http://sk.hit.gemius.pl/lshitredir/id=pyBLof_1tJFs2mFLvdYSh_UVrocRrBsq67YxVpr5wOj.F7/fastid=naqaxhriiwgrqphcbzfuskyfuymr/stparam=sioeeusnok/nc=0/gdpr=0/gdpr_consent=/url= http://sk.hit.gemius.pl/lshitredir/id=pyBLof_1tJFs2mFLvdYSh_UVrocRrBsq67YxVpr5wOj.F7/fastid=naqaxhriiwgrqphcbzfuskyfuymr/stparam=sioeeusnok/nc=0/gdpr=0/gdpr_consent=/url=https://www.cerstvehlavicky.sk/?utm_campaign=cerstve_hlavicky&utm_medium=mobile_branding&utm_source=eduworld&utm_content=300x300&utm_term=kaufland
Články: Pre študentov
O projekte

 

Čítate pravidelne knihy? Toto sú výhody, ktoré vďaka tomu získavate

Zdroj: Pexels
Čítanie kníh môže zmeniť váš mozog a vaše telo k lepšiemu. / Zdroj: Pexels

Čo presne majú ľudia z čítania kníh? Je to len záležitosť potešenia, alebo existujú nejaké výhody? Vedci majú jasnú odpoveď. Čítanie kníh prospieva nielen fyzickému, ale aj duševnému zdraviu a z týchto výhod môže človek čerpať celý život. Tu je stručné vysvetlenie, ako čítanie kníh môže zmeniť váš mozog a vaše telo k lepšiemu.

 

Ľudia, ktorí čítajú knihy, žijú dlhšie

Štúdia výskumníkov z Yale univerzity, ktorá je uverejnená v časopise Social Science & Medicine, sa zamerala na vzorce čítania 3 635 ľudí vo veku 50 a viac rokov. Zistilo sa, že čitatelia kníh žijú v priemere takmer o dva roky dlhšie ako tí, ktorí knihy nečítajú. Štúdia tiež dospela k záveru, že u ľudí, ktorí čítajú viac ako 3 a pol hodiny každý týždeň, je o 23 percent pravdepodobnejšie, že budú žiť dlhšie ako tí, ktorí nečítali vôbec. Čítanie kníh očividne vytvára kognitívne spojenia, ktoré zlepšujú sústredenie, slovnú zásobu a môže tiež ovplyvniť empatiu, sociálne vnímanie a emocionálnu inteligenciu.

 

Čítanie posilňuje váš mozog

Rastúci počet výskumov naznačuje, že čítanie doslova mení vašu myseľ. Vedci pomocou skenovania MRI potvrdili, že čítanie vytvára komplexnú sieť obvodov a signálov v mozgu. Po dozretí čitateľských schopností sa tieto siete stávajú silnejšími. V jednej štúdii uskutočnenej v roku 2013 vedci použili skenovanie MRI na meranie účinku čítania románu na mozog. Účastníci štúdie čítali román Pompeje počas 9 dní. Ako sa v príbehu vytváralo napätie, viac a viac oblastí mozgu sa vyznačovalo vysokou aktivitou. Skenovanie mozgu ukázalo, že v priebehu obdobia čítania a niekoľko dní potom sa mozgová konektivita zvýšila, najmä v somatosenzorickej kôre, časti mozgu, ktorá reaguje na fyzické pocity, ako je pohyb a bolesť.

 

Znižuje stres

V roku 2009 skupina vedcov merala účinky jogy, humoru a čítania na úroveň stresu študentov v náročných programoch medicíny v Spojených štátoch. Štúdia zistila, že 30 minút čítania znížilo respondentom krvný tlak, srdcový rytmus a pocity psychického utrpenia rovnako efektívne ako joga a humor.

 

Pomáha zmierňovať príznaky depresie

Ľudia s depresiou sa často cítia izolovaní a odcudzení od všetkých ostatných. Čítanie beletrie umožňuje dočasne uniknúť svojmu vlastnému svetu a prežívať imaginárne zážitky postáv. Odborné knihy môžu naučiť ľudí s depresiami stratégie, ktoré im môžu pomôcť pri zvládnutí tohto ochorenia. Z tohto dôvodu začala britská národná zdravotnícka služba program, v ktorom lekári predpisujú svojim pacientom svojpomocné knihy, ktoré im môžu pomôcť.

 

Pomáha predchádzať kognitívnemu úbytku súvisiacemu s vekom

Národný inštitút pre starnutie v USA odporúča čítanie kníh a časopisov ako vhodný spôsob, ako si udržať svoju myseľ aktívnu aj v starobe. Hoci výskum vyslovene nepreukázal, že čítanie kníh dokáže zabrániť chorobám ako je napríklad Alzheimerova choroba, štúdie ukazujú, že seniori, ktorí každý deň čítajú a riešia matematické problémy zlepšujú svoje kognitívne schopnosti. Štúdia z roku 2013 uskutočnená lekárskym strediskom Rush University Medical Center zistila, že ľudia, ktorí celý život vykonávali mentálne stimulujúce činnosti, mali menšiu pravdepodobnosť, že sa v mozgu ľudí s demenciou objavia plaky.

 

Pripraví vás na dobrý nočný odpočinok

Lekári z Mayo kliniky odporúčajú čítanie ako súčasť pravidelného režimu pred spaním. Čítanie pred spaním vám môže pomôcť sa úplne uvoľniť. Vedci na univerzite v Sussexe  počas svojho výskumu najskôr zvýšili účastníkom úroveň stresu, a potom sa ho pokúsili rôznymi aktivitami znížiť. Neuropsychológ Dr David Lewis počas tohto výskumu zistil, že čítanie fungovalo najlepšie a znížilo úroveň stresu o 68 percent. Bolo to lepšie ako počúvať hudbu (61%), piť čaj alebo kávu (54%) a chodiť na prechádzku (42%). Navyše zníženie úrovne stresu účastníkov trvalo iba 6 minút. Aj napriek tomu, že čítanie môže stimulovať mozog, môže tiež spôsobiť ospalosť. Ako je to možné? Keď čítate, vaše očné svaly musia rýchlo skenovať text a pohybujú sa zľava doprava. Nielenže dochádza k pohybu očí, ale aj k zaostreniu. Keďže vykonávate všetky tieto menšie pohyby, telo sa z toho unaví až nakoniec môže dôjsť k úplnému zatvoreniu očí.

 

Prečo by deti a rodičia mali čítať spolu

Čítanie s deťmi vytvára spokojné a šťastné vzťahy, čím sa zvyšuje pravdepodobnosť, že pre deti bude čítanie príjemné aj v budúcnosti. Čítanie doma pozitívne ovplyvňuje neskorší výkon v škole. Zvyšuje slovnú zásobu detí, ich sebavedomie a buduje dobré komunikačné schopnost.

 

Prečo si čítať s deťmi sa dozviete aj v článku ĽUDMILA HRDINÁKOVÁ o psychológii čítania: Čítanie rozvíja mozog dieťaťa jedinečným spôsobom

Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.