Výskum: Deti sú ochotnejšie vzdať sa vlastného potešenia a potrestať druhých, ak ich to naučí morálnu lekciu

Mnoho detí je ochotných osobne sa obetovať, aby potrestali previnilcov - a ešte viac, ak veria, že trest dá previnilcovi do života ponaučenie.
Mnoho detí je ochotných osobne sa obetovať, aby potrestali previnilcov - a ešte viac, ak veria, že trest dá previnilcovi do života ponaučenie. / Foto: Bigstock

9.12.2020 - Mnoho detí je ochotných osobne sa obetovať, aby potrestali previnilcov - a ešte viac, ak veria, že trest dá previnilcovi do života ponaučenie, ukazuje nová štúdia Yale zverejnená v časopise Nature Human Behavior.

 

Filozofi a psychológovia už dlho tvrdia, že hlavným dôvodom, prečo ľudia trestajú ostatných za zlé správanie, je zákon pomsty alebo poskytnutie morálneho ponaučenia. U dospelých väčšina štúdií ukazuje, že odpoveďou je, že ľudia majú obidva motívy. Čo však deti, ktoré sú nepoškvrnené osobnými skúsenosťami a menej ovplyvnené naučeným správaním?

 

Čo cítia deti prirodzene?

„Deti sú menej vystavené spoločenským predstavám o tom, ako sa správať určitým spôsobom,“ uviedla prvá autorka Julia Marshall výskumu. „Chceli sme vedieť, či majú deti záujem trestať ostatných, pretože chcú, aby páchatelia trpeli a zaplatili za svoje konanie, alebo pretože chcú dať previnilcom lekciu, alebo či ide o kombináciu oboch prípadov.“

 

V Crockett Lab na Yalovej univerzite, kde sa zaoberajú vedci skúmaním morálky a sociálneho správania ľudí, realizovali tentokrát výskum na deťoch. Julia Marshall, Molly Crockett, odborná asistentka psychológie na Yale a hlavná autorka príspevku, a postdoktorand Daniel Yudkin z Yale, získali pre túto štúdiu odpovede 251 detí vo veku od 4 do 7 rokov, ktoré sledovali video, ako dieťa trhá umelecké dielo iného dieťaťa.

Ako na takéto konanie reagovali? Deti sa najskôr museli rozhodnúť, či ničiteľa umenia potrestajú odobratím iPadu. Ak by sa však deti rozhodli previnilca potrestať, museli by sa aj ony osobne obetovať - ​​ich vlastný iPad by bol uzamknutý. 

 

Deti túžia po odplate

Vedci rozdelili deti do dvoch skupín. Prvej skupine bolo povedané, že ak by si vybrali „odplatný“ trest, previnilec by svoj iPad prestal používať, ale nebolo by mu povedané prečo. Druhej skupine bolo povedané, že ak potrestajú páchateľa, povedia mu, že to bolo za roztrhanie výkresu, čo vedci nazvali „komunikatívnou“ podmienkou.

 

Asi štvrtina detí (26%) v prvej skupine sa rozhodla potrestať previnilca aj napriek tomu, že im bolo povedané, že prestanú používať svoj vlastný iPad. "Odplata je hybnou silou morálneho úsudku malých detí," uviedla Marshall.

V druhej skupine detí bolo o 24% pravdepodobnejšie, že potrestajú nezbedné dieťa, pokiaľ vedeli, že ho to naučí morálnu lekciu, prečo je jeho správanie pre ostatných neprijateľné.  

 

 „Zdá sa, že deti sú už v ranom veku vybavené túžbou, aby previnilci dostali to, čo si zaslúžia, a túžbou, aby sa nabudúce zlepšilo ich správanie,“ uviedla Marshall.

 

Crockett dodala: „Napriek tomu, že majú malé deti túžbu po odplate, cenia si aj sociálne výhody, ktoré trest môže priniesť. Aký vplyv má sociálne učenie na rovnováhu odplatných a výhľadových motívov trestov, je dôležitým východiskom pre ďalšie štúdium. 

 


Zdroj: news.yale.edu
Čítajte viac o téme: Výskum
Zdieľať na facebooku