Články: Pre študentov
O projekte

 

5 dôvodov, prečo si obhrýzame nechty

Jaroslava Koníčková
Autor článku
Foto: Bigstock
Obhrýzanie nechtov je podľa odborníkov prejavom ľahkej neurózy, vonkajším prejavom vnútorného napätia. Obhrýzanie pomáha uvoľňovať stres a zmierňuje psychické napätie. / Foto: Bigstock

Obhrýzanie nechtov je jedným z najčastejších zlozvykov, ktoré trápia deti aj dospelých. Prečo vzniká a ako si s ním poradiť?

 

Obhrýzanie nechtov je podľa odborníkov prejavom ľahkej neurózy, vonkajším prejavom vnútorného napätia. Obhrýzanie pomáha uvoľňovať stres a zmierňuje psychické napätie. U dieťaťa môže ísť aj o odpozorované správanie dospelých, ktorých napodobňuje. Tento zlozvyk má aj lekárske pomenovanie – onychofágia. Obhrýzanie nechtov je podľa odborníkov prejavom ľahkej neurózy, vonkajší prejav vnútorného napätia.  Je to stav podobný iným poruchám starostlivosti o telo, ako je napríklad ťahanie vlasov (trichotillomania) a trhanie kože. Obhrýzanie nechtov nepredstavuje len estetický problém, ale môže spôsobiť aj zdravotné komplikácie. Pod nechtami a na rukách sa totiž nachádza množstvo baktérií, ktoré sa cez ústnu sliznicu dostávajú do organizmu. Onychofágia zvyšuje riziko mikrobiálnych a vírusových infekcií. Niektorí ľudia si zubami obtrhávajú aj  kožu okolo nechtov, čo môže spôsobovať zápaly v okolí nechtového lôžka. Dlhodobé obhrýzanie nechtov môže narušiť ich normálny rast alebo sa stať príčinou nepríjemných deformácií. Obhrýzaním sa môže poškodzovať a  oslabovať sklovina zubov. Škodlivé mikroorganizmy sa z ústnej dutiny môžu dostať aj priamo do žalúdka, kde spôsobujú gastrointestinálne infekcie, prejavujúce sa bolesťami brucha, v horších prípadoch hnačkami.

 

Existuje 5 psychologických dôvodov, ktoré môžu tento zlozvyk spôsobovať:

 

1.  Perfekcionizmus

Obhrýzanie nechtov si zvyčajne nespájame s perfekcionistickým správaním, ale štúdia z roku 2015 hovorí aj o tomto dôvode. K tomuto záveru vedci prišli pozorovaním 48 účastníkov, ktorí boli rozdelení na dve skupiny. Jedna polovica si nechty neobhrýzala, druhá polovica áno. Všetci boli vystavení rovnakým vplyvom ako nuda, úzkosť, frustrácia a relaxácia. Účastníci s tendencou k obhrýzaniu nechtov zaznamenali výrazne vyššiu potrebu hrýzť si nechty, keď sa nachádzali v týchto situáciách. Nechty si obhrýzali aj vtedy, keď boli vystavení nude. Prečo teda nielen frustrácia, ale aj nuda spôsobili obhrýzanie nechtov? Vedúci štúdie Kieron O'Connor spája obhrýzanie nechtov s perfekcionistickým správaním. „Zistili sme, že jedinci s týmto opakujúcim sa správaním môžu byť perfekcionistickí, čo znamená, že nie sú schopní relaxovať a vykonávať nejakú úlohu normálnym tempom. Ak nedosiahnu svoje ciele, sú náchylní na frustráciu, netrpezlivosť a nespokojnosť,“ uvádza Kieron O'Connor. Uviedol tiež, perfekcionizmus sa vyznačuje sklonom k nadmerným plánom, nadčasom a frustráciou pri nedostatku aktivity. Hryzenie nechtov pomáha perfekcionistom cítiť sa menej frustrovaní. Avšak, toto uspokojenie netrvá dlho, je rýchlo nahradené smútkom, prípadne rozpakmi.

 

2. Obhrýzanie nechtov ako prejav detského správania pretrvávajúci aj v dospelosti

Obhrýzanie nechtov je spojené s úzkosťou, pretože hryzenie zmierňuje stres. Tento typ hryzenia nechtov môže začať v detstve ako priama reakcia na napätie doma alebo v škole. Deti nemajú emočné schopnosti vyrovnať sa s úzkosťou, a preto sa často upokojujú obhrýzaním nechtov. Niektoré deti sa časom  zlozvyku zbavia, ale  štatistiky ukazujú, že polovica z týchto detí si aj ako adolescenti nechty obhrýzajú a  tretina s týmto zlozvykom zápasí aj v období vysokoškolských štúdií.

