Články: Pre študentov
O projekte

 

Dale Carnegie: Tieto 4 kategórie ľudí stretnete v každej práci

Jaroslava Koníčková
Autor článku
Foto: Pexels
Podla Daela Carnegieho možno ľudí na pracovisku rozdeliť do 4 základných kategórií. / Foto: Pexels

„Neexistuje nič, čo by prinášalo viac efektivity a zadosťučinenia,
ako keď ľuďom ukážeme, že sa o nich skutočne zaujímame."
- DALE CARNEGIE

Jeden z najznámejších autorov kníh z oblasti komunikácie a prednášania na verejnosti Dale Carnegie bol priekopníkom v tom, čo sa dnes nazýva hnutie ľudského potenciálu. Jeho učenie a diela pomohli ľuďom na celom svete stať sa sebavedomými, jedinečnými a vplyvnými osobnosťami. Ešte aj v dnešnej dobe dokáže Dale Carnegie motivovať a mnoho skúsených rečníkov, motivátorov i psychológov sa opiera o jeho učenie.

V tomto článku sa pozrieme na jeho teóriu, v ktorej rozpracoval štyri osobnostné typy na pracovisku. Každý typ sa prejavuje svojím špecifickým spôsobom. Ktorá z nasledujúcich kategórií vám najviac pripomína seba? S ktorými kategóriami ľudí sa na vašom pracovisku stretávate najčastejšie?

 

1. JEDNOTKÁR

Tento človek je často na pracovisku vnímaný ako ťahúň, makač, špička a podobne. Túži po kariérnom vrchole a robí všetko preto, aby ho dosiahol. Veľa ľudí vníma prácu ako zisk, pri ktorom ďalší bude mať stratu. Tento typ sa snaží získať viditeľnú dominanciu. Nie je ľahké vybudovať si vzťah s týmto typom osobnosti, a to najmä vtedy, ak ste na nižšej alebo rovnakej pozícii. Tento typ sa však často nachádza na poste vysokopostavených manažérov, a tak je niekedy naozaj nutné vybudovať si s ním určitý vzťah, aby ste sa v práci cítili dobre. Ako to urobiť?

Uvedomte si, že jednotkárov vzorec správania vychádza z jeho ega. Niektorí sú v duchu presvedčení, že v skupine stoja nižšie ako okolie, kým zvyšní sú presvedčení o svojej nadriadenosti. Vašou úlohou je nájsť spôsob, akým vyhoviete potrebám ich ega. Najťažšie zo všetkého pri styku s veľkým egom jednotkára je udržať na uzde potreby vlastného ega. Jednotkári najviac zo všetkého túžia po uznaní ich nadania. Sú tiež radi, keď ich pochválite za prácu, ktorú vykonávajú. Táto túžba pramení z ich neistoty. S jednotkárom nebojujte. Ak naozaj podáva perfektný výkon, občas ho pochváľte a povedzte mu to aj pred inými kolegami. Bezpochyby je to najlepší spôsob, ako si na pracovisku vybudovať vzťah s osobou, ktorú zmieta jej vlastné edo. Doprajte jednotkárom, aby sa cítili dôležití. Po čase zistíte, že vás majú celkom radi, v tom horšom prípade im aspoň prestanete vadiť.

 

2.TICHÁ VODA

Tichá voda je opačným typom jednotkára. Hneď na začiatok je potrebné povedať, že nie je to niekto s nízkym sebahodnotením. Tichá voda prechováva veľa egoistických potrieb ako jednotkár, ale nie je to viditeľné na prvý pohľad. Mimoriadne si stráži svoje teritórium. Aby ste si získali tichú vodu, musíte jej dať jasne najavo, že sa jej nechcete nijakým spôsobom dotknúť. Nepotrebuje priamočiaru pochvalu ako jednotkár. Tichej vode nemusíte  dať alebo prejaviť nič pozitívne, jej stačí, keď jej poviete, že neuvažujete o ničom negatívnom. Negatívne znamená pre tichú vodu čokoľvek, čo by mohlo narušiť jej teritórium. Tichá voda je niekedy až veľmi potichu. Nehovorí o veciach, ktoré potrebujete v práci vedieť.  Jej prirodzenou tenedenciou je informácie zadrživať, čo posilňuje jej pocit dôležitosti. Cieľom budovania vzťahu s tichými vodami je dostať ich z ulity a vytvoriť si dostatok  vzájomnej dôvery.Musíte im dávať veľa otázok. Zároveň ich treba ubezpečiť, že informácie nepotrebujete na rozšírenie vlastného vplyvu a že ju nechcete zahnať do kúta. Tichá voda sa len zriedkavo ocitne  na vyšších priečkach v riadení spoločnosti. Tiché vody si to vlastne ani neželajú. Chcú mať len svoje vlastné súkromné panstvo. Nemusíte sa báť povedať pred tichou vodou, že túžite po vyššom postavení. Jej je to vlastne jedno. Veľmi dobre jej však padne, keď jej dáte najavo, že si neviete svoju  vyššiu pozíciu predstaviť bez jej pomoci.

