Články: Pre študentov
O projekte

 

7 zlozvykov, ktoré nás oberajú o pocity šťastia

Jaroslava Koníčková
Autor článku
Foto: Pexels
Niekedy okolnosti okolo nás spôsobujú pocity smútku a nešťastia. Niekedy je to však aj tak, že naše pocity nešťastia spôsobujú len naše názory, správanie alebo určité zlozvyky. / Foto: Pexels

Niektorí ľudia majú od prírody pozitívny a optimistický prístup k životu. Ich presvedčenie a postoje sú nastavené tak, aby si z každej situácie vedeli vziať niečo pozitívne. Niektorým však v tomto prístupe bránia každodenné návyky, ktoré môžu byť jedným z dôvodov ich nešťastia.

 

Niekedy okolnosti okolo nás spôsobujú pocity smútku a nešťastia. Niekedy je to však aj tak, že naše pocity nešťastia spôsobujú len naše názory, správanie alebo určité zlozvyky. Pozrime sa na 7 najškodlivejších návykov, ktoré môžu byť súčasťou príčin spôsobujúcich pocity nešťastia.

 

1. Úsilie o dokonalosť

Potrebujete k pocitu šťastia viesť ideálny život? Musíte byť naozaj zo všetkých najlepší a vaše výsledky musia byť až také skvelé, aby ste sa mohli cítiť úplne šťastní? Mnohí ľudia si myslia, že vysoké sebavedomie a absolútna dokonalosť môžu vplývať na úspech. Vždy to však nemusí byť pravdou a často priznanie si svojich slabostí vedie k dlhodobému úspechu v živote. Toto potvrdili aj vedci, ktorí si myslia, že práve uvedomenie si svojich vlastných nedostatkov smeruje ku skutočnému sebavedomiu. Spoločnosť a pracovné prostredie nás však často nútia pôsobiť bezchybne. A to je problém. Za nejaký čas totiž človek začne svojej dokonalosti veriť a bude sa cítiť, že vie všetko najlepšie. Začne sa na ostatných dívať povýšenecky. Toto neskôr spôsobuje problémy na pracovisku i v medziľudských vzťahoch vo všeobecnosti. Potvrdila to aj štúdia, počas ktorej boli ľudia nahrávaní na video a následne boli na základe videovizitky ohodnotení. Tí, čo boli so sebou vyrovnaní, zareagovali úplne rovnako, či sa jednalo o pozitívnu alebo priemernú pochvalu. Zato ľudia s extrémnym sebavedomím reagovali na iné hodnotenie, než očakávali negatívne. To potvrdzuje, že vyrovnanosť je omnoho lepšia aj pri zvládaní komplikovaných situácií v živote.Hra na dokonalosť neprináša pocity šťastia. Je to len maska. Uvedomenie si vlastných nedostatkov nám pomáha. Výhody zdravého sebauvedomenia prinášajú ovocie dlhodobo a vo viacerých oblastiach. Vďaka tomu, že si ľudia uvedomujú svoje nedostatky a chyby, dokážu ich lepšie identifikovať a pracovať na ich odstránení. Výsledkom je potom  postupné zlepšovanie sa vo všetkých oblastiach života. Ak človek akceptuje samého seba aj s chybami a uvedomí si, že nikto nie je dokonalý, jeho vzťahy s okolím dosiahnu omnoho vyššiu kvalitu a trvácnosť.  A vďaka tomuto poznaniu sa stáva život človeka oveľa šťastnejším.

 

Ako zmeniť tento návyk?

Uspokojte sa s tým, čo je dosť dobré

Úsilie o dokonalosť spravidla pomáhav tom, že niektoré veci človek nedokončí. To neznamená, že činnosti máte robiť zle. Samozrejme, treba sa snažiť robiť ju čo najlepšie, ako vieme. Ale dôležité je aj pochopiť, že existuje výraz „dosť dobre". Aj takto sa dajú dosiahnuť slušné výsledky, s ktorými môžete byť spokojní.

 

Stanovte si presný termín

Stanovenie presného termínu na dokončenie určitej práce je najlepší spôsob, ako prestať svoj výsledok donekonečna vylepšovať k akémusi prehnanému ideálu.

