Jedna z vedeckých štúdií hovorí o tom, že ľudia, ktorí vyrastali v domoch s rozsiahlou knižnicou, sú v dospelom veku gramotnejší.
Dr. Joanna Sikora uskutočnila zaujímavú vedeckú štúdiu. Spolu so svojimi kolegami z Austrálskej národnej univerzity uskutočnila anketu so 160 000 dospelými z 31 krajín.
Priebeh výskumu
Výskum sa uskutočnil v rokoch 2011 až 2015. Vzorku tvorili dospelí ľudia vo veku 25 až 65 rokov z 31 krajín vrátane Spojených štátov amerických, Kanady, Austrálie, Nemecka, Francúzska, Singapuru a Turecka. Účastníkov štúdie sa pýtali, koľko kníh mali doma, keď mali 16 rokov. Aby bolo možné ľahšie vypočítať počet kníh, bolo im odporučené, aby vychádzali zo skutočnosti, že asi 40 kníh sa zmestí na jeden meter dlhú policu. Po účasti v ankete respondenti absolvovali malý test.
Čo zistili vedci?
Na začiatku vedci zistili zaujímavý fakt. V niektorých krajinách majú ľudia viac kníh v domácnostiach než v iných. Napríklad v Turecku je v domácnosti priemerne 27 kusov kníh, 143 je vo Veľkej Británií a 212 v Nórsku. Priemerný počet kníh v domácnosti bol 115 kníh. Podľa výsledkov štúdie sa zdá, že veľkosť domácej knižnice má vplyv na kľúčové návyky. Ľudia, ktorí vyrastali v domoch s rozsiahlou knižnicou, sú v dospelom veku gramotnejší a lepšie pracujú s číslami. Pritom na veľkosti záleží – v priemere 80 kníh na policiach poskytuje lepšie ovládanie gramatiky a aritmetiky, menej kníh nezvyšuje úroveň týchto schopností. Gramotnosť bola definovaná ako schopnosť efektívne čítať jednoduché i náročnejšie texty. Numerické testy merali schopnosť používať matematické koncepty v každodennom živote, zatiaľ čo testy súvisiace s IT hodnotili schopnosť používať digitálnu technológiu na komunikáciu s ostatnými ako aj na zhromažďovanie, analýzu a syntézu informácií. Vedci tvrdia, že ak porovnáme absolventa univerzity, ktorý vyrastal v dome bez jedinej knihy a študenta strednej školy, ktorý vyrastal obklopený knihami, ich úroveň gramotnosti a schopnosti počítať budú približne na rovnakej úrovni.
„Ak dieťa obklopíte literatúrou, knihy sa od detstva stávajú súčasťou jeho reality. A to má zase vplyv na jeho kompetencie počas celého života. Samozrejme, je potrebné v dieťati vypestovať aj lásku k čítaniu,“ hovorí Dr. Sikora.