Inovácia vo vzdelávaní môže vyzerať rôzne, využívanie nových technológii alebo vyučovacích metód, chodenie na exkurzie, odmietanie sociálnych noriem, spolupráca s miestnymi komunitami. Môže to by plaviaca sa škola v Nigérii alebo Štokholmská škola, ktorá nehladí na pohlavie. Pozrite sa, ako môže naše vzdelanie vyzerať v budúcnosti.
Makako plaviaca sa škola, Lagos, Nigéria
Táto škola v Makaku slúži ako komunitné výukové centrum pre deti rôzneho veku.
Ide o trojposchodovú budovu trojuholníkového tvaru, ktorá slúži aj na to, aby sa zvyšujúca hladina vody nedostala do lagúny ani do budovy školy. Je postavená na ploche 1000m2 a zahŕňa ihrisko, triedy a kompostovacie toalety. Okrem toho tu môže byť ubytovaných 100 študentov alebo učiteľov.
Ørestad Gymnasium. Kodaň, Dánsko. Kockatá škola
Gymnázium v Orestade je v podstate jedna veľká kocka, ktorú navštevuje viac ako 1100 stredoškolských študentov. Školu tvorí otvorený priestor, ktorý je vyplnený s priestrannými bubnami. Tie majú zabezpečiť študentom vhodnejšie prostredie na učenie. Všade nájdete pohyblivé steny, poličky či knižnice, ktoré si študenti či žiaci môžu prispôsobiť podľa vlastných potrieb. Takéto prostredie má napomôcť študentom spolupracovať a myslieť flexibilnejšie a v širších perspektívach. „Dať deťom vzdelanie dnes nestačí, chceme ich naučiť myslieť tak, aby dokázali premeniť teóriu na prax,“ hovorí riaditeľ gymnázia Allan Kjær Andersen.
Big Picture learning. Providence, Rhode Island. Škola skutočného sveta
Model učenia sa s veľkého obrázku rúca bariéry medzi vzdelávaním a skutočným svetom práce. Už od začiatku sa študenti učia, že vášeň pre kreativitu prichádza prvá. Študenti dostanú mentora pracujúceho v odvetví, v ktorom sa onedlho chystá pracovať aj študent. Na konci projektu každý študent absolvuje stáž, ktorá mu pomôže rozbehnúť jeho vlastný biznis či už ide o autoservis alebo vlastnú právnickú kanceláriu.
Egalia škôlka. Štokholm, Švédsko. Škola nehľadí na pohlavia
Školský systém v Egalii je založený na absolútnej rovnoprávnosti medzi žiakmi. Systém zahŕňa dve školy Egalia a Nicolaigarden, ktoré odmietajú zámená odkazujúce na pohlavie (on/ona) v nádeji, že deti budú každého človeka považovať za jedinečnú osobu.
Namiesto „on“ či „ona“ sa deti oslovujú buď krstnými menami alebo používajú množné číslo „oni“. „ Je súčasťou vzdelania naučiť deti bojovať s diskrimináciou a to v rámci pohlaví, náboženstva veku, sociálnych tried, sexuálnej orientácie a postihnutia,“ takto predstavuje hlavné myšlienky školy riaditeľka Lotta Rajain. Deti sa učia súdiť seba a druhých na základe skutkov a nie stereotypov. „ Musíme sa naučiť základy demokracie už v mladom veku, aby z nás vyrástli správni a dobrí občania bez diskriminácie,“ dodáva. „Zdravá sebadôvera je základom učenia a rozvoja.“
Altschool. San Francisco, Kalifornia. Škola v Silicon Valley
Čo iné by mohla rozvíjať škola v Sillicon Valley ako technologické zručnosti detí a ich flexibilné myslenie? Aj táto inštitúcia sa snaží, aby z detí vyrástli ľudia, ktorí sa dokážu rýchlo adaptovať vo svete zmien. Žiaci vyrábajú z plošných spojov predmety každodennej potreby a učia sa stavať 3D modely domčekov na hranie.
„Skúsenosť so školou môže byť viac ako len vstrebávanie faktov a čísel,“ vysvetľuje riaditeľ Max Ventilla. „ Deti sú súčasťou tímu, v ktorom sa učia riešiť problémy rôzneho charakteru. Dôležité je sociálno-emocionálne učenie a stanovenie si cieľov procesu,“ hovorí o škole Ventilla. Škola vznikla v roku 2013 a venuje sa deťom od 4 do 14 rokov. V budúcnosti plánujú so svojím vzdelávacím systémom expandovať do viacerých štátov Ameriky.
Učilište v Sra Pou, Kambodža. Škola, ktorá buduje komunitu
Kambodžská škola pre deti všetkých vekových kategórii bola postavená členmi komunity a pre členov komunity , aby sa naučili zviditeľniť a rozviť ich vlastný biznis. Miestne neziskové organizácie zabezpečujú učiteľov, ktorí sprevádzajú študentov na ich cestách.
