http://gdesk.hit.gemius.pl/lshitredir/id=bIfqjxSCW5iir5JNBJNm0qRvjw0GVxuO1tHY2UQfBw7.L7/fastid=imwclllnjwapzomcwmeazhzdhglo/stparam=zlphhwgtbt/nc=0/gdpr=0/gdpr_consent=/url=https://www.instudy.sk/?utm_source=eduworld&utm_medium=banner&utm_content=&utm_campaign=2019_eduworld_longterm
Články: Pre študentov
O projekte

 

Ako zvládnuť vlastný hnev pri výchove detí?

Jaroslava Koníčková
Autor článku
Foto: Bigstock
Sme len ľudia a každému z nás sa občas môže stať, že nás deti poriadne nahnevajú, rozčúlia či vyprovokujú. Skúste praktizovať odporúčané taktiky, ktoré vám s návalom emócií dokážu pomôcť. / Foto: Bigstock

Rodičia, ktorí sú otvorení emocionálnemu rastu, vedia, že ich dieťa im prostredníctvom svojho správania ukazuje, v čom sa ako rodičia majú ešte zlepšiť. Najprv je dobré prevziať zodpovednosť za svoje vlastné emócie a spôsob správania dieťaťa sa môže výrazne zlepšiť.
- Dr. Laura Markhamová

Sme len ľudia a každému z nás sa občas môže stať, že nás deti poriadne nahnevajú, rozčúlia či vyprovokujú.

Do tela sa nám vyplavia hormóny a neurotransmitery, ktoré spôsobujú napätie svalov, zvýšený tep a zrýchlené dýchanie. V tejto chvíli je veľmi ťažké zostať v pokoji  i keď  vieme, že kričať, nadávať, ba dokonca biť deti je neprijateľné. Tak čo by mal človek v takejto situácii urobiť?

Dr. Laura Markhamová vo svojej knihe AHA! Rodičovstvo uvádza niekoľko spôsobov, ako s návalom emócií zatočiť.

 

1. Päťminútová pauza

V rámci tejto pauzy si môžete uvedomiť, že zlosť nie je tým najlepším stavom, v ktorom by sme mali riešiť nejaké situácie. A preto je dobré dopriať si chvíľku pokoja a až potom začať riešiť nejaký problém. Ak je vaše dieťa dosť veľké na to, aby dokázalo zostať v miestnosti chvíľku osamote, choďte napríklad do kúpeľne, opláchnite si tvár vodou a zhlboka sa nadýchnite. Tým, že odídete, nedáte dieťaťu pocit, že vyhralo. Zdôrazníte tým vážnosť situácie a ukážete mu zároveň, ako vyzerá sebakontrola. Ak je dieťa veľmi malé, opláchnite si tvár napríklad aj v kuchyni. Potom sa na chvíľu posaďte. Aspoň túto malú chvíľku využite na to, aby ste sa upokojili. Aj pár sekúnd vám pomôže v tom, že nezačnete hneď kričať. Dýchajte zhlboka a opakujte si v duchu: „Teraz som veľmi nahnevaná na to, aby som mohla hovoriť.“ Dieťa vás sleduje. Nemyslite na to, že by ste mali dieťa poučiť o tom, čo urobilo zle. Tým, že sa na vás pozerá, získava jednu z najdôležitejších lekcií v živote. Učí sa regulovať svoje emócie.

 

2. Pomôžte telu uvolniť zlosť

Dobre sa dá upokojiť aj tým, že sa zastavíte, nadýchnete sa  auvedomíte si, že sa nejedná o stav ohrozenia. Vytraste napätie z rúk. Desaťkrát sa nadýchnite. Môžete použiť aj hlas. Spomeňte si na niečo, čo vás naposledy dobre rozosmialo. Smiech uvoľňuje napätie a mení náladu. Dokonca aj nútený smiech vysiela do nervového systému informáciu, že nehrozí nebezpečenstvo a je možné sa uvoľniť. Môžete si stláčať akupresúrne body na hrane jednej dlane, v mieste, ktoré sa používa pri úderoch karate. Zamerajte sa na to, že sa chcete upokojiť. Môžete si aj pustiť hudbu a zatancujte si.

 

3. Zmeňte svoje myšlienky, aby ste mohli zmeniť svoje pocity

Ak si rodič myslí, že jeho dieťa je rozmaznaný sebec, z ktorého vyrastie zločinec, tak nemá veľkú šancu sa upokojiť. V skutočnosti je dieťa len veľmi mladý človek, ktorý možno prežíva bolesť a svojím správaním to dáva najavo.

