čiernych nohaviciach. Ako sama hovorí: „Dnes sa vďaka tomu, čo mám oblečené nielen cítim dobre, ale ani nemyslím na to, čo mám na sebe.“

 

 

4) Menej premrhanej energie

Výber oblečenia neberie len čas, ktorý musíte venovať rannému rozhodovaniu. Musíte ho ísť nakúpiť, uložiť do skrine, zorganizovať ju nanovo, ak v nej nie je miesto a navyše máte stále viac a viac vecí, s ktorými si neviete rady. Rozhodovaní súvisiacich s bohatým šatníkom je ďaleko viac, ako sa na prvý pohľad môže zdať.

 

5) Ste značka, ktorú si ľahko zapamätajú

Ak máte svoj štýl, ľudia si vás ľahšie zapamätajú. Alice Gregory to vo svojom článku prirovnala k ikonickej uniforme, ktorú nosia hlavné postavy. Ani Spiderman nemal na sebe nikdy iné oblečenie. Je to podľa nej jednoducho „Ikonická, lacná cesta cítiť sa slávnym.“ Ako ďalej píše: „Uniforma môže byť spôsob preukázania zrelosti alebo, menej láskavo povedané,  jej napodobňovania.“

 

6) Míňate menej

Viete, koľko vecí obsahuje váš šatník? Určite nie. A viete, koľko z tých vecí reálne nosíte? Určite nie. Šatníky máme zväčša plné vecí, ktoré nosíme len zriedka a prirodzene sa najčastejšie uchyľujeme k veciam, ktoré si obľúbime. V oblečení či topánkach je obrovské množstvo zbytočne vyhodených peňazí. Napriek tomu asi každá žena pozná to povzdychnutie: „Zase si nemám čo obliecť?!“

 

 

Ak aj vás inšpirovali tieto ikony k zjednodušeniu vášho šatníka, čaká vás pravdepodobne kreatívnejšie a menej stresujúcejšie obdobie.

Čítajte viac o téme: Minimalizmus
Zdieľať na facebooku