 

3. Uspokojenie ústnej fixácie

Sigmund Freud spojil akt obhrýzania nechtov s nadmernou stimuláciou počas dojčenia. Tvrdí, že matky, ktoré sa nadmerne starali o svoje deti, nechtiac vytvorili dospelých závislých od úst. Aj keď neexistujú dôkazy pre túto teóriu, pravdou je, že deti si vkladajú predmety do úst, keď začínajú objavovať svet okolo seba. Možno je teda prirodzené, že dospelí chcú niečo žuť, keď vnímajú niečo nové, čo ich zaujme.

 

4. Opakované správanie, ktoré zmierňuje stres

Niektorí odborníci sa domnievajú, že obhrýzanie nechtov je obsedantno-kompulzívna porucha (OCD).  Klinický psychológ Lorraine D. D'Asta sa domnieva, že obhrýzanie nechtov síce patrí medzi  kompulzívne poruchy, no zároveň však zdôrazňuje, že  to neznamená, že si ľudia neustále obhrýzajú nechty, pretože človek s OCD by si musel umývať ruky stokrát denne. Znamená to jednoducho, že ide o rutinu, ktorá sa používa na zmiernenie stresu. Kompulzívne správanie je spojené s úzkosťou a panikou, zatiaľ čo hryzenie nechtov je spojené s upokojujúcimi pocitmi. Takže, aj keď sa správanie opakuje, nie je nutkavé. Kieron O'Connor súhlasí s jeho tvrdením a dodáva: „Aj keď toto správanie môže spôsobiť určité utrpenie, zdá sa, že uspokojuje nutkanie a prináša určitú formu odmeny."

 

5. Sebapoškodzovanie

Extrémne hryzenie nechtov spôsobuje skutočné poranenia. Hryzenie až po nechtové lôžko spôsobuje to, že je vystavené a náchylné na infekciu. Často práve tieto zranenia sú dôvodom, prečo ľudia chcú prestať s týmto nepríjemným zlozvykom. Keď už cítia bolesť, tečie im krv a štípe ich okolie nechtov, necítia už potešenie ani uvoľnenie napätia od bolesti spôsobenej hryzením. „V takomto prípade už ide o násilie páchané na sebe samom, úmyselné poškodenie vlastného tela bez vedomého samovražedného úmyslu,“ upozorňuje klinická psychologička Tracy Alderman. Tiež upozorňuje na to, že najzávažnejšie prípady môžu zahŕňať dokonca amputáciu končatín. Sebapoškodzovanie sa zvyčajne používa ako mechanizmus, ktorý zabezpečuje dočasnú úľavu od stresu.

 

Ako si poradiť s týmto zlozvykom?

Obhrýzanie nechtov je naozaj nepríjemný a neestetický zlozvyk, ktorého by ste sa mali podľa odborníkov zbaviť. Čím skôr, tým lepšie, a to najmä preto, že obhrýzanie nechtov nie je len neestetické, ale aj nezdravé. Existuje niekoľko návodov, ako sa tohto zlozvyku zbaviť. Možno vám niektorý z nich pomôže.

 

  1. Chodievajte pravidelne na manikúru. Najlepšie u žien pomáhajú gelové nechty.
     
  2. Používajte nechutnú kozmetiku. Vyberte si krém na ruky, ktorý vám zapácha a nanášajte si ho pravidelne na ruky. V lekárňach sú dostupné i špeciálne laky s horkou chuťou, ktoré vedia od hryzenia nechtov rovnako rýchlo odradiť.
     
  3. Keď príde stres, nájdite si iný, menej nepríjemný zlozvyk. Napríklad si prehadzujte medzi prstami pero alebo si klopkajte po stole.
     
  4. Keď žiadna z rád nezaberá, pristúpte k najradikálnejšiemu kroku a  na prsty si dajte náplasť. Podobne ako krém, tak ani oblizovanie gumených náplastí vám nebude chutiť.
     
  5. Všímajte si, pri ktorých činnostiach alebo počas akých situácií máte nutkanie hrýzť si nechty. Vďaka tomuto poznaniu môžete nevhodný zlozvyk  eliminovať.
     
  6. Zamestanajte ústa. Začnite žuť žuvačku alebo cmúľať cukríky. Môžete mať tiež na blízku fľašu s vodou a napiť sa vždy, keď budete mať nutkanie hrýzť si nechty.
     
  7. Na zápästie si navlečte gumičku a pri nutkaní obhrýzať si nechty, ju použite. Keď zdvihnete ruku, aby ste si začali obhrýzať nechty, začnite sa radšej hrať s gumičkou.
     
  8. Používajte vizuálne pripomenutia. Oblepte svoj domov poznámkami. Vždy keď sa pozriete hore, doľava alebo doprava, bude tam upozornenie, aby ste prestali s obhrýzaním. Môžete si tiež zmeniť tapetu na telefóne na poznámku alebo fotografiu, ktorá vás bude motivovať skoncovať s týmto zlozvykom.

Čítajte viac o téme: Zdravie
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.