Keď sa vysokoškolákov vyučujúci pýtajú, čo ich najviac rozptyľuje pri učení, väčšinou povedia, že internet. Takmer všetci majú na prednáškach tablet alebo notebook. Na prvý pohľad to vyzerá, že všetci si sústredene píšu poznámky alebo niečo študujú, ale väčšina z nich je na Facebooku alebo na nejakej inej sociálnej sieti. Internet na prednáške by sa mal využívať len na vyhľadávanie odborných pojmov alebo obrázkov, ktoré súvisia s prednáškou. Ak sa v priebehu prednášky používa na niečo iné, je to jednoducho premrhaný čas.
Tablet alebo zošit?
Niektorí vyučujúci tvrdia, že je lepšie na prednášku chodiť bez tabletu alebo notebooku. Predíde sa tak zbytočnému rozptyľovaniu. Tvrdia, že na tvorbu poznámok či myšlienkových máp stačí zošit a pero. A tí, ktorí poznajú výskumy S. Dehaene z francúzskej College univerzity a V. Berningerovej z Washingtonskej univerzity, jednoznačne preferujú písanie rukou ešte aj z ďalších dôvodov. Výskum doktorky psychológie Virgínie Berningerovej z Washingtonskej univerzity ukázal, že písanie tlačeným písmom, písaným písmom a písmom písaným klávesnicou vyžaduje úplne iný druh činnosti s rôznorodým výsledkom.
Berningerová učila deti písať texty, ktoré tvorili rôznymi spôsobmi. Texty, ktoré boli napísané vlastnou rukou, deti nielen rýchlejšie napísali, ale boli aj oveľa emocionálnejšie a štylisticky prepracovanejšie. Výsledky ukázali určitú súvislosť medzi písaným písmom, vlastnou rukou a tvorením kreatívnych nápadov. Mozog detí, ktoré písali vlastnou rukou, ukázal pri skenovaní vyššiu aktivitu v oblastiach zodpovedných za pamäť a v oblastiach zodpovedných za čítanie a písanie. Výskumy univerzít ukázali, že študenti sa učia lepšie, ak si poznámky zapisujú vlastnou rukou, ako keď ich píšu na klávesnici. Predpokladá sa, že písanie vlastnou rukou umožňuje priamo počas písania spracovanie jeho obsahu a určenie jeho štruktúry a tým položenie základov pre pamäť a hlboké pochopenie informácie. Písanie rukou je aj základnou zručnosťou, ktorá odráža našu osobnosť, rozvíja jemnú motoriku a zlepšuje pamäť. Byť stále online funguje len pri veľmi prísnej disciplíne. Hovorí sa, že buďte ofline, aby vám zostal mozog online. A čo robiť, keď si potrebujete niečo nájsť na internete? Potrebné údaje si píšte na papierik a neskôr si ich naraz vyhľadajte cez prestávku.
Ak priamo na prednáške potrebujete pracovať so slovníkom alebo pravidlami pravopisu, využite aplikáciu LeechBlock, ktorá zablokuje prístup ku stránkam, ktoré si vyberiete.
Internet je zlodej koncentrácie číslo jeden, a preto od detstva by sme sa mali učiť si ho múdro dávkovať a správne využívať.
Skriptá alebo tablet?
Taktiež je potrebné si uvedomiť, či sa učíme z papierovej knihy alebo z obrazovky. Väčšinou sa dnes všetci učia z obrazovky. Je to moderné, každý to preferuje, ba priam niektorí študenti sú do toho zámerne tlačení priamo od učiteľov. Čo však hovoria vedecké výskumy?
Rozdiel medzi čítaním z papiera a čítaním z monitora je odlišný a vieme o ňom už niekoľko rokov. Prvýkrát s touto myšlienkou prišiel Jakob Nielsen, a to už v roku 1997. Pri čítaní z papiera čítame slovo od slova, riadok za riadkom, vytvárame si v hlave obraz a stávame sa aktérmi príbehu. Sami príbeh aktívne dotvárame, predstavujeme si ho, sme do neho hlboko ponorení.
