Ako vybrať hračky pre rozvoj detí rôzneho veku

Hračky pre deti
Hračky pre deti / Foto: Bigstock

Ako vyberať pre deti hračky vhodne?

 

Vybrať správnu hračku môže byť, pri súčasnej ponuke v hračkárstvach, veľmi náročné. Mladšie deti potrebujú hračky, ktoré sú založené na základoch učenia a posilňujú motorické zručnosti, zatiaľ čo staršie deti potrebujú hračky, ktoré sú náročnejšie a stimulujúce. Ak teda hľadáte pomoc pri hľadaní darčekov, ktoré určite zapôsobia a zároveň podporujú aktuálny vývoj dieťaťa, ponúkame zopár tipov.

 

Čo by mala spĺňať hračka pre rozvoj dieťaťa

  • Podporovať rozvoj koncentrácie.
  • Smerovať k samostatnosti.
  • Podporiť rozvoj zmyslov.
  • Nabádať k dodržiavaniu pravidiel a spolupráce.
  • Podporovať tvorivosť a predstavivosť.
  • Zabaviť.


Ako vybrať hračku pre bábätko (0-1)

Počas prvého roku bábätko najmä skúma svoje okolie prostredníctvom svojich piatich zmyslov. Väčšina hier pozostáva z obzerania, ochutnávania, trasenia, búchania alebo zahadzovania. Bábätká bavia hračky rôznych tvarov, štruktúr a sýtych farieb.

 

Rozvojová podložka.  Plyšové hračky, zavesené v priestore, priťahujú detskú pozornosť a rozvíjajú koordináciu a nabádajú tak dieťa na otáčanie sa na chrbátik. Takýmto spôsobom si môže cvičiť otáčanie a posilňovať tak svoje svalstvo.

 

Hračky so zrkadlom. Záujem o vlastný odraz v zrkadle začína mať dieťa okolo 4. mesiaca, hoci ešte nevie identifikovať, kto je v odraze. Zrkadlo zlepšuje vizuálne zameranie, ostrosť zraku a priestorové vnímanie. Ak dieťa sleduje svoj obraz na brušku, dochádza k posilňovaniu ramien a hornej časti tela.

 

Zvukové hračky. Pískacie, hudobné a hovoriace hračky môžu podporiť vývoj bábätka. Jemné melódie dieťa upokoja, rytmické a výrazné melódie zase povzbudia záujem dieťaťa. Hudobné hračky sú navrhované a vyrábané tak, aby zabezpečili deťom interaktívnu zábavu, pomocou ktorej dieťatko spoznáva rôzny rytmus a melódie.

 

Aké hračky pre batoľa (1-3)

Batoľatá si už uvedomujú funkciu rôznych predmetov. Začínajú tiež rozlišovať farby a tvary. Vyberte také hračky, ktoré sú svetlé, farebné a vhodné pre držanie malými rukami. V tomto období je vhodné začať trénovať jemnú motoriku.

 

Lopty. Môže ísť o malé, veľké, tvrdé či mäkké lopty. Lopty s rôznymi vlastnosťami a štruktúrou či povrchom. Všetky lopty podporujú hrubé motorické zručnosti, koordináciu rúk a očí a obratnosť. Zároveň si pri narábaní s loptou deti cvičia svaly zápästia a dlane, čím zlepšujú svoju schopnosť uchopovať.

 

Triedenie tvarov. Či už ide o klasické geometrické útvary, ktoré treba vkladať do správnych otvorov alebo jednoduché vkladacie obrázky, triedenie rôznych predmetov podľa tvaru, veľkosti, farby, či iných vlastností je užitočnou aktivitou, ktorá núti dieťa, aby sa na úlohu plne sústredilo a robilo logické rozhodnutia.

 

Bábiky a postavičky. Hra s bábikami a rôznymi postavičkami je obrazom citov a vzťahov, ktoré dieťa prežíva. Pomôže mu ventilovať priveľké emócie, ktorých môže byť svedkom.

 

Kocky. Zhruba od roku a pol dieťa prejaví záujem o stavanie. Preto sú vhodné detské kocky rôznych tvarov a veľkostí, ktoré môže dieťa klásť na seba. Treba dbať na to, aby boli veľkosťou primerané detským rukám.

 

Ako vybrať hračku pre predškoláka (3-6)

O období od troch do šiestich rokov hovoríme aj ako o období zlatého veku hry. Hra je pre dieťa hlavnou a dominantnou činnosťou, špecifickou formou učenia a prípravou na školu a prácu v ďalšom živote. Znalosť detí o svete je už vyspelejšia. V tomto období nastáva silný rozvoj fantázie, ktorá sa dá podporovať vhodnou stimuláciou.

 

Kreatívne tvorenie. Práca s drobným tvorivým materiálom, ako je kreslenie, lepenie, vystrihovanie, omaľovávanie zlepšuje jemné motorické zručnosti a zlepšujú koordináciu, a podporujú trpezlivosť, kreativitu a sebavedomie dieťaťa.

 

Konštrukčné stavebnice. Tieto hračky zlepšujú jemnú motoriku, manipulačné zručnosti dieťaťa, trpezlivosť, predstavivosť a rozvíjajú priestorové videnie. Množstvo vytvorených konštrukcií sa dá uviesť aj do pohybu, dieťa sa učí stavaním pochopiť základy mechaniky. Vlastná dizajnová konštrukcia má pre dieťa veľký význam. Konštrukčné hračky poskytujú nekonečné množstvo možností, sú výborné na rozvoj detskej fantázie.

 

Plastelína a modelovacie hmoty. Ide o skvelú a kreatívnu formu zábavy, ktorá dokáže deti zabaviť na veľmi dlhú dobu. Deti si modelovaním rozvíjajú svoju fantáziu a jemnú motoriku.

 

Ako vybrať hračku pre deti na základnej škole (6 a viac)

Toto je čas, v ktorom sa ovládajú talenty a záujmy dieťaťa. Správnou podporou vám môže doma vyrásť skutočný hudobník. V tomto veku už deti trávia veľa času bez rodičov, v škole, majú veľa kamarátov, spolužiakov a záujmov. Preto je dobré dbať aj na spoločne strávený čas a vyberať také hry, ktoré práve toto podporujú.

 

Spoločenské doskové hry. Na trhu je obrovské množstvo takýchto hier. Mnohé doskové hry podporujú spoluprácu detí, takže deti nie sú nútené súťažiť medzi sebou. Tieto hry, ale pomáhajú dieťaťu naučiť sa zvládať emócie, ktoré prichádzajú s víťazstvom, ale aj so stratou, či prehrou. No ide aj o kvalitne a zábavne strávený čas s rodinou a priateľmi.

 

Hudobné nástroje. V tomto veku už deťom nejde len o vytvorenie zvuku, ale sú schopné uvedomiť si rytmus a melódiu. Toto obdobie je vhodné aj na začatie hry s jednoduchými hudobnými nástrojmi .Naučiť sa hrať na klavír, husle, gitaru alebo iný nástroj podporuje rozvoj sluchu dieťaťa, ale aj jemné motorické zručnosti a pomáha budovať pozornosť.

 

Vedecké bádanie. Chemické súpravy, ďalekohľady, detské mikroskopy alebo iné hračky, ktoré podporujú objavovanie a riešenie problémov, pomáhajú zlepšovať matematické a vedecké zručnosti a pomáhajú rozvíjať fantáziu.

Zdieľať na facebooku