 

2. Obklopovanie sa negatívnymi informáciami

To, s kým sa stretávame alebo čo čítame a počúvame závažne ovplyvňuje naše emócie a myslenie. Ak sa človek obklopuje len negatívnymi informáciami, bude pre neho veľmi ťažké stať sa šťastným človekom. Negatívny vplyv neustále vnucuje presvedčenie, že život je väčšinou nešťastný, nebezpečný, plný strachov a obmedzení. Aj keď je v dnešnej dobe mimoriadne ťažké dostať sa spod tohto vplyvu, môžete sa aspoň pokúsiť tento vplyv obmedziť.

 

Ako zmeniť tento návyk?

Nahraďte negatívny vplyv nejakým pozitívnejším. Bude to pre vás niečo ako znovuobjavenie sveta. Počúvajte veselú alebo relaxačnú hudbu, čítajte knihy a sledujte filmy, ktoré vás rozosmejú. Môžete začať maličkosťami. Zamerajte sa napríklad na nejaký optimistický blog a sledujte ho každý deň. Alebo pri raňajkách počúvajte nejakú motivačnú audioknihu alebo prednášku.

 

3. Neustále spomínanie na minulosť a neúnavné plánovanie budúcnosti

Neúmerné trávenie času myšlienkami na minulosť, starými bolestnými spomienkami na konflikty, stratené príležitosti a iné nepriaznivé okamihy môžu na súčasný život pôsobiť zle. Rovnako tak nekonečné úvahy o možných budúcich nepríjemnostiach, dramatické predstavy o vývoji v spoločnosti, v práci, vo vzťahu či v oblasti zdravia môžu viesť k vytvoreniu hrôzostrašného scenára, ktorý keď sa usadí v hlave, spôsobuje pocit nešťastia a smútku.

 

Ako zmeniť tento návyk?

Samozrejme, nemyslieť na minulosti alebo na budúcnosť nie je prakticky možné. Je dôležité premyslieť si plány na zajtrajšok a napríklad aj na celý rok. Lenže večné analýzy minulosti alebo nekonečné plánovanie budúcnosti nám skracuje skutočne prežitý čas v súčasnosti. Odborníci odporúčajú, že ak sa začnú vkrádať myšlienky na minulosť alebo časy budúce, pomáha na niekoľko minút sa plne koncentrovať na svoje dýchanie alebo úplne nehybne začať sústredene pozorovať všetky, ba dokonca aj úplne banálne deje a okolnosti, ktoré zrovna prebiehajú okolo človeka. Toto pomáha maximálne sa  sústrediť na prítomnosť. Skúste využívať všetky svoje zmysly. Sledujte okolo seba farby, vône, zvuky, krásu, ktorá sa ukrýva vo väčšine vecí navôkol. Užívajte si šum ulíc či obchodných centier, zvuky a vône, ktoré robia jednotlivé miesta takými výnimočnými. Vychutnajte si východy a západy slnka. Prírodu, ktorá je v každom ročnom období svojská a jedinečná, nádherná vždy iným spôsobom. Vychutnajte si padanie snehových vločiek v zime, kvitnutie kvetov a stromov na jar. Každý jeden deň so sebou prináša množstvo krásnych vecí a nezabudnuteľných momentov. Sľúbte si, že sa ich naučíte viac vychutnávať a tešiť sa z každej minúty, keď máte na toto všetko čas. Musíte však cielene každý deň myslieť na to, že existujú prítomné okamihy. Jedným z hlavných faktorov šťastia je to, či človek prežíva to, čo práve robí, alebo sa pri tom myšlienkami túla niekde celkom inde.

 

4. Porovnávanie

Jedným z najškodlivejších návykov je porovnanie vlastného života so životom iných ľudí. Ľudia si najčastejšie porovnávajú autá, domy, pracovné miesta, obuv, peniaze, vzťahy, sociálnu situáciu a veľa iných vecí. Vďaka tomuto môže byť večer vaše sebavedomie na bode mrazu a vy ste úplne nasiaknutí  negatívnymi pocitmi. A viete prečo porovnávanie nemá žiadny zmysel? Pretože vždy bude existovať niekto, kto  je lepší ako my. Toto platí v športe, v umení, v učení alebo aj v hromadení materiálnych vecí. Možno jeden mesiac budeme mať najlepšie auto v meste, ale o pár dní si ešte lepšie auto kúpi niekto ďalší. A ak niekto musí byť vždy vo všetkých oblastiach života prvý, v konečnom dôsledku sa veľmi rýchlo vyčerpá a vyhorí. Potom prichádzajú zbytočné úzkosti, smútok a depresie. Čím skôr si ľudia túto pravdu uvedomia, tým skôr majú šancu prežívať chvíle radosti.

