Päť učiteliek nazbieralo počas svojej práce roky skúseností s deťmi v predškolskom veku. Zopár tipov na výchovu sa preto rozhodli zdieľať aj s rodičmi.
Pať učiteliek, ktoré učia deti v predškolskom veku, zbieralo niekoľko rokov skúsenosti a rozhodli sa o ne podeliť aj s rodičmi detí. Zatiaľ čo troj až štvorročné deti stále potrebujú veľa rodičovskej pomoci, odborníčky, ktoré pracujú v predškolských zariadeniach, súhlasia s tým, že deti sú zvyčajne schopné robiť viac, než si myslia mnohí z nás. Učiteľky ponúkajú niekoľko výchovných tipov, ako dostať z detí to najlepšie.
1. Očakávajte viac
Väčšina rodčov má svoje vlastné predstavy o tom, čo ich dieťa v určitom veku môže dokázať. Deti potom väčšinou urobia práve to, čo rodičia od nich očkakávajú. Odborníčky na výchovu tvrdia, že rodičia by sa nemali báť zvýšiť svoje požiadavky. Budú prekvapení, čo všetko ich dieťa dokáže.
2. Odolajte tomu, aby ste za dieťa robili to, čo dokáže samo
Je samozrejmé, že keď urobíte niečo za dieťa, tak to urobíte rýchlejšie a lepšie. Ale takto nemôžete pomôcť vášmu dieťaťu na ceste k jeho samostatnosti. Existuje však rýchla pomoc. Je potrebné sa len vzdať túžby urobiť veci za deti. Učiteľka Donna Jonesová, ktorá pracuje v stredisku Schneider v južnej Oregonskej univerzite v Ashland v Oregone hovorí: „Vždy, keď sa pokúšam prinútiť deti, aby sa obliekli, uložili bundy alebo sedeli na stoličkách počas jedla, opýtam sa ich, či to chcú urobiť samy alebo im mám pomôcť. A vždy to chcú urobiť samy.“
3. Nesnažte sa po deťoch opravovať to, čo už urobili
Ak si vaše dieťa napríklad ustelie posteľ, vydržte nutkanie urobiť to lepšie. Ak si niečo samo oblečie a vám sa zdá, že to nie je veľmi vhodné, ale aj napriek tomu je to ešte znesiteľné, neprezliekajte ho. Ak to nie je absolútne nevyhnutné, nemeňte to, čo urobilo vaše dieťa. Ak veci meníte často, môže to vaše dieťa odradiť od ďalších vecí, ktoré by zvládlo aj samo.
4. Nechajte dieťa riešiť jednoduché problémy
Ak vidíte, že sa vaše dieťa pokúša nájsť hračku alebo chce zložiť knihu z police, na ktorú môže dosiahnuť a nehrozí žiadne nebezpečenstvo, dovoľte mu to bez vášho zasahovania. Práve toto sú tie najvzácnejšie momenty, ktoré vytvárajú charakter vášho dieťaťa. Je prirodzené, že chcete, aby bolo všetko urobené dokonale, ale ak všetky situácie riešite za deti, okrádate ich o šancu prežiť úspech.
5. Predškoláci môžu mať svoje povinnosti
Predškolákovi môžete určiť nejakú malú povinnosť, ktorú občas splní, ktorú bude mať len on v rodine na starosti. Vďaka tomuto v dieťati budujete jeho sebadôveru a zmysel pre zodpovednosť. Dieťa môže napríklad zalievať rastlinu, vyberať prádlo zo sušičky, vymieňať psovi vodu. Dôležité je, aby ste vybrali takú činnosť, ktorá ho bude nielen zaujímať, ale bude aj ľahko zvládnuteľná. Cieľom je, aby sa dieťa cítilo spokojne a malo pocit, že je schopné úlohu splniť. Takto nadobúda pocit, že svojej rodine pomáha.
6. Chváľte
Pochvala je dôležitá hlavne preto, lebo deti opakujú to správanie, ktoré bolo odmenené vašou pozornosťou.
7. Vytvárajte také situácie, pri ktorých deti vedia, čo majú robiť
Deti svoje úlohy v škole plnia hlavne preto, lebo vedia, čo sa od nich očakáva. V školách deti každý deň robia v podstate rovnaké alebo veľmi podobné činnosti. Majú vytvorené určité rituály. Vďaka tomu rýchlo chápu, čo idú robiť a často im to už ani netreba pripomínať, lebo po určitej dobe majú činnosti zautomatizované. Takéto pravidlá a rituály si môžete nastaviť aj doma. Dieťa si na ne rýchlo zvykne a bude ich realizovať.
8. Používajte humor
Ak vaše deiťa niečo nechce urobiť, skúste využiť humor. Odborníčky na predškolskú výchovu tvrdia, že v návale rôznych povinností práve na humor zabúdame. Mnohí rodičia s deťmi hrajú rôzne scénky. Napríklad, keď sa dieťa nechce obuť, tak sa hrajú, že sú v obchode, v ktorom predávajú topánky. Keď si nechcú umyť zuby, tak sa hrajú, že sú u zubára, alebo idú skúmať zuby a ústa, čo dnes jedli a podobne.
