Robte týchto 10 vecí a dosiahnete úspech

Foto: Unsplash / Hannah Olinger
Úspešní ľudia majú svoj vlastný štýl myslenia, používajú vlastné princípy a techniky. Sú sami sebou, idú za tým, čo si vytýčia ako cieľ. / Foto: Unsplash / Hannah Olinger

Medzi veci, ktoré najviac bránia v dosiahnutí toho, čo chcete, patria strach, neistota a motivácia. Čo robiť, aby ste dokázali prekonať týchto nepriateľov a dobre sa naštartovali tak, aby ste dosiahli úspech v štúdiu alebo v práci?

 

Úspešní ľudia majú svoj vlastný štýl myslenia, používajú vlastné princípy a techniky. Sú sami sebou, idú za tým, čo si vytýčia ako cieľ. Blíži sa nový školský rok, veľa študentov sa bude snažiť zmeniť prístup ku svojmu procesu vzdelávania a budú chceiť urobiť nejakú zmenu. Ak ste sa tak rozhodli, pozrite sa na 10 krokov , ktoré vám môžu pomôcť dosiahnuť to, po čom živote túžite.

 

1. Sústreďte sa na svoj cieľ a využívajte vnútornú motiváciu

Ako odhodlaní ste dosiahnuť svoj cieľ? Ako veľmi je to pre vás dôležité a čo ste ochotní obetovať, aby ste to dosiahli? Ak budete plne sústrední na to, aby ste dosiahli určitý cieľ, príde aj obrovská vnútorná motivácia. Svoj cieľ si vizualizujte, predstavujte si ho farebne a môžete si ho aj zapísať. Motivačná koučka Patti Dobrowolski tvrdí, že svoje životné ciele je dôležité si nakresliť. Radí, že ak si ich nakreslíte, máte až o 80 percent vyššiu šancu ich dosiahnuť. Obrazy podľa nej privádzajú ľudí k činom. Podľa nej si človek má nakresliť dve polia. Naľavo si má nakresliť  súčasnú situáciu a napravo predstavy o budúcnosti. Tá, o ktorej snívate, má byť čo najviac farebná a detailná. Taktiež hovorí, že musíte svoje sny vidieť, veriť v ne a konať.

 

Mnoho psychológov tiež hovorí, že sebamotivácia je vlastne jediný druh skutočnej motivácie. Ani jeden motivátor či osobný tréner nemôže človeka priviesť k úspechu, ak človek sám nechce. Je možné, že človek môže človeka povzbudiť, ukázať mu cestu, ale reálne kroky musíte urobiť sami za seba. Preto je tak dôležité vedieť motivovať samých seba. Aj napriek tomuto poznaniu niektorí ľudia akoby stále túžili mať vedľa seba niekoho, kto im bude neustále vravieť, čo majú robiť, ako to majú robiť a kde majú smerovať. Toto však nie je tá najsprávnejšia cesta. Človek musí prevziať zodpovednosť za svoj život. Až vtedy, keď presne vie, kde chce smerovať, dokáže sa aj motivovať. A preto je tak veľmi potrebné sebapoznávanie už od raného detstva. Totiž, všetko, čo robíte by malo mať nejaký reálny motív alebo dôvod, malo by vychádzať  z potrieb, ktoré hlboko v sebe cítite.

 

2. Sústreďte sa na znalosti a nie výsledky

Keď sa sústredíte na nadšenie z objavovania, zlepšovanie, skúmanie a experimentovanie, dodáte tým palivo aj vašej motivácii. Ak sa sústredíte na výsledky, motivácia bude slabá. Ak narazíte na problém, postupne sa stratí. Preto kľúčom je sústredienie sa na cestu a nie  na cieľ. Premýšľajte nad tým, čo nové sa v procese učíte a ako sa môžete zlepšiť. Najťažšie to majú tí študenti, ktorí študujú len kvôli nejakému titulu. Úžasné je študovať veci, ktoré vás skutočne bavia.

 

3. Učenie vnímajte ako hru

Snažte sa štúdium vnímať ako nejakú hru. Vo chvíli, keď začnete všetko brať príliš vážne, existuje veľké riziko, že začnete so sebou vláčiť ťažké emocionálne závažie, stratíte perspektívu a znova uviaznete.

