http://gdesk.hit.gemius.pl/lshitredir/id=bIfqjxSCW5iir5JNBJNm0qRvjw0GVxuO1tHY2UQfBw7.L7/fastid=imwclllnjwapzomcwmeazhzdhglo/stparam=zlphhwgtbt/nc=0/gdpr=0/gdpr_consent=/url=https://www.instudy.sk/?utm_source=eduworld&utm_medium=banner&utm_content=&utm_campaign=2019_eduworld_longterm
Články: Pre študentov
O projekte

 

Prečo večerníček z obrazovky tesne pred zaspávaním škodí?

Slávka Ivančová
Autor článku
Foto: Bigstock
Večerníček tesne pred spaním nie je to najlepšie. / Foto: Bigstock

Sledujú vaše deti pred spaním na obrazovke rozprávky alebo sa hrajú hry? Možno sú práve preto často nepozorné a podráždené.

 

Za neskorým odchodom do postele zaujatosť dieťaťa hrou, inokedy je to priveľa domácich úloh, nesprávne usporiadaný čas alebo nerešpektovanie biorytmu dieťaťa rodičom. Najčastejšie je to však predlžovanie času tráveného pred televíziou, s mobilom alebo tabletom v rukách a sledovanie rozprávok. Deti nedokážu odísť od televízie či tabletu po jednej, druhej a občas ani tretej časti rozprávky. Veď bola krátka, znejú obyčajne detské námietky. Všetci si zvyknú, že odkladanie odchodu do postele, je súčasť ich každovečerného rituálu. Neuvedomujú si však jednu podstatnú vec, a to, že nedostatok spánku u detí so sebou nesie mnohé negatívne následky.

 

Žiadne obrazovky bezprostredne pred spaním

Obrazovky, ktoré deti sledujú bezprostredne pred spaním, majú dopad aj na hormonálnu rovnováhu u dieťaťa. Neprimerané svetelné efekty, neustále impulzy, vibrácie, elektronický smog ... , to všetko negatívne ovplyvňuje tvorbu melatonínu (hormón, ktorý náš mozog produkuje za tmy) a funkciu amygdaly (teliesko mandľového tvaru, ktoré ovplyvňuje naše pocity a stupeň úzkosti). Tá je riadiacim centrom nášho emocionálneho „ja“.  Preto vedie nedostatok spánku k stavom podráždenosti, zhoršeniu nálady, pocitom depresie, hnevu, až k zvýšenej emočnej reaktivite.

Vedci tiež upozorňujú, že ak odkladá dieťa mobil či tablet tesne pred tým, ako ide spať, je prestimulované, a preto zaspáva zle a vo väčšine prípadov neskôr. Pritom fáza spánku do polnoci je najdôležitejšia. Navyše spánkový deficit núti mozog uvoľňovať stresový hormón kortizol.

Každý večer prechádzame tromi fázami spánku: ľahkým spánkom, hlbokým spánkom a spánkom REM. Počas typického úplného nočného spánku sa môže tento cyklus opakovať až šesťkrát. Je známe, že keď vstúpite do druhej fázy hlbokého spánku, telo uvoľní kľúčové hormóny. Medzi tieto látky patrí rastový hormón. Táto fáza tiež vyrovnáva stresové hormóny, ako je adrenalín a kortizol, ktoré sa hromadia počas dňa.

Ak bude mať dieťa nedostatok hlbokého spánku, jeho telo nedostane čas na uvoľnenie a vyváženie všetkých týchto hormónov, takže sa prebudí s nadbytkom stresových hormónov v tele. Bude mu chýbať dostatočná schopnosť reagovať a sústrediť sa.

 

Odborníci odporúčajú, že je ideálne nemať v noci mobilný telefón, tablet, televízor ani počítač v spálni, pretože už aj to najslabšie svetlo z obrazovky zasahuje do kvality spánku.

Vedci z King’s College London a Cardiff University skúmali 11 štúdií, kde sa zúčastnilo viac ako 125 000 detí, a zistili, že používanie mobilných telefónov alebo tabletov pred spaním zdvojnásobilo riziko narušeného nočného spánku a zvýšilo pocit nadmernej ospalosti na druhý deň dvojnásobne.

Kľúčové zistenie ale bolo, že aj obyčajná prítomnosť technológií počas spánku v miestnosti, kde dieťa spí, významne narúša jeho spánok. Ide podľa nich takmer o rovnakú úroveň stimulácie, akoby zariadenia aktuálne dieťa používalo. Deti sú podľa vedcov nepretržite stimulované technológiami dokonca aj vtedy, ak ich aktívne nepoužívajú. Tvrdia, že za to môže povaha sociálnych sietí a správy, ktoré môžu prichádzať prakticky kedykoľvek.

 

Dôležitá hodinka pred spaním

Ak už vaše deti večer pred spaním pozerajú rozprávku, mali by ste ustriehnuť pôsobenie „modrého svetla“ na mozgové centrá, ktoré minimálne pol hodinu pred zaspávaním potrebujú byť bez zásahu „svietenia“. Podľa toho by ste si mali upraviť aj svoje večerné rituály. V opačnom prípade to môže mať za následok nesústredenie v škole, podráždenosť, či hyperaktivitu dieťaťa.

 

Predspánkový rituál

Ak chcete, aby vaše dieťa o 20.-tej hodine už spalo, začnite večerný predspánkový rituál o 19-tej. Odborníci odporúčajú hodinu pred spánkom venovať uprataniu hračiek, večernej hygiene, pokoju na lôžku s knihou alebo s obľúbenou hračkou, rozhovoru s rodičom. Venujte dieťaťu čítanie krátkeho príbehu, ktorým mu okrem navodenia emócie bezpečia vo vašej prítomnosti darujete aj dôležitú možnosť terapie rozprávkou a v najideálnejšom prípade časom venovaným dieťaťu mu sprostredkujete aj večerný psychický ventil spracovania negatívnych emócii, k čomu ako bonus dostanete pokojné a vyrovnané dieťa. To všetko len vďaka dostatočnému a kvalitnému spánku.

 

Snaha rodičov obmedziť čas dieťaťa strávený pri obrazovke môže mať veľmi pozitívny vplyv. Nová štúdia publikovaná v pediatrickom časopise JAMA Pediatrics potvrdila, že deti tak majú vyššiu kvalitu spánku, lepšie výsledky v škole a lepšie správanie. Stačí, keď rodičia obmedzujú obsah a čas strávený ich deťmi na počítači alebo pred televízorom.

Detská neurológia potvrdzuje, že veľakrát stačí, aby sme nastavili správny večerný predspánkový rituál, čím doceníme potrebu spánku dieťaťa, a mnohé príznaky klasifikované ako poruchy pozornosti, nesústredenia, až hyperaktivity môžu byť v obrovskej miere eliminované, alebo môžu úplne vymiznúť.

Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.