Ďalší podnikatelia nenašli školy vhodné pre svoje deti, vytvorili preto vlastné

Trend miliardárov investovať do vzdelania a meniť ho podľa svojich predstáv narastá.
Trend miliardárov investovať do vzdelania a meniť ho podľa svojich predstáv narastá. / Foto: Katelyn Perry/WeWork

Trend miliardárov investovať do vzdelania a meniť ho tak, aby reflektovalo súčasnú dobu a reagovalo na jej potreby, stále narastá. Po Markovi Zuckerbergerovi, Billovi Gatesovi svoju predstavu zhmotnili aj Neumannovci, zakladatelia spoločnosti WeWork.


Spoluzakladateľka a ambasádorka miliardovej značky WeWork, Rebekah Neumann, otvorila svoju prvú školu pod názvom WeGrow, ktorá má slúžiť deťom – generácii We. Podobne ako pri iných začínajúcich start-upoch, aj ona len chcela vyriešiť problém, ktorý nastal, keď jej najstaršia dcéra dosiahla školopovinný vek a rodičia sa začali obzerať po najvhodnejšej vzdelávacej inštitúcii, no žiadnu vhodnú nenašli.

R. Neumann, matka piatich detí, tvrdí, že boli z výberu veľmi sklamaní, pretože nenašli školu, ktorá by podporovala rast a duševný rozvoj ich malej dcéry. „Keď deti prichádzajú na svet, sú vyvinuté, dokonalé a jedinečné. Majú svoj duševný svet. Sú to prirodzene podnikaví filantropi a my to v nich v existujúcom vzdelávacom systéme potlačíme. Keď však doštudujú čakáme, že to všetko opäť niekde v sebe nájdu.“

Obe podnikateľské aktivity spoločnosti WeWork, ktoré je zamerané na nehnuteľnosti (a ktorého hodnota je 20 miliárd dolárov) a vzdelávací startup WeGrow, spája jedno poslanie – WeWork chce, aby ľudia robili to, čo majú radi a WeGrow chce, aby deti pochopili svoje úžasné schopnosti a na to nadväzovali. R. Neumann hovorí, že sleduje, ako sa za posledných sedem rokov rozvinulo celé hnutie generácie We, a preto chce, aby zo všetkých ich detí vyrástli globálni občania, aby poznali svoje záujmy, vášne a vedeli, ako tieto jedinečné dary využiť na pomoc iným.

 

Foto: WeGrow

Vzdelávanie neodráža súčasnosť ani budúcnosť

V dôsledku nesúladu súčasného vzdelávania a potrieb trhu sa Neumann rozhodla s pomocou priateľov a známych vytvoriť v priebehu niekoľkých mesiacov koncept pre pilotný projekt vzdelávania od škôlky až po piatu triedu. Do pilotnej triedy na Chabad school v New Yorku prijali sedem detí od päť do osem rokov. Táto škola patrí do neustále rozširujúcej sa siete mikrovzdelávacích inštitúcií, ktoré ponúkajú štýl Montessori v spoločných viacúčelových priestoroch. Okrem WeGrow sem patrí napríklad aj AltSchool, Portfolio School alebo Tinkergarten, ktoré majú spoločné to, že ich založili úspešní podnikatelia, ktorí mali o vzdelávaní detí vlastnú predstavu. Predstava R. Neumannovej vychádza z toho, že vzdelávací systém, podľa nej pripravuje deti na život po ukončení vysokej školy, ale deti sú schopné vytvoriť si život podľa vlastných predstáv už vo veku päť rokov. Na čo teda čakať až skončia univerzity, keď je ťažko povedať, či na ne pôjdu?

Aktuálnemu vzdelávaciemu systému ďalej vyčíta, že je vytvorený podľa starého modelu, ktorý neodráža dnešné hodnoty a priority. „Celá forma vzdelávania vznikla počas Priemyselnej revolúcie tak, aby ľudia vyrástli a naučili sa, ako prijímať objednávky na montážnych linkách. Hoci mnohí rodičia majú výhrady voči takémuto systému, idú vo vyšliapaných koľajach, pretože nevidia iné možnosti. Ja nie som ochotná akceptovať tento stav, najmä nie počas tak formujúcich rokov v detstve.“

Nová škola stojí na vytváraní kultúry „príjemnosti“, vedomého podnikania a spojenia s prírodou. Do systému sa dostáva joga, meditácia, farmárčenie, varenie. Vďaka práci na farme sa deti učia čítať, počítať, porozumieť vede. Tiež majú vlastný farmársky stánok. Farmu kúpili Neumannovci ešte v roku 2016. Má približne 25 hektárov a hodnotu 15 miliónov dolárov. „Boli sme šokovaní, že deti, ktoré boli na našej farme po prvýkrát samy otvorili stánok, predávali dopestované suroviny, vážili ich, vydávali drobné, vedeli narábať s kreditkami pri platení, posielali účty e-mailom alebo sms. Predali všetko. Bola to pre nich úžasná skúsenosť,“ hovorí R. Neumann.