Prvým krokom bolo samotné postavenie školy, kde fínski architekti ukázali miestnym, ako navrhnúť štruktúru takejto budovy. Škola vedie rodiny a ich deti k nezávislosti. Namiesto hľadania či drenia v zle platených prácach, učitelia ukazujú výhody a nevýhody vyrábania a predávania domácich produktov. Takto sa usilujú, aby sa rodiny postavili na vlastné nohy.
P-TECH stredná škola, Brooklyn, New York. Škola spájajúca strednú a vysokú školu
P- TECH bola založená firmou IBM v roku 2011, aby dala Newyorským tínedžerom možnosť dostať sa na vysokú školu iným ako obyčajným 4- ročným spôsobom. ( 4 roky na SŠ). Namiesto toho študujú títo študenti 6 rokov. Posilnení o mentora a stáž v STEM odboroch
(odbory zamerané na matematiku, inžinierstvo, vedu a technológiu), môžu v piatom a šiestom roku štúdia študenti získať diplom z neďalekej Newyorskej vysokej školy technológie a samozrejme možnosť pokračovať v ďalšom štúdiu na bakalárskom stupni. Tento rok vyšli zo školy prví absolventi s oboma diplomami v rukách.
Škola Steva Jobsa. Amsterdam, Holandsko. Škola, ktorá myslí inak
Ako naznačuje už samotné meno školy - Škola Steva Jobsa odmieta akékoľvek konvencie a zastaraný vzdelávací systém. Maurice de Hond, zakladateľ školy hovorí, že každé dieťa dostane svoj Individuálny študijný plán, ktorý je prehodnocovaný dieťaťom, rodičom a koučom ( meno učiteľ sa tu nepoužíva) každých šesť týždňov. Samozrejmosťou pre každé dieťa je iPad, obsahujúci aplikácie nápomocné pre vzdelávanie žiaka.
Brightworks schol. San Francisco, Kalifornia. Škola nebezpečenstva
V roku 2011 bola založená škola, ktorá vytvorila svoj vzdelávací plán na základe rád od rodičov.
Tí zostavili zoznam vecí, či činností, ktorých sa ich deti boja alebo odmietajú robiť. Žiaci vo veku od 3-12 rokov sa tak v škole zašpinia, hrajú s ohňom, rozoberajú domáce spotrebiče a vytvárajú umelecké diela a to všetko v jednom dni. Učíme deti nebáť sa zložitých vecí a prijímať nové výzvy, iba tak z nich vyrastú dospelí, ktorí sa nebudú báť zmeniť svet.
Carpe Diem škola. Aiken, Ohio. Škola alebo kancelária?
Naozaj. Triedy vyzerajú presne ako kancelárie z Amerických filmov- veľký otvorený priestor a každý sedí vo svojej „kocke“ s počítačom, ktorý sprevádza študenta jeho vzdelaním. Školy navštevujú žiaci vo veku 8-17 rokov. Robert Sommers, riaditeľ školy tvrdí, že oni chcú vzdelanie takýmto spôsobom personalizovať. Študent sa totiž s akýmkoľvek problémom môže obrátiť na inštruktora. Dôležité je však zdôrazniť, že v celoštátnom testovaní Carpe- Diemské školy skončili s výsledkom 92% zatiaľ čo priemer bol 65%
Innova školy. Peru. Škola postavená svetovými dizajnérmi
Táto škola je odpoveďou na zlyhávajúce štandardné vzdelávanie v krajine. Zmes on-line vyučovania, tradičných hodín a práca v skupinách bola taká úspešná, že žiaci získali v celoštátnych porovnávacích testoch 61% (národný priemer bol iba 17%.)
Žiaci sa učia v tejto škole vonku aj vo vnútri, polovicu dňa v podstate sedia za počítačom a druhú polovičku ich vedie učiteľ. Bývalý inžinier Jorgue Yzusqui a veľký biznisman Carlos Rodriguez- Pastor postupne rozširujú svoje pôsobenie a momentálne existuje 29 škôl po celej krajine a toto všetko len za 130$ za mesiac.
Modrá škola, New York. Škola založená na súcite a kreativite
Škola, ktorej hlavným pilierom je kreativita bola založená v roku 2006. Žiaci vo veku od 7- 15 rokov sa snažia riešiť problémy, ako vylepšiť recyklovanie, vytvoriť 3D modely New Yorku či opraviť domáce spotrebiče. Pomocou dynamického učenia sa tak deti učia, že práve kreativita je základnou zručnosťou človeka.
Samaschool. San Francisco, California. Škola, na tú nie je nikdy neskoro
V dnešnej dobre, kedy je ťažké nájsť si dobre platenú prácu, ba čo viac nájsť si akúkoľvek prácu, prichádza Samaschool. Tu dávajú možnosť nezamestnaným dospelým a učia ich zlepšovať si svoje obchodnícke a podnikateľské zručnosti. Študenti si môžu vybrať medzi 80 hodinovým 20 alebo 30 hodinovým kurzom. „V krátkom čase tak napomáhame ľuďom drasticky zmeniť ich životy.“ Dodáva Tess Posner, riaditeľka Samaschool.
Zdroj: www.techinsider.io / Preložila Eva Ďubeková