 

4. Zbavte sa myšlienok, ktoré vás neposúvajú vpred

Neuveriteľné veci sa stanú skutočnosťou, keď si naozaj uvedomíte, o čom každý deň premýšľate, čo chcete a tieto myšlienky začnete v skutočnosti realizovať a riadiť sa podľa nich. Už viac nebudete uväznení len v predstave, ale uveríte svojim víziám. Myšlienky ovplyvňujú pocity a pocity určujú to, ako vidíte svoju prácu. Vo vašej hlave máte množstvo otázok a vždy máte na výber, na ktoré otázky a myšlienky sústredíte. Môžu to byť tie, ktoré vo vás vyvolajú strach a pochybnosti alebo sa sútredíte na tie, ktoré vás posunú ďalej, ktoré vás budú nabádať k nadšeniu, experimentovaniu, skúšaniu nových vecí. Niektoré vám možno pomôžu aj vystúpiť z komfortnej zóny.

 

5. Nevyhýbajte sa nepríjemným situáciám a preferujte rastové myslenie

Niekedy sa vám niečo aj nepodarí a nedostavia sa výsledky, ktoré očakávate. Človek sa, samozrejme, snaží  vyhýbať nepríjemným situáciám. Potom čaká na vhodný čas alebo na vhodnú príležitosť. Tým sa však dostáva do stagnácie a niekedy dokonca do úzkostí či  depresie. V takejto situácii je potrebné sa opäť naštartovať, pokúsiť sa uskutočniť ešte jeden pokus alebo si stanoviť iné ciele. Najhoršie je zostať stáť. Ideálne je, keď máte myseľ nastavenú na rast. Ľudia s týmto nastavením veria, že schopnosti sú niečím, čo môžeme kultivovať vlastným úsilím. Isté vlohy, genetika, talent hrajú v našich schopnostiach rolu. No len čiastočne. Rozhodujúca je práca, odhodlanie a nadšenie. Rásť vieme pomocou praxe, skúseností a neustáleho učenia. Myseľ nastavená na rast verí, že skutočný potenciál človeka je neznámy, nerozpoznateľný. Taktiež verí aj v to, že je ťažké dopredu povedať, čo sa dá dosiahnuť, ak sa skombinujú roky nadšenia, námahy a tvrdej práce. Myseľ nastavená na rast sa neuzatvára. Je neustále zvedavá, má rada výzvy a nevzdáva sa pri prekážkach. Úsilie vníma ako cestu k majstrovstvu a učí sa z kritiky. V úspechu iných nachádza ponaučenie a inšpiráciu. Tento typ mysle zažíva úspech možno neskôr ako fixná myseľ, no je dlhotrvajúci.

 

6. Zbavte sa vecí, ktoré vás rozptyľujú

Vždy budú na vašej ceste existovať aj nepodstatné veci, ktoré vás iba rozptyľujú. A hlavne také veci, ktoré sú relatívne ľahké, a preto by ste ich robili radšej, ako sa sústredili na ťažšie a zmysluplnejšie projekty. Naučte sa sústrediť na to, čo je najpodstatnejšie. Napíšte si zoznam vecí, ktoré vás oberajú o váš čas a a prevezmite zodpovednosť za to, že sa im nebudete venovať. Premyslite si aj to, do akej miery chcete byť závislí na internete v mobile, ktorý vás tiež oberá o čas. Neustále notifikácie nám pripomínajú všetko to, čo je potrebné urobiť a váš telefón takto dokáže ovládať vaše činy alebo myšlienky. Naučte sa vypnúť si notifikácie, na chvíľku sa odpojiť z online sveta alebo si vytvorte zóny a čas, kde telefóny jednoducho nemajú svoje miesto. Takto sa zbavíte vplyvu svojho mobilného telefónu na váš život, a vytvoríte si v živote miesto na vlastnú produktivitu. Mnohé informácie sú nepotrebné a nadbytočné. Tak ako jeden deň zažiaria, na druhý deň si na ne nikto už ani len nespomenie. Teda nie je potrebné si nimi zaťažovať myseľ a pozornosť. Internet, televízia, noviny, sociálne siete. Všetky žijú z procesu prenosu informácií. Potrebných i nepotrebných. Aktuálnych, vymyslených i bulvárnych. Mozog neustále pracuje. Prijíma a vyhodnocuje. Väčšina ľudí sa stala permanentným prijímateľom informácií. Reklama neustále hľadá a oslovuje konzumentov. Prináša informácie o nových produktoch a službách. Niekedy sa človek ide z toho zblázniť. Popritom až 90 percent informácií sa ukáže ako zbytočných a nadbytočných. A náš mozog ich musel spracovať a vyhodnotiť. Nečudo, že čoraz častejšie cítime únavu, vyhorenie a nemáme čas na dôležité veci.

 

7. Nespoliehajte sa na iných

Nikdy neočakávajte, že iní urobia veci za vás, dokonca ani od vášho partnera, priateľov, spolužiakov  či šéfa. Oni sú zaneprázdnení svojimi vlastnými potrebami. Nikto vás nespraví šťastnými ani nesplní vaše ciele za vás. Za všetko musíte niesť vlastnú zopdovednosť.

