Adam Grant: Kreatívni ľudia majú zvyky, ktoré by ste nečakali

  Zdroj: YouTube

Byť úspešným vďaka originálnemu nápadu by chcel dnes každý, no nie je to také jednoduché. Podľa jedného z 25 najvplyvnejších manažérov sveta Adama Granta však ani nemožné. Grant vo svojej prednáške na jednej z TED konferencií hovoril o originalite, kreativite, strachu, a tiež o prokrastinácii, ktorú by väčšina z nás k vymýšľaniu originálnych nápadov asi nepriradila. Akí teda sú tí originálni ľudia, ktorí menia svet?

 

Grantova štúdia o „originálnych ľuďoch“

Pred 7 rokmi Granta oslovil mladý muž s jeho 3 kamarátmi s požiadavkou o investíciu. Pripravovali projekt týkajúci sa online predaja okuliarov. Grant si informácie o projekte vypočul, ale zarazilo ho, že kľúčová vec ako webová stránka, ktorá predstavuje celú spoločnosť, nefunguje ani po pol roku. Investovať do projektu preto zdvorilo odmietol. V súčasnosti je táto firma uznávaná ako najinovatívnejšia firma na svete v hodnote viac ako 1 miliardu dolárov. Prečo sa Grant hneď v úvode tak zmýlil? Negatívne sa pozrel na vlastnosti, ktoré "originálom" naopak spôsobujú ich jedinečnosť.

Kreatívni ľudia sú podľa Granta tí, ktorí sa jednoducho nechcú prispôsobiť. Sú to ľudia, ktorí majú nielen dobré nápady, ale sú zapálení, aby svoj cieľ dosiahli. Sú to tí, ktorí vynikajú a prehovárajú k vám. Títo „origináli“ sú hnacím motorom zmien vo svete. Sú to jednoducho ľudia, na ktorých sa spoliehate. Avšak na prvý pohľad vyzerajú úplne obyčajne, nijak z davu nevyčnievajú a vy neviete, ktorí to sú. Grant však poukázal na niekoľko vecí, ktoré ich prezradia a ktoré zistil počas ich skúmania.

Prokrastinácia môže byť aj pozitívna

Spoločnosť mladých chlapcov s okuliarmi sa volala Warby Parker. Hlavný dôvod, prečo v tom čase chlapcov Grant nechal odísť bol, že štartovali priveľmi pomaly. Pokladal ich za prokrastinátorov. Možno zvláštny dôvod, ale Grant hovorí: „Mám pre vás priznanie. Som ich presný opak. Som prekrastinátor. Áno, je to skutočný pojem.  Poznáte ten pocit paniky a úzkosti pár hodín pred deadlinom a nemáte nič hotové? Tak ja to cítim rovnako, len niekoľko mesiacov dopredu.“ Pred niekoľkými rokmi bol na to hrdý, no dnes sa už na to pozerá trochu inak. Grant mal študentku, ktorá namiesto toho, aby prišla za ním s vypracovaným zadaním, prišla s prázdnymi rukami, no zaujala ho jednou vetou: „Viete, mám oveľa viac skvelých nápadov, keď prokrastinujem.“

Grant o nej vedel, že je jedna z najkreatívnejších študentiek, a preto ju vyzval, aby urobila prieskum. Chcel zistiť mieru kreativity, ktorou disponujú ľudia, ktorí robia veci predčasne, ktorí veci mierne odkladajú a ako sú na tom chorobní prokrastinátori, ktorí zásadne pracujú pod  tlakom.

Požiadali skupinu ľudí, aby vytvárali nové podnikateľské nápady, ktorých mieru kreativity neskôr zhodnotia nezávislí čitatelia. Zmysel výskumu spočíval v tom, že skupiny ľudí pracovali na nových nápadoch odlišne. Prvá skupina mala odovzdať svoje návrhy hneď, druhá skupina mala svoje riešenie úlohy spontánne odkladať a tretia skupina mala nápady odovzdať tesne pred koncom výskumu.  Výsledok výskumu z časti naozaj potvrdil slová študentky. Prokrastinátori, ktorí veci mierne odkladali, boli o 16 percent kreatívnejší než ostatné skupiny. Skupina týchto ľudí sa dozvedela o úlohe, ale nezačala hneď tvoriť. Odkladaním tejto činnosti však v zadnej časti svojej mysle stále udržiavali túto myšlienku.

 

Plytvanie časom verzus kreativita

Hoci prokrastinácia môže byť zlým znakom produktivity, pre kreativitu symbolizuje cnosť. To, čo často vidíme, sú rýchle začiatky, ale spomalené konce. Títo ľudia nemrhajú časom. Myšlienka na to, čo chcú zrealizovať, je stále kdesi v ich podvedomí. Nezabudli na to, ich mozog sa touto vecou stále zaoberá a pod tlakom vlastne len „vypľuje“ na čo všetko za celý ten čas prišiel. Práve odkladanie im dalo čas na zváženie rôznych nápadov, výhod, nevýhod i vylepšení.


Adam Grant priznáva, že pri spoločnosti Warby Parker neuvažoval správne. „Viete, veľa iných spoločností už predáva okuliare online, teda neboli tí prví, ktorí by na trh prišli s originálnym nápadom. Celú tú dobu, ktorá mi prišla absurdná, však chalani premýšľali, ako prísť na trh s niečím, čo ľudí prinúti, aby si vybrali práve ich firmu a online predaj."

Navyše podľa Granta nie je chybou prísť s nejakým inovatívnym nápadom už fungujúcej idey, ušetríte svoj čas vymýšľaním postupu od nuly a môžete byť minimálne rovnako úspešní. Vaša kreativita nemusí byť v hlavnej myšlienke.

 

Všetci majú strach

Veľa originálnych ľudí pôsobí na povrchu sebaisto, ale vo svojom vnútri má rovnaké obavy a pochybnosti ako všetci ostatní. Existujú dva druhy pochybností. Prvým druhom sú naše „pochybnosti o sebe samých“, ktoré sú pre nás paralyzujúce a nedovolia nám konať tak, ako by sme naozaj chceli. Druhou skupinou sú „pochybnosti o nápadoch“, ktoré sú svojím efektom opačné. Motivujú nás, aby sme náš nápad skúšali otestovať, robili experimenty a spresnili ho.

Poviete si, že títo ľudia nemajú strach z neúspechu a zo zlyhania. Je jasné, že majú strach, ale od bežných ľudí sa odlišujú aj tým, že ešte väčší strach majú s pocitu, že ich nápad neskúsili zrealizovať a mohli uspieť. Vedia, že môžu skrachovať a zlyhať, no vedia aj to, že najväčším sklamaním je ich nečinnosť.

 

Najoriginálnejší zlyhávajú najviac

Ak sa pozriete naprieč svetom na tých najoriginálnejších ľudí, sú to práve tí, ktorí zlyhávali najviac. Tí, ktorí skúšali otestovať najviac svojich myšlienok a nebáli sa s nimi prísť na svetlo sveta. Nebáli sa zahanbenia, pretože verili, že možno myšlienka, ktorá príde potom, bude tá správna a možno zmení svet.

 

Adam Grant bol vďaka svojej prednáške na TED 2016 zvolený za rečníka roka 2016, patrí medzi 25 najvplyvnejších manažérov, a tiež je jedným z top 40 obchodných profesorov vo veku do 40 rokov.

 


Autori: Martina Púpavová, Zuzana Gránska

Čítajte viac o téme: Kreativita
Zdieľať na facebooku