9. Na zmenu upozorňujte skôr
Deti sú niekedy tak veľmi zaujaté hrou alebo nejakou činnosťou, že ju nechcú zmeniť a plačú, keď má k tomu dôjsť. Aby sa predišlo takýmto situáciám, je potrebné dieťa skôr upozorniť na to, že o chvíľu bude jesť, vypne sa televízor, pôjde spať a podobne. Ak potrebujete opustiť dom ráno o 8.30, upozornite svoje dieťa o 8.15, že má ešte 5 minút na hranie a potom budete musieť odísť do škôlky. Môžete nastaviť aj časovač.
10. Odmeňujte rozumne
Deti nemôžu všetko robiť len preto, aby dostali odmenu. Takto sa nenaučia nič o skutočných dôvodoch, prečo je potrebné niečo urobiť. Odmeny dávajte len vtedy, ak dieťa prejavilo mimoriadne úsilie. Nie je dobré dieťa odmeňovať za bežné veci, ako je obliekanie, umývanie zubov a podobne.
11. Dávajte možnosti na výber
Keď vaše dieťa napríklad nechce sedieť pri jedení pri stole, tak mu ponúknite dve možnosti na sedenie. Ku každému sedeniu dajte na stôl dva druhy jedla. Jedlo, ktoré ma dieťa radšej, dajte k tomu stolu, pri ktorom chcete, aby dieťa sedávalo. Možno zo začiatku dieťa urobí nesprávnu voľbu, ale časom zistí, že ak chce jesť svoje obľúbené jedlo, musí zvoliť adekvátne sedenie pri stole. Podstata teda spočíva v tom, že ak chcete dieťa naučiť sedieť pri spoločnom stole, ponúknite mu na ňom atraktívnejšie jedlo.
12. Používajte vety, ktoré dieťa motivujú k spolupráci
Napríklad chcete ísť na prechádzku, ale zároveň chcete, aby dieťa odložilo pastelky. Skúste mu ponúknuť možnosť, že do parku na prechádzku pôjdete až potom, keď dieťa odloží pastelky.
13. Dovoľte sa dieťaťu aj nudiť
Dnešné deti majú menej času na to, aby sa voľne hrali. Ich hry sú väčšinou organizované a presne stanovené. Odborníci na výchovu však upozorňujú na to, že deti musia mať aj priestor samy pre seba, pre rozvoj vlastnej fantázie. Povinnosťou rodičov a vychovávateľov nie je im sústavne organizovať čas. Deti musia mať pocit, že si môžu robiť čo chcú podľa vlastných predstáv.
14. Využívajte hudbu
Ak chcete, aby sa vaše dieťa naučilo plniť nejakú povinnosť, môžete túto činnosť spojiť s nejakou hudbou. Niekedy pomôže práve to, keď dieťa počuje určitú pieseň či melódiu a v tej chvíli vie, čo je potrebné urobiť.
15. Využívajte časovač
Časovač môžete využiť napríklad aj vtedy, keď sa vaše deti bijú o hračku. Vtedy nastavte časovač na 5 minút a povedzte im, že si hračku vymenia, keď budú počuť časovač.
16. Neriešte všetko za deti
Niekedy je lepšie, keď si deti medzi sebou samy vyriešia určité situácie. Nie je dobré, aby rodič vždy zachraňoval svoje dieťa.
17. Presmerujte činnosť dieťaťa
Ak vaša predškoláčka skáče na pohovke a vám sa to nepáči, rozptýľte ju tým, že jej ponúknete inú činnosť. Môžete jej povedať, že jej prečítate rozprávku alebo si spoločne namaľujete obrázok.
18. Predchádzajte úzkosti dieťaťa
Ak má vaše dieťa pocity úzkosti, keď nie ste v jeho prítomnosti, dajte mu niečo do vrecka, čo mu bude rodičov pripomínať. Môžete mu vystrihnúť napríklad papierové srdce. Keď bude mať niečo hmatateľné pri sebe, čoho sa bude môcť dotknúť, pomôže mu to prekonať strach alebo úzkosť.
19. Ak dieťa urobí niečo zlé, motivujte ho k tomu, aby to napravilo
Dieťa môže urobiť čokoľvek. Môže niečo vyliať, pofarbiť, zbúrať kamarátov dom z kociek. Keď sa takéto niečo stane, nemá zmysel kričať na dieťa. Povedzte mu, aby chybu napravilo. Pomôžte mu utrieť podlahu, povedzte mu, aby kamarátovi pomohlo postaviť nový dom z kociek a podobne.
20. Problémy s disciplínou riešte hneď
Ak musíte svoje dieťa pokarhať, urobte to hneď. Veľmi nesprávne je použiť vetu: „Veď počkaj, keď prídeme domov!“ Kým prídete domov, vaše dieťa dávno zabudne, čo zlé urobilo, takže vaše výčitky či dohovárania mu nič nebudú hovoriť.