http://sk.hit.gemius.pl/lshitredir/id=pyBLof_1tJFs2mFLvdYSh_UVrocRrBsq67YxVpr5wOj.F7/fastid=naqaxhriiwgrqphcbzfuskyfuymr/stparam=sioeeusnok/nc=0/gdpr=0/gdpr_consent=/url= http://sk.hit.gemius.pl/lshitredir/id=pyBLof_1tJFs2mFLvdYSh_UVrocRrBsq67YxVpr5wOj.F7/fastid=naqaxhriiwgrqphcbzfuskyfuymr/stparam=sioeeusnok/nc=0/gdpr=0/gdpr_consent=/url=https://www.cerstvehlavicky.sk/?utm_campaign=cerstve_hlavicky&utm_medium=mobile_branding&utm_source=eduworld&utm_content=300x300&utm_term=kaufland
Články: Pre študentov
O projekte

 

Ako objavovať a hrať sa s najmenšími s tým, čo máme doma

Lucia Brezovská
Autor článku
Foto: thekavanaughreport.com
6
Galéria >
Na to, aby sa vaše deti zabavili, nemusíte hračky kupovať. Inšpiráciu pre tvorivú hru dokážete nájsť aj doma, stačí sa len obzrieť okolo seba. / Foto: thekavanaughreport.com

Všetci sme boli kedysi deťmi a radi sme sa hrali. Ako dospelí sme však zahltení povinnosťami, prácou a ak si aj nájdeme chvíľku na hru s našimi deťmi, dochádza nám fantázia. Keďže chceme urobiť deťom radosť, kúpime im nové hračky. Deti sú však šťastné, keď sa s nimi hrajú rodičia a trávia tak čas spolu. Ak o rodičovstve premýšľame a naozaj nám záleží, aby deti boli spokojné, tak by sme ich nemali zahŕňať iba množstvom hračiek. Inšpiráciu pre tvorivú hru dokážeme nájsť aj doma, stačí sa len obzrieť okolo seba.

 

Prečo je podnetná hra dôležitá už od narodenia?

Hra je sebavyjadrením dieťaťa. Pri hre je spontánne, počas hrania využíva, čo sa naučilo. Odráža to, čo je preň dôležité. Pri hre si dieťa rozvíja svoj rozum, motoriku a pohyb.

Pri bábätkách môžeme zúročiť hrkálky, farebné predmety a nimi dieťa zaujať. Spievajte im pri hre a zároveň ukazujte hračku. Ak sa budete usmievať, dieťa pochopí, že je to činnosť, ktorá prináša radosť a zábavu.

Pri každej hre je dôležitá komunikácia, preto nezabúdajte pomenovať predmety, ktoré deťom ukazujete. Napr. pri hre so svetlom v tmavej miestnosti použijete iba obyčajnú baterku, ale svetielko zaujme každé dieťa. Rozprávajte o svetielku na hračkách, stene, pokojne si vymýšľajte, dôležitý je čas, ktorý spolu strávite. Hra so zrkadielkom je tiež vďačnou aktivitou. Dieťa vidí samé seba a začne si uvedomovať svoju identitu.

Pri každej hre nechajte dieťa siahnuť na predmety, aby ich mohlo samo zistiť, čo sa dá s nimi robiť.

 

Foto: cdn1.blovcdn.com

Dovoľte deťom skúmať

V čase, keď dieťa začne štvornožkovať a sedieť, bude otvárať zásuvky a skrine. Pod vaším dozorom ho nechajte, aby zistilo, čo je napr. v kuchynskej linke. Nech si vyskúša, čo sa dá robiť s hrncami, ak ich otočí hore dnom. Môže búchať varechami, trieskať pokrievkami. Ono bude mať radosť z hluku, rodičia síce asi menej, ale pri tejto hre si neublíži.

Drobnú motoriku si rozvíja, ak ho necháte jesť rukami ryžu alebo cestoviny. Hoci nás učili, že s jedlom sa nehrá, v tomto období môžete urobiť výnimku.

Kuchyňa je vhodným miestom na objavovanie. Nie je to síce úplne bezpečné miesto, ak ale odstránite nebezpečné predmety s dosahu dieťaťa, tak sa zabaví s obyčajnými miskami, varechami, hrncami a podobne.

 

Foto: 1.bp.blogspot.com

S čím všetkým sa môže dieťa doma hrať?

Plastové naberačky, doska na krájanie, plastové misky rôznych veľkostí, plastové fľaše, sitká, formičky na muffiny – obyčajné predmety z kuchyne.

Môžete mu vytvoriť vrecúška so strukovinami. Vrecúška môže vysýpať, napĺňať, presýpať.

Na túto aktivitu sa dajú použiť aj misky alebo plastové fľaše. Dajte však pozor, aby si dieťa drobné predmety nedávalo do úst alebo do nosa. K všetkým predmetom by malo mať dieťa prístup, aby ho nelákalo hľadať „svoje“ hračky po rôznych skrinkách a zásuvkách.

Väčším deťom môžete aj pri zlom počasí vytvoriť pohybovú aktivitu. Pomocou vankúšov a stoličiek im vytvorte prekážkovú dráhu. Dieťa ich môže preliezať, podliezať alebo preskakovať.

Čo všetko sa dá navliekať na špagát, slamku alebo šnúrku od topánok?

Veľké korálky, rúrkovité cestoviny, rolky z toaletného papiera, natáčky.

Z farebných špongií na čistenie vyrobte rôzne tvary ako kocky, obdĺžniky, kruhy, trojuholníky. Dieťa ich môže triediť podľa farieb a tvarov, ktoré sa zároveň aj učí.

Nechajte deti zapájať sa do domácich prác. Okolo dvoch rokov dokáže utrieť prach. Naučte ho upratovať si v poličkách na hračky. Motivujte ho, aby hračku nadvihlo, utrelo pod ňou prach.

Takmer každé dieťa fascinuje vysávač. Naučte ho skladať jednotlivé časti na vysávanie a pomôžte mu povysávať koberček na hranie. Pochváľte ho, navoďte situáciu, že jeho pomoc je pre vás veľmi dôležitá a ceníte si jeho pomoc.

Pomocou veľkých škatúľ vytvorte deťom tunel, domček alebo bunker. Vyzvite dieťa, aby ho pokreslilo farbičkami alebo oblepilo farebným papierom. Menšie deti môžu preliezať tunel a väčšie dieťa zas vlastnú skrýšu.

Niekoľko párov ponožiek zrolujte do jednej pevnej loptičky. Loptičku si môžete kotúľať, hádzať do košíka, triafať ňou vybrané predmety.

Pri každej hre by sa dieťa malo predovšetkým zabaviť. Stále platí, že medzi najlepšie hračky patria bežné predmety z domáceho prostredia. Je to aj preto, že pozoruje svojich rodičov, ako manipulujú a pracujú s predmetmi. Pri hre deti pozorujte, pomáhajte im napredovať. Takto strávený čas sa vám neskôr zúročí.



Fotogaléria


Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Hračky
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.