Dobré čitateľské návyky vedú k vyššej sebadôvere, lepším čitateľským zručnostiam aj kritickému mysleniu. Ako ich môžete podporovať v škole?
Pandémia mnohé deti pripútala k digitálnym technológiám viac, ako by sme chceli. Mnohé deti učenie v tomto období prestalo baviť a čo je horšie, prestali čítať i knihy. Rozvíjať dobré čitateľské návyky môžu učitelia podporiť aj v škole. Môžu ich tak podporiť nielen v precvičovaní čitateľských zručností, ale aj sebadôvere a láske k čítaniu. Vytvorte v triede kultúru, ktorá deťom a ich rodinám ukáže, že si ceníte nezávislé čítanie. Môžete tak poskytnúť motiváciu pre viaceré deti, zodpovednosť a povzbudenie pri vytváraní čitateľských návykov.
Učiteľka Kasey Short z Charlotte Country Day School tvrdí, že neustále kladie dôraz na nezávislé čítanie svojich žiakov a odporúča učiteľom, aby robili to isté, napríklad aj nasledovnými spôsobmi.
1. Zapojte rodiny
Spojte sa s rodinami vašich žiakov a požiadajte ich, aby povzbudzovali svoje deti, aby dôsledne čítali doma a vytvorili si návyky čítania. Vysvetlite im, v čom sú benefity čítania v ich neskoršom živote. Buďte tiež realisti a uvedomte si, že deti niektoré dni môžu čítať dlhšie ako iné a niektoré dni nemusia čítať vôbec, ale vytvorenie návyku čítania im prospeje ako čitateľom a študentom vo všetkých predmetoch.
Povedzte žiakom a ich rodinám, že čítanie je ako je šport, učenie sa hrať na nástroj, alebo učenie sa akejkoľvek inej zručnosti. Jednoducho si vyžaduje prax, aby ste sa zdokonalili, a hoci cvičenie nemusí byť vždy jednoduché, malo by byť príjemné. Jedným zo spôsobov, ako to urobiť zábavné, je umožniť žiakom vybrať si knihy na samostatné čítanie, poskytnúť im prístup ku knihám s vysokým záujmom a dať im najavo, že ak sa im kniha nepáči, môžu si vybrať inú.
2. Týždenné ciele
Každý pondelok nech si študenti stanovia cieľ čítania a zamyslia sa nad tým, ako sa im darilo v porovnaní s cieľom čítania z predchádzajúceho týždňa. Tieto ciele by mali byť individuálne a založené na tom, aké veľké výzvy si deti chcú dať.
3. Rýchle odpovede
Položte žiakom otázku o ich nočnom čítaní, na ktorú môžu rýchlo odpovedať. Môžu to urobiť počas niekoľkých minút vyučovacieho času niekoľkokrát týždenne. Pre starších študentoch môže byť vhodné opýtať sa „Prečo“ na vysvetlenie ich odpovedí a/alebo použiť detaily z knihy na podporu ich odpovedí. Mladší žiaci môžu mať úžitok z možností výberu a/alebo príležitosti nakresliť svoje odpovede. Tu je niekoľko príkladov rýchlych odpovedí:
- Aké pocity vo vás vyvolalo čítanie?
- Akým slovom by ste opísali hlavnú postavu vo svojej knihe?
- Prečo ste si vybrali práve svoju knihu?
- Chceli by ste sa spriateliť s hlavnou postavou?
- Chceli by ste žiť v prostredí knihy?
4. Partneri na čítanie
Priraďte alebo povoľte študentom vybrať si partnerov na čítanie, aby sa podelili o knihy, ktoré čítajú niekoľko dní v týždni. Študentom môžu pomôcť usmerňujúce otázky, aby mohli viesť tieto rozhovory.
5. Obľúbené piatky
Vytvorte v triede priestor a čas, aby študenti odporučili svojim spolužiakom knihy, ktoré čítali a ktoré sa im páčili počas ich samostatného čítania.
6. Čítanie rozhovorov
Kedykoľvek vám to čas dovolí, veďte neformálne individuálne rozhovory so žiakmi o čítaní. Zdieľajte, čo čítate, a opýtajte sa ich na to, čo čítajú. Ak im dáte najavo, že sa zaujímate o ich čitateľský život, a ukážete im, aké zábavné môže byť rozprávanie o čítaní, povzbudí to študentov, aby čítali a pridali sa do konverzácie.
7. Čítacia sieť
Zapojte celú triedu do zdieľania svojho čítania tak, že jeden žiak vstane a podelí sa o jednu vec o svojej knihe, potom ktorýkoľvek iný spolužiak triedy, ktorý môže nadviazať so svojou knihou k predchádzajúcemu zdieľaniu, vstane a podelí sa o to, ako to súvisí s jeho knihou, niečo pridá a podelí sa o novinky o jeho knihe. Toto pokračuje, kým každý žiak nepripojí svoju knihu k niekomu inému.
8. Rýchle spojenie
Požiadajte študentov, aby vytvorili jedno spojenie medzi knihou, ktorú čítajú, a sebou samým, svetom alebo inou knihou. Svoje spojenie môžu zdieľať s priateľom, zapísať si ho alebo nakresliť.
9. Mesačné výzvy na čítanie
Vytvorte nástenku na bingo na čítanie s rôznymi výzvami na čítanie a nechajte študentov, aby doplnili svoju tabuľu, keď budú plniť úlohy. Študenti si môžu vytvoriť svoje vlastné mesačné ciele, koľko blokov chcú vyplniť.
10. Sľub čítania
Vytvorte si so svojimi študentmi a rodinami sľub čítania, ktorý obaja podpíšu na začiatku roka, v ktorom bude uvedené, že si doma nájdu čas na samostatné čítanie. Sľub si môžete prispôsobiť na základe ročníka, potrieb a cieľov každého študenta.
11. Nástenka „Teraz čítam“
Vytvorte v triede priestor na zobrazenie obrázkov kníh, ktoré študenti čítali alebo čítajú. Pre mladších študentov, ktorí pravdepodobne čítajú kratšie, ale viac kníh, si môžu vybrať jednu knihu, ktorá sa im v poslednom čase páčila, a dať ju na nástenku. Starší žiaci základných a stredných škôl, ktorí pravdepodobne čítajú tú istú kapitolu počas dlhšieho obdobia, môžu každú knihu, ktorú dočítali, odoslať na zobrazenie na nástenke.