Články: Pre študentov
O projekte

 

Doprajte si digitálny detox! Ako na to?

Foto: Pexels
Digitálny detox môže pomôcť k väčšej pohode aj vám. / Foto: Pexels

Ak aj vy cítite, že technológie zasiahli do vášho života neprimeraným spôsobom, skúste sa od nich odpojiť a doprejte si tzv. digitálny detox.

 

Zo začiatku sme vlastnili technológie, no časom sa stalo, že technológie úplne ovládli nás, naše životy, komunikáciu či vzťahy s blízkymi. Táto doba priniesla neobmedzené množstvo informácií, na ktorých sme sa postupne stali závislými a už si bez nich ani nevieme predstaviť svoj život. No táto závislosť má na človeka veľmi nepriaznivé účinky. Preto by si každý z času na čas mal dopriať tzv. digitálny detox. Podľa Camebridge slovníka pojem digitálny detox označuje časové obdobie, počas ktorého človek nepoužíva mobilný telefón, počítač, televíziu a iné elektronické zariadenia, a to z dôvodu, že tieto zariadenia používa v bežnom živote až príliš veľa. Digitálny detox je navrhnutý tak, aby znižoval stres, nadmernú stimuláciu a nutkavé správanie spojené s používaním technológií. Bežné digitálne stresory zahŕňajú:
 

  • Trávenie veľkého množstva času za obrazovkou.
  • Nadmernú spotreba médií (sledovanie seriálov a pod.)
  • Nadmernú spotreba online obsahu.
  • Nezdravé vzťahy so zariadeniami.
  • Neustále používanie smartfónov.
     

Aké sú možnosti digitálneho detoxu?

Digitálny detox môže mať mnoho podôb. Tu je niekoľko možností, ktoré sa dajú použiť samostatne alebo v kombinácii podľa vašich ťažkostí.

 

1. Úplná digitálna detoxikácia

Úplný digitálny detox znamená odstránenie všetkých digitálnych technológií z vášho každodenného života. Táto technika je určená pre všetkých, ktorí chcú skutočne otestovať svoj vzťah k technológii a digitálnemu obsahu. Znamená to, že zo svojho života dočasne odstránite  nasledujúce:

  • Televíziu a filmy.
  • Prístup na internet.
  • Počítače, notebooky.
  • Smartfóny.
  • Písanie sms.
  • Sociálne médiá.
  • Všetky digitálne obrazovky.

 

2. Periodický digitálny detox: denný alebo týždenný režim

Podobne ako úplná digitálna detoxikácia, aj periodický digitálny detox vyžaduje, aby ste zo svojho života odstránili všetku digitálnu technológiu. Periodický digitálny detox však znamená, že si vyhradíte niektoré časti dňa alebo týždňa, kedy fungujete bez technológií.

 

3. Detox od sociálnych médií

Digitálny detox nemusí nutne obsahovať všetky technológie, aby bol pre človeka prospešný. Tento typ detoxu má slúžiť na odstránenie všetkých sociálnych médií z každodenného života na určité časové obdobie.

 

4. Dovolenkový digitálny detox

Dovolenkový digitálny detox je o využití dovolenky, ako prostriedku, ktorý má pomôcť oddeliť sa od technológie. Môžete podniknúť výlet niekam do prírody špeciálne kvôli detoxikácií od technológií alebo môžete využiť cestu, ktorú ste už naplánovali, ako pomôcku na uľahčenie digitálneho detoxu. Je rozumenejšie sa na dovolenke venovať sebe a spoznávať prostredie či ľudí okolo seba ako neustále kontrolovať maily, chatovať či telefonovať.

 

Digitálny detox sa vám najľahšie podarí na dovolenke. / Zdroj: Pexels

 

Čo sa deje s telom počas digitálneho detoxu?

 

Vyššia produktivita

Každý, kto vyskúša digitálny detox si uvedomí, koľko času zrazu má na iné činnosti, ktoré by bežne trávil kontrolovaním sociálnych sietí, odpisovaním na maily, či zdĺhavými telefonátmi.

 

Zlepšená pamäť

Dokonca už po niekoľkých dňoch bez technológie si ľudia lepšie pamätajú podrobnosti. Neurovedci sa domnievajú, že je to preto, že mozog dokáže efektívnejšie pracovať a ukladať nové informácie. Vďaka mnohým rozptyľujúcim technológiám sú naše mozgy trénované tak, aby nezaznamenávali zdanlivo bezvýznamné podrobnosti, ktoré sú však v skutočnosti veľmi dôležité v procese učenia sa.

 

Celkové upokojenie

Existuje veľké množstvo spoločenských experimentov, pri ktorých ľudia nepoužívali na určité obdobie technológie a účastníci takmer vždy uvádzajú, že sa vďaka tomu cítia menej vystresovaní, pokojnejší a vyrovnanejší.

 

Lepšie držanie tela

Už po troch dňoch bez technológií sa postoj ľudí výrazne zmenil. Začali prispôsobovať držanie tela, aby primárne videli ľuďom do očí, a nepozerali stále nadol do svojich obrazoviek. Vďaka tomu častejšie vystierali chrbát a mali celkovo zdravší postoj tela.

 

Lepší spánok

Keď je čas ísť spať mozog uvoľní chemikáliu nazývanú melatonín, ktorá pomáha telu relaxovať. Vedci už dávno dokázali, že pohľad na obrazovku pred spaním oklame mozog, ktorý si kvôli modrému svetlu z obrazovky myslí, že je potreba zostať bdelý a zabráni uvoľneniu melatonínu. Nedávna štúdia ukázala, že ľudia, ktorí pravidelne pozerajú do obrazoviek nemajú dobrú kvalitu spánku.

 

Zlepšenie fyzického zdravia

Časté sedenie či ležanie pri obrazovkách je škodlivé nielen pre krk a spodnú časť chrbta, ale môže aj za celosvetovo zvýšenú mieru obezity. Budete prekvapení, o koľko sa budete cítiť lepšie, keď obrazovku vymeníte za prechádzku.

Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Technológie
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.