http://gdesk.hit.gemius.pl/lshitredir/id=bIfqjxSCW5iir5JNBJNm0qRvjw0GVxuO1tHY2UQfBw7.L7/fastid=imwclllnjwapzomcwmeazhzdhglo/stparam=zlphhwgtbt/nc=0/gdpr=0/gdpr_consent=/url=https://www.instudy.sk/?utm_source=eduworld&utm_medium=banner&utm_content=&utm_campaign=2019_eduworld_longterm
Články: Pre študentov
O projekte

 

Prečo malé deti potrebujú ticho? Bez neho sa nedokážu učiť

Žanet Kollárová
Autor článku
Foto: Bigstock
Prečo malé deti potrebujú ticho? Bez neho sa nedokážu učiť / Foto: Bigstock

Aj vy mávate počas celého dňa zapnutý televízor či rádio? Nová štúdia hovorí, že by ste tento na prvý pohľad neškodný zvyk mali prehodnotiť. Batoľatá sa totiž môžu ťažšie učiť nové slová, ak počujú v pozadí hluk.

 

Vedci pri svojom experimente zistili, že deti vo veku 22 až 30 mesiacov neboli schopné naučiť sa nové slová, ktoré počuli prvý krát počas experimentu, ak bolo v pozadí počuť relatívne hlučné zvuky.

Zistenia poukázali na určité podmienky, ktoré môžu mať vplyv na učenie batoliat. „Moderné domácnosti sú plné hlučných rozptýlení – televízor, rádio, hovoriaci ľudia, ktoré by mohli mať vplyv na to, ako sa deti učia nové slovíčka v ranom veku,“ vyjadrila sa spoluautorka štúdie Brianna McMilan, doktorandka psychológie na Wisconsin-Madison University, „náš výskum naznačuje, že dospelí by si mali byť vedomí množstva rozhovorov v prostredí, počas toho ako spolupracujú s malými deťmi.“

Autori štúdie zistili, že ak boli zvuky v prostredí tichšie, deti sa ukázali ako schopné naučiť sa nové slová. Keď im výskumník ukázal dva obrázky a požiadal ich, aby identifikovali obrázok s novým slovíčkom, pozreli sa na správny obrázok častejšie, čo bolo znakom osvojenia si nových slov. No v prípade, keď bolo pozadie hlučnejšie, pravdepodobnosť u detí, že sa pozrú na správny obrázok bola nižšia, teda neboli schopné naučiť sa tieto nové slová.

Výsledky boli podobné ako u mladších, tak aj u starších batoliat. „Zdá sa, že i keď sa batoľatá počas učenia nových slov vedia popasovať s miernou úrovňou rušiacich zvukov v pozadí, vyššie intenzity hluku toto osvojovanie brzdia,“ povedala výskumníčka McMilan.

No existuje spôsob, ako deťom pomôcť, aj keď sa niekedy nachádzajú v hlučnom prostredí. V inom experimente sa výskumníci najskôr pokúsili naučiť dieťa dve nové slová v tichom prostredí a to tak, že ich čítali vo vete. Potom im ukázali obrázky oboch slov, aby ich naučili význam slov, a to v hlučnom prostredí. Autori zistili, že batoľatá boli stále schopné naučiť sa nové slová, ktoré najskôr počuli v prostredí bez hluku.

„Tieto zistenia naznačujú, že ak poskytneme deťom možnosti učiť sa v tichom prostredí, môžeme tým pomôcť kompenzovať vplyv hlučného prostredia,“ napísali výskumníci.

 


Štúdia je publikovaná online v časopise Child Development
Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Výskum, Reč detí
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.