Knihy pre deti: Prihraj, Carlos! (Július Belan)

Kniha Prihraj, Carlos! (Július Belan)
Kniha Prihraj, Carlos! (Július Belan) / Foto: Zuzana Gránska

(Túto recenziu pre vás pripravil Richard Gránsky, ktorý má 12 rokov.)

Chceli by ste, aby si váš malý futbalista obľúbil okrem lopty aj knihy? Darujte mu knihu Prihraj, Carlos! od autora Júliusa Belana. Táto kniha vaše dieťa vtiahne do futbalového sveta, ktorý má tak rád a motivuje ho k jej prečítaniu do poslednej strany.

Kniha Prihraj Carlos je o 11-ročnom chlapcovi Carlosovi Alvarézovi, ktorý žije v malej chudobnej dedinke v Uruguaji s jeho rodičmi a malým bratom, ktorý je vážne chorý. Tento chlapčenský športový príbeh je o napĺňaní veľkého futbalového sna. Ukáže vám, že nič nie je nemožné, ak sa snažíte. Dokonca ani vtedy, keď vám v tom bráni šikana spoluhráčov, nedôvera, posmešky trénera a osamelosť, pretože rodina je od vás viac ako stovky kilometrov preč. Carlos sa v tejto knihe dostane z malej chudobnej dedinky do top futbalového klubu a stane sa jedným z najlepších mladých futbalistov na svete.

Ak robíte niečo naplno a so srdcom, šťastie si k vám cestu nájde

Presne to postretlo aj chudobného chlapca Carlosa. Napriek tomu, že mal so svojou rodinou neľahký osud, usmialo sa na neho šťastie.

Carlos miluje futbal nadovšetko a preto chodieval hrávať futbal s jeho kamarátmi po škole na ich malú piesočnú pláž. Jeden bežný deň sa v Carlosovom živote však zápas skončil inak. Carlos hral ako o dušu a neďaleko ich provizórneho ihriska si sadol cudzinec. Z diaľky pozoroval ich hru. Carlosa jeho prítomnosť ešte viac vybudila a hral najlepšie, ako vedel. Keď ich zápas skončil a chystal sa odísť, všimol si v diaľke vo vode topiaceho muža. Neváhal, skočil do vody a zachránil ho. Ukázalo sa, že neznámy cudzinec bol Gustávo Sanchéz, majiteľ celosvetovej futbalovej akadémie Modré Gepardy. Poďakoval Carlosovi a jeho rodičom za záchranu a dal mu ponuku hrať za jeho klub kvôli jeho futbalovým zručnostiam, ktoré osobne obdivoval na pláži. Carlos bez váhania jeho  ponuku príjme a tam sa začína písať jeho príbeh o skutočnom futbalovom svete.

Kniha pre chlapcov, ktorí milujú futbal, je príbehom 11-ročného Carlosa, ktorý spozná skutočný futbalový svet vďaka tímu Modré gepardy. /Foto: Zuzana Gránska

Začiatky sú vždy ťažké

Carlos si vytrpel veľmi dlhú cestu z jeho dedinky až do akadémie. Čakalo ho všetko to, čo profesionálnych hráčov – zdravotné prehliadky, výber dresového čísla, fotenie i prvý tréning.

Len čo Carlosa Gustávo Sanchéz začal predstavovať jeho spoluhráčom, Carlos si všime ich posmešky. Ukazovali na jeho kopačky a šepkali si čosi medzi sebou. Neochotne mu na znak zoznámenia podali ruky a Carlos pochopil, že zapadnúť vôbec nebude jednoduché.

Čoskoro zistí, že sa musí popasovať so svojou slabšou kondíciou i technikou v porovnaní so spoluhráčmi, s ich odmietaním, aj so šikanou, ktorá ho čakala v šatni po tréningoch. Volali ho Gorilla z džungle, smiali sa z jeho kopačiek a hovorili mu, že je medzi nimi iba preto, že zachránil Gustáva Sanchéza.

Ak si sám, musíš bojovať

Carlos sa ale nevzdával, vedel, že musí zabojovať a ukázať, čo v ňom je. Carlosa posmešky od hráčov a trénerov vymotivovali k tomu, aby sa snažil ešte viac a aby ukázal všetkým, že môže patriť medzi najlepších. Po tréningoch, keď všetci mali voľno, Carlos sa ako jediný pravidelne vybral na ihrisko a ďalej trénoval, aby sa zlepšil. Po mesiaci sa jeho snaha začala vyplácať a Carlos sa výrazne zlepšil. Začal stíhať s ostatnými, posmešky utíchali a chalani ho začali brať vážnejšie.

Len bojovník sa môže dotknúť hviezd

Carlos sa svojim dobrým výkonom prebojoval do zostavy na ozajstné Majstrovstvá sveta klubov. Začal sa dokonca cítiť slávny, keď si ľudia na ulici pýtali jeho podpis a žiadali o fotku s ním. Jeho tím v skupine na majstrovstvách dopadol veľmi dobre a ľudia po celom svete si ich začali všímať. Chlapci z Modrých Gepardov sa prebojovali až do finále a celý svet mal oči len na nich. Nakoniec tieto majstrovstvá, aj vďaka Carlosovi vyhrajú. Stane sa jedným z najlepších hráčov na svete a aj verným členom tímu. Už si z neho nikto v tíme nerobil srandu. Každý ho rešpektoval a on ukázal, že tvrdou prácou sa dá všetko.

Na rodinu nezabudol

Po takmer roku sa Carlos vráti domov za jeho rodinou. Väčšinu peňazí, čo zarobí dá svojej rodine. Kúpil chorému bratovi lieky, ktoré tak potreboval a mame nový bicykel a pre jeho otca malú rybársku loďku.

Carlosova nádejná futbalová kariéra tu ale nekončí. Kniha má dnes už svoje tretie pokračovanie, kde sa váš malý futbalový nadšenec dozvie, ako sa húževnatému Carlosovi darí vo svete futbalu ďalej.

Názov: Prihraj, Carlos!

Autor: Július Belan