 

4. Vnímajte svoj hnev a nenechajte ho konať za vás

Hnev a iné pocity sú súčasťou nášho života. Sme zodpovední za to, ako tieto pocity dokážeme prijímať a pracovať s nimi. Konštruktívny spôsob zaobchádzania s hnevom spočíva v tom, že obmedzíme jeho prejav a keď sa upokojíme, môžeme ho využiť ako diagnostický nástroj. Môžeme sa zamyslieť: „ Čo sa nám deje v živote také zlé, že cítime silnú zúrivosť a čo môžeme urobiť, aby sme situáciu zmenili?“ Odborníci tvrdia, že svoj prístup musíme zmeniť škôr, než sa nám veci vymknú spod kontroly. Keď sa človek hlbšie zamyslí nad pôvodom svojho hnevu, zisťuje, že ho ani tak veľmi nehnevajú deti, ale zlosť pochádza z toho, že sme nespokojní v práci, nemôžeme sa spoľahnúť pri výchove na partnera alebo niekoho ďalšieho z rodiny. Niekedy je hnev signálom, že potrebujeme viac spánku, oddychu, relaxu alebo sa potrebujeme vyrozprávať kamarátke. A niekedy zistíme, že v sebe nosíme hnev, ktorému vôbec nerozumieme a z ktorého sa odreaguvávame na svojich deťoch. V takomto prípade je lepšie vyhľadať odbornú pomoc.

 

5. Vyjadrením hnevu navonok a jeho obrátením proti niekomu ho ešte viac posilníte

Traduje sa obľúbený názor, že zlosť je potrebné vyjadriť, aby nás ešte viac nedusila. Najnovšie výskumy však ukazujú, že ak vo chvíli, keď sa človek hnevá, svoju zlosť prejaví, nahnevá sa ešte viac. Človek, ktorý je v tej chvíli pri nahnevanom človeku, sa cíti vystrašený, a tak dochádza k narušeniu vzťahu. Ak si neustále v hlave opakujete situáciu dokola, uisťujete sa v tom, že máte pravdu a druhý sa mýli, stále viac prikladáte polienko do ohňa a hnev sa stupňuje. Jediná možnosť, ako sa upokojiť a nájsť riešenie, je zistiť príčinu hnevu. Len tak sa situácia upokojí a prestane vo vás vyvolávať hnev.

 

6. Nemusíte sa rozhodovať hneď

Nikde nie je povedané, že sa musíte rozhodovať hneď. Z hľadiska dlhodobého vývoja vášho dieťaťa je lepšie nad problémom dlhšie popremýšľať a až po určitej dobe dieťaťu  povedať, ako sa bude problém riešiť. Povedzte len minimum z toho, čo chcete povedať, kým sa upokojíte. Napríklad: „Potrebujem sa upokojiť, kým sa o tom, čo si urobila, porozprávame. Ak je problém naozaj veľký a vy ho nevyriešite do desiatich minút, môžete povedať aj toto: „Chcem sa zamyslieť nad tým, čo sa stalo. Porozprávame sa o tom neskôr.“

 

7. Nepoužívajte fyzickú silu

Ak dieťa „výchovne“ zbijete, prinesie vám to dočasnú úľavu, pretože tak uvoľníte svoj hnev. Dieťaťu však trvale ublížite, pretože sabotujete všetko pozitívne, čo ste pre dieťa ako rodičia urobili. Práve deti, ktoré sú bité, neskôr sa prejavujú ako agresívne a násilnícke. Radšej odíďte z miestnosti, ako by ste mali dieťa zbiť. „Ak ste sa neovládli, a predsa ste dieťa zbili, ospravedlňte sa mu a povedzte, že bitie nie je správna vec,“ odporúča  rodičom autorka knihy.

 

8. Nevyhrážajte sa

Vyhrážky sú efektívne iba vtedy, keď ich naozaj aj splníte. V opačnom prípade len znižujú autoritu rodičov.

 

9. Používajte primernú intenzitu hlasu

Výskumy ukazujú, že čím pokojnejšie rozprávame, tým pokojnejšie sa cítime a tým pokojnejšie reagujú aj tí, ktorí sú v našej blízkosti. To isté platí aj opačne.

 

10. Zvážte, čo je naozaj dôležité

Každá negatívna interakcia s vaším dieťaťom narušuje váš vzťah. Niekedy sa človek hnevá pre maličkosti. Vie ho rozčúliť aj neporiadok v izbe. Keď si uvedomíte, či je dôležitejší poriadok v izbe alebo vzťah s dieťaťom, pozriete sa zrazu na problém inými očami.

 


Zdroj: Dr. Laura Markhamová: AHA! Rodičovstvo
Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Hnev
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.