 

Ako zmeniť tento návyk?

Neporovnávajme sa s ostatnými, ale sami so sebou

Porovnávajte sa vždy len sami so sebou. Napríklad, keď idete na plaváreň, myslite na to, ako si idete dobre zaplávať, zrelaxovať, precvičiť si svaly, urobiť niečo prospešné pre svoje zdravie. Nezaoberajte sa tým, kto má akú postavu, kto má aké plavky, kto má aký plavecký štýl.  Každý z nás je jedinečný, v živote má iný cieľ, poslanie, a z tohto dôvodu sa porovnávanie stáva úplne bezpredmetné. Keď sa na život pozriete z tejto stránky, jediné porovnávanie, ktoré má zmysel, je také, keď porovnávate sa vždy len sami so sebou. Keď si všímate, ako sa v čom sa zlepšujete, v čom stagnujete a v čom napredujete. A keď budete vidieť, že  že sa v niečom zlepšujete, toto poznanie vám prinesie skutočnú vnútornú radosť.  V takomto prípade ani  závisť  nemá šancu, aby sa mohla rozvinúť. Tadiaľto vedie cesta k tomu, aby ste zažili pocit spokojnosti samých so sebou. Vo chvíľach, keď cítite a vidíte svoj pokrok, máte šancu prežívať skutočné šťastie. Porovnávanie s inými tento pocit nikdy nemôže priniesť. Je dobré si predstaviť, kde ste boli pre desiatimi rokmi a kde ste teraz. Alebo je tiež dobré si pospomínať na svoje detské túžby. Možno budete prekvapení, koľko z tých detských túžob sa vám už dávno splnilo. No, nie je toto dôvod na radosť?

 

Buďte láskaví

Spôsob, akým sa správate a aký vzťah máte k ľuďom okolo seba, veľmi silno ovplyvňuje vaše správanie k sebe samým a tiež mienky, ktoré o sebe máte. Čím viac súdite a kritizujete iných, tým viac budete súdiť a kritizovať seba samého hlavne na podvedomej úrovni. Buďte k ľuďom láskaví, pomáhajte im a uvidíte, s akou vľúdnosťou a láskou začnete vnímať  aj sami seba. Venujte pozornosť tomu pozitívnemu vo vás aj v ľuďoch okolo. Takto nadobudnete pocit harmónie so sebou samým aj s ľuďmi okolo vás. Láskavosť pomáha prekonávať depresie. To, že sme milí a láskaví, môže byť pre náš život veľmi prospešné. A nielen preto, že máme dobrý pocit z toho, že sme niekomu pomohli. Tým, že sme k iným ľuďom milí a láskaví, môžeme vylepšiť náš vlastný život. To je napríklad aj názor známeho neurológa z Wisconsinskej univerzity Richarda Davidsona, ktorý patrí k velikánom vo svojom odbore. Počas svojej práce sledoval účinky láskavosti a empatie na mozog jedinca a podarilo sa mu zistiť, že mozog sa mení v závislosti od toho, či sa správame sebecky alebo s porozumením a odhľaduplnosťou voči iným. „Keď niečo robíme sami pre seba, pozitívne emócie, ktoré pri tom prežívame, sú prchavé a závisia od vonkajších podmienok. Keď však robíme niečo pre druhých, pozitívne emócie trvajú dlhšie a presahujú okamih, kedy sme učinili to, čo ich vyvolalo,“ hovorí doktor Davidson vo svojej štúdii. Štúdia Exeterskej univerzity v Veľkej Británii dokonca ukazuje, že dobrovoľníctvo zlepšuje duševné zdravie človeka, chráni ho pred depresiou a úzkosťou. Dobrovoľníci sú zväčša oveľa spokojnejší so sebou samými a aj so svojím životom. Vďaka dobrovoľníctvu človek skôr nájde určitý cieľ svojho života a necíti sa osamelý. Práve dobrovoľníctvo môže podľa niektorých údajov, ktorými sa štúdia Exeterskej univerzity zaoberala, znížiť úmrtnosť až o 20 percent. Je to preto, lebo pomoc druhým má priaznivé účinky pre ľudskú dušu a prostredníctvom neuroendokrinného a imunitného systému zrejme aj na celý organizmus a dĺžku života.