 

3. SNAŽIVEC

Snaživec je väčšinou na pracovisku nováčik. Nemôže sa dočkať, kým pochopí firemnú kultúru, pôjde s kýmkoľvek na obed, je pripravený drieť a napredovať. Často neskrýva obdiv nad staršími zamestnancami. Z pohľadu budovania vzťahu so snaživcom sa snažte odhaliť jeho dobré i zlé stránky. Väčšinou sa stretnete s tými pozitívnymi. Títo ľudia sú plní energie, sú inteligentní a ochotní sa angažovať pre kolektívny prospech. Zo začiatku dokážu byť extrémne nápomocní  a efektívni. Je potrebné si však uvedomiť, že ak sa v správnej chvíli nezastavia a nanaberú prijateľné tempo, môžu veľmi rýchlo vyhorieť a stanú sa z nich nepríjemní a ufrflaní ľudia. Keďže mnohí zo snaživcov si nevedia sami šliapnuť na brzdu, treba im pomôcť. Nedovoľte im, aby podľahli vyhoreniu, pretože tak ublížia nielen sebe, ale aj celej firme. Budovanie vzťahu k snživcovi spočíva v tom, že mu pomáhate udržiavať správne pracovné tempo. Možno to zo začiatku nebude dobre znášať. Možno bude mať pocit, že mu bránite v kariére alebo mu závidíte. S tým musíte počítať. Ale ak ho neobmedzíte v tempe, jeho vyhorenie skôr či neskôr príde a bude to na škodu všetkým.

 

4. VYHORENÝ

Vyhorený človek je ďalší typ osobnosti, s ktorou sa môžeme často stretnúť na pracovisku. Väčšinou robia všetko mechanicky.Tieto zdanlivo depresívne osoby disponujú hodnotnými znalosťami a schopnosťami. Všetko závisí od toho, či dokážete znovu naštartovať niekoho, kto sa viac-menej už vzdal. Pri budovaní vzťahu s týmto človekom vynechajte kritiku. Na kritiku si už väčšinou zvykli, očakávajú ju a vlastne po nej aj túžia. Aby ste vyhorených zobudili, musíte použiť inú taktiku. Buďte k nim ústretoví, vďační, potľapkajte ich po pleci, nájdite si niečo, za čo by ste ich mohli pochváliťNajväčší dar, aký môžete poskytnúť človeku, čo vyhorel v pracovnom prostredí, je dar nádeje. Nečakajte, kým urobia niečo dobré. Neviažte tento dar na nejaký cieľ alebo výkon. Darujte ho hneď. Nejde len o to, že poviete: „Toto a toto chcem, aby si urobil a toto ti za to dám.“ Namiesto toho bude pre nich odmenou okamžitý i ten najmenší pozitívny čin. Takto dostanete súpomínanú osobu tam, kde ju chcete mať. Vystihli ste pravú chvíľu, ponúkli ste motiváciu. Vyhoreného človeka ste posunuli tak, aby začal používať svoju vlastnú silu. Nájdite nejaké povzbudzujúce a nádejné slová, ktorými by ste vyhorenú osobu potešili. Venujte tomu chvíľu času, zistite, čo táto osoba práve robí a skúste jej povedať niečo dobré. A opakujte to. Snažte sa povzbudzovať aspoň trikrát do mesiaca. Pozorne si všímajte, aký to prinesie výsledok.

 


ZDROJ: Dale Carnegie: Ako hodnotiť seba, počúvať inýcha riešiť konflikty
Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Kariéra
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.