 

Foto: WeGrow

 

Deti majú priamy kontakt so špičkovými expertmi

R. Neumann plánuje zapojiť do výučby aj zamestnancov spoločnosti WeWork. Ako príklad uvádza osemročné dievčatko, ktoré spolupracovalo s marketingovým tímom a malo skutočné nadanie na dizajn. „Namiesto toho, aby sme si to všimli a potom išli do triedy vyučovať geometriu, všetci sme si uvedomili, aké úžasné je toto dievčatko a ako veľmi ju to bavilo. Máme jedného človeka v tíme, ktorý by sa jej mohol venovať. Práve zlúčenie mentora s učiteľom v jednej osobe je kritickým faktorom pri rozvoji.“ Ich cieľom je teda objaviť záujmy detí a spojiť ich s expertmi, od ktorých sa dokážu učiť a rýchlo napredovať. WeWork má k dispozícii množstvo kreatívcov a podnikateľov, ktorí by dokázali podchytiť a rozvíjať talenty a záujmy detí. Navyše takéto spojenie detského a dospeláckeho sveta umožní rodinám tráviť spolu viac času. „Pôsobíme po celom svete a veľa našich zamestnancov nevidí svoje deti celé hodiny. Preto sa mi pozdáva myšlienka otvoriť naše školy v budovách WeWork, takže rodičia ich tam môžu ráno priniesť, ísť spolu na obed a potom ich vziať domov.“

Pedagogický plán WeGrow vychádza z najlepších skúseností, ktoré už fungujú inde, je založený na praktickej výučbe a spolupráci a presahuje hranice možností bežných škôl. Problémom súčasného masového vzdelávania je totiž obmedzenie učiteľov. Síce môžu byť vynikajúci, ale nie sú špecialisti v praxi.

 

Nevidíme dôvod, prečo by deti na základnej škole
nemohli rozbehnúť svoje vlastné podnikanie.

- R. Neumann

Pokiaľ ide o dizajn školy, ten má na starosti architekt Bjarke Ingels, ktorý vytvoril aj prvé miesto WeGrow. Pri škole ako prvé zamietol typické členenie a inšpiroval sa svojím projektom Lego domu v Dánsku. „Je to interaktívny priestor, kde sa deti môžu voľne pohybovať a všetkého sa dotýkať. Vychádza zo známej vety – čo mi povedali, to som zabudol, čo mi ukázali, to si možno zapamätám, čo som spravil, to viem,“ vysvetľuje architekt. „Chceme, aby deti mali navôkol interaktívne prostredie. Snažili sme sa urobiť priestor hmatateľnejším a vizuálne stimulujúcim, voľnejším a flexibilnejším,“ dodáva.

 

Foto: WeGrow

 

Otvorená zatiaľ zostáva otázka financovania, hoci Rebekah ho chce podporovať aj s manželom Adamom. Pravdepodobne začnú ako podnikateľský subjekt a neskôr sa zmenia na neziskovú organizáciu. Všetky zisky by manželia radi investovali znovu do rozvoja školy.

V minulom roku ukončili pilotný program, v tomto je na programe ostrá prevádzka a na budúci rok školu, spolu s head officom WeWork, plánujú presťahovať na Piatu Avenue.

Kritici tohto projektu mu vyčítajú, že očakáva od každého dieťaťa, že chce byť podnikateľom. Navyše je ďalším príkladom toho, ako sa bohatí ľudia snažia rozhodovať o tom, čo bolo doposiaľ verejnou záležitosťou. Majú na to síce právo, v rámci platnej legislatívy, otázne však je, či je to to správne pre ľudí. Hoci panuje všeobecná zhoda, že školský systém má svoje medzery, tieto riešenia sú otázne, pretože tu nejde o pokusy s morčatami, ale s deťmi.

Čítajte viac o téme: Alternatívne školy
Zdieľať na facebooku