 

8. Svoje kroky si plánujte

Vyplňte si svoj týždenný kalendár a vyznačte si, kedy urobíte čo a ako. Dnes už veľké množstvo výskumov potvrdzuje, že premyslené plánovanie a predchádzanie chaosu pomáha ľuďom vo viacerých smeroch. Pomáha napríklad:

  • znížovať stres,
  • zvyšuje produktivitu,
  • pomáha predchádzať chybám,
  • zabezpečuje viac voľného času,
  • chráni pred plytvaním času.

 

Pri premyslenom plánovaní je potrebné si uvedomiť, že má svoju postupnosť, pri ktorej musíte brať do úvahy niektoré potrebné kroky. Musíte si hlavne uvedomiť, ako to, čo práve robíte, súvisí s vaším cieľom. Je dobré si tiež uvedomiť, čo je pre vás prvoradé a tomu prispôsobiť všetko ostatné. Stephen R. Covey vo svojom bestselleri 7 návykov skutočne efektívnych ľudí upozorňuje, že keď s niečím začíname, máme mať premyslené, ako bude vyzerať aj koniec. Na chvíľku sa zastavte, zostaňte v tichu a popremýšľajte nad tým, čo sú vaše skutočné priority. Nie tie, nad ktorými premýšľate pod vplyvom reklamy alebo pod vplyvom rozhovorov s priateľkami či kolegyňami na pracovisku. Počúvajte vlastné srdce, čo vám chce našepkať. A ako rozoznáte skutočnú túžbu od tej klamlivej? Hovorí sa, že pri pomyslení na skutočnú túžbu nami prechádza veľká radosť až nadšenie. A tak pokúste sa to vycítiť a stanovte si reálne ciele. Plánovanie je strategické, praktické, nemusí byť nudné a podľa posledných zistení poskytuje dokonca priestor pre väčšiu spontánnosť.

 

9. Chráňte sa pred vyhorením

Je ľahké vyhorieť, keď ste až priveľmi motivovaní. Pozorujte sa, aby ste rozpoznali akékoľvek známky únavy a doprajte si  aj čas na oddych.

 

Syndróm vyhorenia je dôsledok pracovného preťaženia a neschopnosti regenerovať sily.Všímajte si hlavne prvotné príznaky ako napríklad:

  • keď sa človek snaží robiť stále viac a viac a pritom má stále menej radosti z toho, čo robí,
  • keď by najradšej zanechal to, čo robí,
  • keď mu druhí ľudia „idú na nervy“, nemôže s nimi vydržať,
  • keď má tendenciu uchýliť sa k alkoholu, liekom na spanie, na upokojenie, ku káve alebo iným drogám, len aby tento stav nejako prežil,
  • keď mu niekedy „povolia nervy“ – napr. na niekoho sa bezmocne rozkričí alebo prepukne v bezmocný plač.

 

Ak ignorujete tieto signály, vaše vyhorenie sa bude stále viac stupňovať. Ako tomu najlepšie predísť a chrániť sa?

  • dodržiavajte vyvážený životný štýl – nepodceňujte zásady psychohygieny: ako je dostatok spánku, aktívny pohyb, odpočinok,
  • pestujte si priateľské vzťahy na pracovisku,
  • dôsledne si plánujte voľný čas,
  • udržiavajte si určitý odstup od klientov,
  • vyhýbajte sa rutine, obmeňujte pracovné postupy,
  • naučte sa riešiť a zvládať konflikty, skúste byť asertívni,
  • primerane a často ventilujte emócie,
  • pestujte si záujmy, robte niečo len pre potešenie,
  • neustále sa vzdelávajte,
  • doprajte si dovolenku,
  • smejte sa,
  • meditujte alebo cvičte jogu.
     

10. Správajte sa ako človek, ktorým sa chcete stať

Dosahovanie nových výsledkov vyžaduje osobnostnú transformáciu. Musíte samého seba pretransformovať na človeka, ktorým sa chcete stať práve tu a teraz. Buďte ochotný vzdať sa človeka, ktorým ste teraz, pre človeka, ktorým môžete byť. Zbavte sa zlých návykov, aby ste mohli vyrásť na niekoho, kým by ste mali byť a kým chcete byť. Život a úspech je proces pocitov a akonáhle sa začnete správať ako človek, ktorým sa chcete stať, nakoniec sa ním stanete.

 


Zdroje:
Carol Dweck: Nastavenie mysle
Hal Urban: To najdôležitejšie v živote
Ivo Toman: O úspechu
Stephen R. Covey: 7návykov skutočne efektívnych ľudí
Čítajte viac o téme: Efektívne učenie, Úspech
Zdieľať na facebooku