Určite to poznáte. Povinnosti v práci, doma, starostlivosť o deti, stretnutia a ďalšie aktivity. Zrazu neviete, čo máte urobiť skôr. Napätie a tlak stúpajú nezadržateľnou rýchlosťou. Ako predísť čoraz väčšiemu stresu z množstva povinností, ktoré musíte denne zvládnuť?
Bez plánovania vlastného života existuje veľké riziko, že stratíte veľa času zbytočne, že budete robiť veci, ktoré pre vás nie sú vôbec dôležité a nevyhnutné. Plánovanie je teda veľmi dôležité už len preto, aby ste si mohli postupne napĺňať svoje sny. Poďme sa spoločne pozrieť na niekoľko praktických tipov, ako dosahovať ciele a zvládnuť veľa vecí v relatívnom pokoji a jednoducho.
Prečo plánovať a aké sú benefity plánovania?
Dnes už veľké množstvo výskumov potvrdzuje, že premyslené plánovanie a predchádzanie chaosu, pomáha ľuďom vo viacerých smeroch. Pomáha napríklad:
- znížovať stres,
- zvyšuje produktivitu,
- pomáha predchádzať chybám,
- zabezpečuje viac voľného času,
- chráni pred plytvaním času.
Pri premyslenom plánovaní je potrebné si uvedomiť, že má svoju postupnosť, pri ktorej musíte brať do úvahy niektoré potrebné kroky.
Musíte si uvedomiť, čo vlastne chcete
Ako to, čo práve robíte, súvisí s vaším cieľom? Je dobré si uvedomiť, čo je pre vás prvoradé a tomu prispôsobiť všetko ostatné. Stephen R. Covey vo svojom bestselleri 7 návykov skutočne efektívnych ľudí upozorňuje, že keď s niečím začíname, máme mať premyslené, ako bude vyzerať aj koniec. Na chvíľku sa zastavte, zostaňte v tichu a popremýšľajte nad tým, čo sú vaše skutočné priority. Nie tie, nad ktorými premýšľate pod vplyvom reklamy alebo pod vplyvom rozhovorov s priateľkami či kolegyňami na pracovisku. Počúvajte vlastné srdce, čo vám chce našepkať. A ako rozoznáte skutočnú túžbu od tej klamlivej? Hovorí sa, že pri pomyslení na skutočnú túžbu nami prechádza veľká radosť až nadšenie. A tak pokúste sa to vycítiť a stanovte si reálne ciele. Plánovanie je strategické, praktické, nemusí byť nudné a podľa posledných zistení poskytuje dokonca priestor pre väčšiu spontánnosť.
Naučte sa hovoriť aj NIE
Naučte sa odmietať veci, ktoré nie sú dôležité. Odmietajme ich s ľahkosťou a eleganciou a bez pocitu viny. Vnútorný nepokoj a nesústredenosť nevznikajú, keď sa niečoho vzdáte, ale tým, že sa premáhate. Naučte sa hovoriť NIE a spadne z vás bremeno. Kľúčovým je tiež jazyk, ktorý používate. Nemusíte hovoriť už známu frázu „nemám čas". Nemusíte ani povedať takúto známu vetu: „Prepáč, Janka, nemôžem sa stretnúť, musím pracovať v záhrade, mám tam veľa práce.“ Oveľa lepšie znie toto:„Janka, mrzí ma to, ale dnešok by som rada zrušila, pretože teraz chcem pracovať vzáhrade. Vždy mi to zdvihne náladu, a to je to, čo teraz potrebujem.“ Vôbec nič nie je zlé na tom, keď sa začnete vyjadrovať prirodzene a úprimne. Vaše vzťahy so skutočnými priateľmi to určite nezmení.
Používajte praktické tabuľky a zoznamy
Tabuľky a zoznamy neodmysliteľne patria k time managementu. Môžete vyskúšťať napríklad tieto:
1.Nákupný zoznam
Nákupný zoznam položte na viditeľné miesto, aby každý člen domácnosti mal možnosť pripísať, čo je potrebné nakúpiť.Takýto zoznam vám veľmi pomôže aj v tom, že nebudete v obchodoch nakupovať zbytočnosti, a tak ušetríte nielen čas, ale aj peniaze.
