Články: Pre študentov
O projekte

 

Pohybové hry v materskej škole

Jaroslava Koníčková
Autor článku
Foto: Bigstock
Každý učiteľ potrebuje mať v zásobe nejaké hry, ktoré môže v prípade potreby využiť. / Foto: Bigstock

V dnešnom článku sa pozrieme na hry a aktivity, ktoré môžete realizovať s deťmi na školskom dvore, v parku, v lese alebo v školskej záhrade. Sú veľmi jednoduché a nevyžadujú dlhšiu prípravu ani špeciálne pomôcky. Vhodné sú pre deti v materskej škole, ale často zaujmú aj deti na 1. stupni základných škôl alebo v školskom klube detí.

 

Každý učiteľ potrebuje mať v zásobe nejaké hry, ktoré môže v prípade potreby využiť. Dnes vám ponúkame niekoľko pohybových hier, ktoré sa môžete s deťmi hrať na lúke, v záhrade, v parku alebo na školskom ihrisku.

 

Mačka a myš

Učiteľ rozdelí deti do dvojíc. Vzadu stojí mačka a vpredu myš. Predný bežec (myš) má náskok 1 – 1,5 metra. Zadný bežec (mačka) sa na úseku asi 30 metrov snaží chytiť myš a pokúsi sa jej zobrať farebný pruh látky, ktorý jej visí zo zadného vrecka nohavíc.

 

Mravčeky

Potrebujeme dve lavičky, ktoré dáme vedľa seba alebo spadnutý strom. Lavičky alebo spadnutý strom predstavujú cestičku pre mravce. Na každú stranu cestičky postavíme rovnaký počet detí (mravcov) čelom ku svojim súperom. Na povel učiteľa vstúpia obidve družstvá na cestičku (lavičku) a postupujú v zástupe proti sebe, tak aby sa čo najbezpečnejšie prišli do cieľa. Vyhráva družstvo, ktoré v čo najväčšom počte detí prejde cestičku až do konca.

 

Beh bokom

Deti postavíme do dvoch radov. Prvé v poradí sa postaví pravým bokom na štart. Na znamenie vyštartuje a snaží sa dobehnúť za 10 sekúnd čo najďalej. Pohybuje sa pri tom štýlom, ktorý nazývame cval stranou. Pravá noha je stále vpredu a telo je otočené pravým bokom v smere pohybu. Na miesto, kde za 10 sekúnd dorazí, položí nejakú hračku. Keď hračku položí, vyštartuje ďalšie dieťa zo skupiny. Vyhrá tá skupina detí, ktorá skôr položí všetky hračky na zem.

 

Bež ako...

Deti bežia po ihrisku alebo po lúke. Učiteľ beží ako prvý alebo stojí v kruhu a určuje, ako sa bude bežať. Príklady povelov:

  • bežte čo najtichšie,
  • bežte čo najhlučnejšie,
  • bežte tak, ako keby ste lietali,
  • predstavujte si, že kopete do lopty,
  • pri behu tlačte imaginárny kočík.

 

Prekážkové dráhy

Vytvorte si s deťmi prekážkové dráhy z hračiek, ktoré v materskej škole máte k dispozícii. Môžu to byť rôzne lopty, kocky, kuželky, švihadlá  a podobne. Vytvorte si dráhy rôznej náročnosti i dĺžky. Deti môžete rozdeliť do dvoch družstiev a môžete urobiť dve rovnaké dráhy, aby mohli medzi sebou súťažiť. Súťaž však nie je podmienkou.

 

Hádzanie do koša

Môžete si pripraviť napríklad koše, ktoré pôvodne slúžia na odkladanie hračiek a niekoľko menších loptičiek. Deti hádžu loptičky do koša. Keď ich všetky nahádžu, môže ich vysypať a začnú hádzať znova. Aj v tomto prípade môžete urobiť dve družstvá a deti súťažia v tom, ktoré družstvo trafí viac loptičiek do koša.

 

Vybíjaná s balónmi

Počas horúcich letných mesiacov malé osvieženie a poriadna zábava sa deťom bude určite páčiť. Pokiaľ chcete zabaviť väčšie deti, nechajte ich hrať vybíjanú, pri ktorej budú namiesto lopty hrať s balónmi napustenými vodou. Druhou obmenou vodných balónov môže byť ich triafanie do vedierka alebo inej nádoby. Túto úlohu dokážu splniť aj menšie deti.

 

Utekáme do hradu

Na zem umiestnite do väčšieho kruhu farebné obruče, pre každé dieťa jednu. Tie predstavujú hrady. Na povel učiteľky sa deti postavia do kruhov (hradov). Na znamenie (bubienok, hudba) sa deti rozbehnú voľne po ihrisku alebo po záhrade a na dohodnutý signál sa rýchlo vrátia do svojho hradu. Každé dieťa sa musí vrátiť do svojho farebného hradu. Deti vybiehajú a vracajú sa do hradu iba na znamenie.

Rybár a rybky

Deti sú rozdelené na rybárov a rybky. Deti - rybári sú na žinienke v kľaku na „brehu“, držia švihadlo za jeden koniec a voľne s ním pohybujú. Rybky plávajú vo vode (na tráve). Deti sa plazia vpred i vzad po tráve (akože vo vode) a rybári volajú: „Rybky, rybičky, chyťte sa udičky." Rybky priplávajú k udici, chytia voľný koniec švihadla a rybári ich vytiahnu na breh tým, že skracujú švihadlá. Akonáhle rybár chytí rybku za ruku, je chytená a stáva sa rybárom.

 

Preskoč kamienky

Učiteľ vytvorí dráhu z kamienkov. Deti stoja v zástupe a postupne preskakujú kamienky  na jednej, na druhej nohe a znožmo. Učiteľ sleduje kvalitu prevedenia pohybov.

 

Domčeky

Učiteľ vopred vyznačí domčeky. Môžu to byť kruhy na cvičenie. Na trávu položí o jeden kruh menej, ako je detí. Deti najprv stoja v jednom spoločnom dome, teda pri sebe na jednom mieste. Potom učiteľ zakričí: „Detičky, hýbte sa!" Deti sa rozbehnú zo spoločného domu a snažia sa dobehnúť do voľných domčekov. Na koho nezostane voľný domček, vypadáva z hry. Aby neboli deti smutné, tie, ktoré vypadnú z hry, môžu namiesto učiteľa zakričať: „Detičky, hýbte sa!"

 

Kocúr a vrabce

Na záhrade alebo na lúke rozostavíme kocky alebo iné podložky, ktoré máte k dispozícii. Deti – vrabce sa na ne postavia a pozerajú sa do stredu lúky (záhrady), kde kocúr predstiera (jedno z detí), že spí. Vrabce ticho zoskakujú na zem a poskakujú okolo kocúra. Kocúr sa prebudí, zamňauká a začne vrabce naháňať. Tie sa rýchlo vracajú na svoje miesta (na kocky).

 

ZDROJE:
A.Kaplan, D. Bartunek, J.Neuman: Skáčeme, běháme a hrajeme si na hřišti i pod střechou
Halmová, N.: Pohyb hrou
Fosterová, E.:85 her pro zlepšení kondice dětí
Borová, B.: Cvičíme s malými deťmi

Čítajte viac o téme: Hry pre deti
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Si učiteľ? Prihlás sa do nášho newslettru a získaj novinky a inšpirácie z oblasti vzdelávania.