Vďaka princípom, ktoré uplatňovala pri výchove a vzdelávaní Maria Montessori, môžete podporiť prirodzené učenie vašich detí.
Montessori metódu vzdelávania vyvinula Maria Montessori, prvá talianska doktorka na začiatku 20. storočia. Ako vedkyňa a lekárka pozorne sledovala deti pri hre a navrhla školu, ktorá podporuje u detí prirodzenú lásku k učeniu a poznaniu. Výchovné princípy Marie Montessori pre prácu s deťmi sú založené na holistickom prístupe, s ktorým sa môže začať už krátko po narodení a ako dieťa rastie, postupne sa s ním rozvíja. Výhodou tohto prístupu je, že veľmi dobre funguje pre široké spektrum detí. Ide o systém, ktorý sa úspešne testoval posledných sto rokov. Nemusíte sa kvôli tomu stať certifikovaným učiteľom Montessori, stačí ak začleníte zopár princípov pri výchove a vzdelávaní svojho dieťaťa.
1 | Pozorujte svoje dieťa
Prispôsobte akékoľvek vzdelávanie jedinečným potrebám a záujmom vášho dieťaťa. V Montessori pedagogike sa dieťa najskôr pozoruje, aby pedagógovia vedeli, aké sú jeho potreby a záujmy, a aby ich dokázali rešpektovať a naplno využiť.
2 | Doprajte mu nezávislosť
Dieťa samé rozhoduje, čo bude robiť, s kým bude pracovať, a ako dlho bude pracovať. Nezávislosť a samoštúdium sú dôležitými koncepciami a cieľmi Montessori vzdelávania.
3 | Zvoľte vhodnú veľkosť nástrojov
Poskytnite dieťaťu nástroje, ktoré zodpovedajú jeho výške, či drobným rukám všade, kde je to možné. Umiestnite hračky a knihy na nízke police, aby si váše dieťa mohlo vybrať svoju aktivitu tak často, ako je preň potrebné.
4 | Neprerušujte jeho činnosť
Nechajte svoje dieťa rozvíjať zvyšujúcu sa schopnosť sústrediť sa. Časové obdobie, počas ktorého sa sústredí na svoju aktivitu, umožňuje deťom dosahovať intenzívnu koncentráciu.
5 | Zamerajte sa na holistický princíp
Montessori pedagogika sa zameriava na vzdelávanie dieťaťa vrátane fyzickej, duchovnej, sociálnej, mentálnej a emocionálnej výchovy. Snažte sa pri výchove rozvíjať a podporovať každú jednu zložku.
6 | Doprajte dieťaťu usporiadané prostredie
Usporiadané prostredie pomáha vášmu dieťaťu pri rozvíjaní duševného poriadku a inteligencie. To znamená, že jeho prostredie by malo byť navrhnuté so všetkým, čo deti potrebujú na objavovanie a samostatné učenie. V prostredí by mali byť použité tlmené farby a prirodzené svetlo, ktoré podporujú koncentráciu. Všetko v izbe by malo mať konkrétne miesto na polici. Takáto organizácia pomáha deťom rozvíjať zmysel pre poriadok.
7 | Nechajte dieťa postarať sa o seba a svoje okolie
Deti si od raného veku chcú osvojiť zručnosti, ktoré im umožnia byť nezávislé. Ak im pomôžete, aby robili veci samy – od obliekania a umývania, po nalievanie nápojov, či drobné domáce práce ako polievanie kvetov, nasmerujete ich na cestu k samostatnosti.
8 | Vzdelávajte prostredníctvom zážitkov
Maria Montessori bola presvedčená, že všetky deti sa správajú ako „malí vedci“, pretože všetko dychtivo skúmajú. Ako deti rastú, túžba objavovať sa stupňuje a deti skúšajú čoraz odvážnejšie veci. Podporte ich a pomôžte im skúmať krásu a čaro všetkého navôkol. Pamätajte na to, že sa dieťa pozerá na svet zblízka a je pri tom nízko pri zemi. Skúste sa sami rozhliadnuť z tejto perspektívy, pomôže vám to pochopiť, ako sa cíti vaše dieťa. Neexistuje kniha, ktorá by sa dokázala priblížiť autentickému zážitku dieťaťa. Umožnite teda dieťaťu pozorovať ozajstné veci zblízka.
9 | Nehodnoťte
Konkurencia, testy, odmeny a tresty nie sú pri učení dieťaťa potrebné. Vaše dieťa si vyvinie pocit uspokojenia z dobre vykonanej práce samo, ak ho necháte.
10 | Chváľte s mierou
Pochvala má byť súčasťou láskyplnej komunikácie. Dieťa by sa pri učení malo stretávať s uznaním a pozitívnym ohodnotením svojej práce. Pochvala by sa však nemala stať hnacím motorom práce. Prirodzenosťou detí je, že hlavnou motiváciou učenia je samotná radosť z učenia. Nepreháňajte to preto s pochvalami, aby si dieťa nevytvorilo návyk a namiesto vlastnej spokojnosti s vykonanou prácou sa bude snažiť spraviť veci len pre pochvalu od vás.