 

5. Zameranie sa na negatívne životné okamihy

Zdôraznené vnímanie záporných aspektov života vás vždy privedie len k tomu, že budete cítiť vnútornú nespokojnosť. Nielen že vám to pokazí náladu, ale tiež to ovplyvní ľudí vedľa vás.

 

Ako zmeniť tento návyk?

Musíte si uvedomiť, že veci i udalosti majú svoje různorodné stránky - kladné aj záporné. Myslieť si, že všetko môže byť len ideálne, je samozrejme hlúposť. Keď budete veci i udalosti brať také, aké sú, dokážete sa zbaviť niektorých negatívnych vecí. Namiesto toho, aby ste žili s nepretržitými sťažnosťami na všetko záporné, čo vás obklopuje, skúste si položiť nasledujúce otázky:

  • Ako môžem túto nepríjemnú chvíľu pretvoriť v niečo pozitívne a užitočné?
  • Ako môžem ja vyriešiť tento problém?
     

6. Životné obmedzenia, ktoré vznikajú na základe presvedčenia, že svet sa točí iba okolo vás

Ak žijete s presvedčením, že svet sa točí okolo vás, obmedzujete tým sami seba. Ak svet vnímate takto, záleží vám na tom, čo povedia druhí. Alebo stále myslíte na to, čo si myslia. Kvôli tomuto spôsobu myslenia sami sebe vymedzuje isté životné hranice. Ako? Napríklad sa nepúšťate do objavovania niečoho pre vás nového a nepoznaného, po čom túžite.

 

Ako zmeniť tento návyk?

Pochopte, že ľudí veľmi nezaujíma, čo robíte

Ľudia majú veľa vlastných starostí, na ktoré myslia v prvom rade. Možno sa vám zdá, že takáto ľahostajnosť zmenšuje váš význam v ich očiach. Ale pozrite sa na vec aj z druhej strany. Vďaka tomuto poznaniu sa vám dostáva predsa sloboda v konaní a možnosť voľne realizovať svoje nápady.

 

Sústreďte sa na vonkajší svet

Namiesto večných úvah o tom, čo si o vás kto môže myslieť, venujte pozornosť ľuďom okolo seba, naučte sa im načúvať a pomáhať im. To vás urobí šťastnými.

 

7. Životné komplikácie

Život dokáže byť dosť zložitý. Môžu v nás vznikať pocity napätia a nešťastia. Lenže väčšinu z nich si vytvárame sami. Svet skutočne môže byť zložitejší, to však neznamená, že by sme si nedokázali vytvoriť návyky, ktoré nám život uľahčia.

 

Ako zmeniť tento návyk?

Rozdelenie síl a sústredenie pozornosti na jednu vec denne

Dobré je zostaviť si napríklad  zoznam 2 - 3 najdôležitejších bodov a z nich jeden označiť ako cieľ zo všetkých najdôležitejší.

 

Skladujte len nevyhnutné veci

Snažte sa žiť minimalisticky. Každý človek je iný, uznáva iné hodnoty, zaoberá sa inými vecami, a preto minimalizmus pre každého prináša iné výhody podľa toho, aký životný štýl preferujeme. Tých výhod je veľmi veľa, ale odborníci najčastejšie spomínajú tieto:

  • viac slobody a viac času,
  • viac voľného priestoru na život,
  • menej starostí,
  • viac radosti a uvedomenie si skutočných hodnôt,
  • sústredenie sa na dôležité veci,
  • viac skromnosti a vďaky,
  • lepší vzťah k prírode a k životnému prostrediu,
  • viac zdravia a menej stresu,
  • menej porovnávania sa  s inými ľuďmi,
  • poriadok  v prostredí, kde žijeme,
  • menej výdavkov a žiadne dlhy,
  • zbavenie sa zbytočných rozptýlení a sústredenie sa na podstatné veci,
  • menej upratovania,
  • viac priestoru na vlastnú tvorbu, rodinu, priateľov a záľuby,
  • zdravý životný štýl.

 

Riešenie vzťahových problémov

Snažte sa mať zdravé vzťahy. Buďte čestní a úprimní.

 

Využívanie technológií v rozumenj miere

Na e-maily odpovedajte  krátko a snažte sa byť čo najmenej na sociálnych sieťach.


Čítajte viac o téme: Šťastie, Nastavenie mysle
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.