Naopak pri čítaní z monitora sa správame úplne inak. Hovorí sa, že skenujeme. Prelietavame očami čítaný text, hľadáme v ňom oporné body tzv. kľúčové slová, titulky a podtitulky, snažíme sa z textu vytiahnuť len dôležité informácie, zameriavame sa na kratšie odsedky a tie dlhšie nečítame. Jakob Nielsen zistil, že aj tí, ktorí prečítajú celú stránku, zapamätajú si len 75% obsahu. Prečo je to tak? Na internete je toľko článkov, že keby sme ich všetky čítali slovo od slova, nerobíme celý život nič iné.
Jakob Nielsen v súvislosti s touto problematikou ďalej zistil, že:
- čítanie z monitora je o 25% pomalšie než čítanie z kníh,
- čítanie z monitora zvyšuje námahu a únavu očí,
- používatelia webu skenujú v stredo-ľavo- pravej orientácii, namiesto ľavo-pravej.
- užívatelia internetu sú aktívni, ale ak im rýchly sken neukazuje informácie, ktoré potrebujú, rýchlo sa presúvajú na inú stránku a často im uniká to podstatné, čo hľadali,
- čím dlhší je text, tým je menej pravdepodobné, že ho prečítajú,
- čím dlhší je text, tým skôr si z neho prečítajú len titulky, podtitulky alebo záverečný súhrn.
V ďalšej štúdii Jakob Nielsen zistil, že čítanie na tablete je o 10,7 percenta pomalšie než čítanie klasickej knihy.
Ako teda používať internet múdro?
1. Na motiváciu
Ak už chcete hneď ráno využiť Facebook, tak ho využite na motiváciu. Výborne fungujú záväzky. Môžete ráno zverejniť, čo by ste sa chceli naučiť dnešný deň a večer oznámte výsledok. Večer sa nebudete chcieť pred priateľmi zhodiť, a tak vás to bude motivovať celý deň k učeniu.
Písanie odčerpáva značnú časť energie. Progam writeordie.com slúži na to, že zadáte počet slov, dobu písania a začnete písať. Tento program dohliada na to, aby ste nepísali viac a dlhšie, ako ste chceli.
2. Na učenie a čítanie
Wikipedia je pri vyhľadávaní informácií prvým útočiskom. Ak je nejaký článok neúplný, prejdite na stránku v angličtine, tie bývajú podrobnejšie spracované. Ak niečomu nerozumiete, môžete navštevovať rôzne fóra. Zadajte si do Googlu heslo, ktoré hľadáte a na rôznych fórach môžete nájsť odpovede na svoje otázky.
Na stránke Amazon Search Inside môžete vyhľadávať knihy, v ktorých sa nachádza zadaný pojem. Tiež môžete vyskúšať Google Books. Tu nájdete úplné texty mnohých kníh alebo učebníc.
Webové stránky autorov kníh a učebných textov sa vám hodia k tomu, aby ste získali informácie o tom, ako autori vyzerajú, spoznáte ich životopis a výskum. Sú tu aj ich zoznamy publikácií alebo si môžete stiahnuť ich odborné články.
3. Na utriedenie myšlienok
Ak si chcete ujasniť situáciu v súvislosti s vaším učením, skúste napísať niekomu e-mail o vašom postupe pri učení a o tom, v akej fáze učenia sa nachádzate. Vďaka písaniu si ujasníte svoju situáciu a utriedite si myšlienky. Ak nechcete, e-mail nemusíte vôbec posielať.
4. Čítanie , prekladanie a písanie v cudzom jazyku
Na tieto aktivity vám poslúžia nasledujúce stránky:
Slovníky. lingea. sk - dvojjazyčné internetové slovníky.
Leo.org – známy, zatiaľ osemjazyčný slovník.
Slovník. Juls. Savba. Sk - internetové jazykové príručky.
4. Ako využiť pri učení YouTube?
Americké univerzity ponúkajú nahrávky prednášok. Napríklad prednášky psychológie z Yale alebo kvantovú fyziku zo Stanfordu. Online bývajú k dispozícii i príspevky z konferencií, kde vystupujú rôzni vedci.
Pomocou internetového prehliadača Firefox pomocou doplnku DownloadHelper si môžete videá stiahnuť a pozerať si ich aj vtedy, keď ste offline.
Zdroje: Geoffrey Petty: Moderní vyučován Martin Krengel: Tajemství efektívního učení