2. Zoznam úloh na týždeň
Tento zoznam si môžete písať napríklad v nedeľu popoludní alebo večer. Je dobré, keď všetci členovia rodiny vedia, kto má akú aktivitu ktorý deň a kedy zrealizujete spoločné aktivity. Takto sa na jednotlivé aktivity môžete dôkladne pripraviť a ak niekto z rodiny nie je doma, tí druhí presne vedia, kde sa dotyčný člen domácnosti nachádza. Na tieto záznamy môžete používať aj rodinný kalendár. Predovšetkým v rodinách s viacerými deťmi rodinný kalendár poskytuje priestor na prehľadnosť a vecnosť. Všetci členovia domácnosti vďaka rodinnému kalendáru vedia, kto, čo a ktorý deň robí, aké krúžky navštevuje a podobne.
3. Zoznam úloh na nasledujúci deň
Skúste si večer zapísať, čo máte na ďalší deň urobiť. Jednak sa vám bude lepšie spať, lebo vypustíte túto záťaž z hlavy a tiež si v povinnostiach urobíte systém a prehľad. Dôležité je hneď ráno, pokiaľ sa to dá, vybaviť tie najťažšie záležitosti. V priebehu dňa sa venujte postupne ostatným povinnostiam. Sami časom zistíte, že systematickosť vám pomôže odbúrať stres, začnete byť pokojnejší a budete mať život viac pod kontrolou. Tiež si robte zoznamy dôležitých a menej dôležitých úloh. A tiež sledujte váš biorytmus. Keď zistíte, ako fungujú vaše vnútorné hodiny, môžete si múdrejšie naplánovať plnenie svojich povinností. Dôležitejšie úlohy vybavujte, kým ste najaktívnejší a v čase útlmu robte tie aktivity, ktoré nevyžadujú až takú silnú sústredenosť.
4. Jedálny lístok na celý týždeň
Mnohé mamičky neustále premýšľajú nad tým, čo budú variť. Zbytočnému premýšľaniu a zároveň aj straty času môžete predísť tým, že si dôsledne naplánujete, čo budete v ktorý deň variť. Ak máte svoje jedlá starostlivo naplánované, riziko výberu nezdravých potravín je nižšia. Varenie môže byť skvelý koníček, ale ak máme variť každý deň, stáva sa nepríjemnou povinnosťou. Pomôže napríklad, keď uvaríte viac porcií a uložíte ich do mrazničky na rušnejšie časy. Online nákupy s donáškou šetria nielen čas, ale aj vaše fyzické i psychické sily. Ako bonus môžeme pri online nakupovaní filtrovať napríklad iba v sekcii zdravá výživa či v zľavách.
Veci vracajte na pôvodné miesto
Majte pre veci vyhradené miesto, na ktoré je dôsledne vraciate. Možno poznáte ten pocit, kedy máte nečakane dvadsať minút času, viete, že musíte vyriešiť niekoľko e-mailov, ale nechce sa vám hľadať počítač, adaptér a vytvárať pracovnú plochu na plnom stole? Vrátením vecí na svoje miesto tomuto rýchlo predídete.
Majte pripravené tašky na jednotlivé aktivity
Rovnako úspešne pomáhajú šetriť čas pripravené tašky na najrôznejšie aktivity. V jednej taške majte pripravené veci na plaváreň, v ďalšej na turisitiku a v ďalších môžu mať veci pripravené vaše deti na jednotlivé krúžky, ktoré navštevujú. Vďaka pripraveným taškám sa vám podarí vyhnúť sa stresujúcemu baleniu vecí pár minút pred jednotlivými aktivitami. A máte tiež istotu, že na nič nezabudnete.
Zbavte sa požieračov času
Nemusíte trikrát týždenne upratovať byt, sústavne kontrolovať e-maily, mať zapnutý neustále Facebook. A ani mobil nemusí byť stále zapnutý. Ak sa dá, jednoducho ho na pár hodín vypnite a venujte sa podstatným veciam. Odborníci tvrdia, že len vďaka vypnutému mobilu a počítaču dokážeme denne ušetriť minimálne dve hodiny času. Zbytočne nesurfujte na internete. Práve pri tejto činnosti čas letí neuveriteľne rýchlo. Ďalší požierač času je televízor. Veľa ľudí ho hneď púšťa po príchode domov. Bezcieľne využíva zvukovú kulisu, ktorá ho však môže aj zbytočne rozptyľovať. Nehovoriac o silnej moci reklamy, ktorá sa dostáva do podvedomia a vôbec o tom ani nemusíte vedieť. Niektorí ľudia s pýchou často hovoria, že majú aj štyri televízory. Čo k tomu dodať? Iba asi to, že v dnešnej dobe to už nie je naozaj nič moderné.
Zdroj: Stephen R. Covey:7 návykov skutočne efektívnych ľudí