Terapia rozprávkou je metóda, ktorá získava popularitu na celom svete pre svoju jednoduchosť a efektivitu. Rozprávka nie je len literárne dielo, ponúka aj návod na to, ako žiť. Každá rozprávka nesie v sebe skrytý význam, ktorý človek môže odhaliť. Odráža nielen rôzne životné situácie, ale ponúka aj riešenie. Je to nástroj na rozvoj fantázie a kreativity a môže liečiť dušu. Deťom pomáha na troch úrovniach:
- psychoterapeutickej,
- relaxačnej,
- výchovno-psychologickej.
Je vhodná pre deti v rôznom veku, s rôznymi problémami a starosťami. Zmyslom terapie je pomáhať s odstraňovaním úzkosti, strach, obavy, pomáha vyrovnať sa s problémami či zdravotnými ťažkosťami. Môže sa dotýkať nasledujúcich problémov:
- strachy a fóbie,
- rodina ( i nevlastná rodina),
- vzťahy v škole,
- šikana,
- vzťahy so súrodencami,
- týranie,
- drogy, alkohol,
- zlozvyky,
- choroby,
- vzhľad.
Vďaka rozprávkam sa deti dozvedajú nielen veľa vecí o sebe, ale aj o svete. Dôležité je vedieť nájsť čo najvhodnejšiu rozprávku, ktorá obsahuje problém dieťaťa. To znamená, že námet knihy alebo text by mal obsahovať podobný problém alebo situáciu, ktorú dieťa rieši, prežíva, čoho sa bojí, s čím sa potrebuje vyrovnať alebo akých pocitov sa potrebuje zbaviť. Tiež je dôležité, aby hlavný hrdina bol približne v rovnakom veku ako dieťa a tiež to, aby sa dej odohrával na miestach, ktoré dieťa dôverne pozná. Napríklad les, škola, škôlka, domácnosť, detské ihrisko a podobne. Veľmi dôležité je však hlavne to, aby ste sa po prečítaní rozprávky alebo kapitoly o obsahu spolu rozprávali. A nielen to. Rozprávajte sa o tom, čo hrdina rozprávky povedal, ako sa správal, ako vyriešil situáciu či problém. Potom sa spýtajte dieťaťa, ako by problém vyriešilo ono. Tiež môže povedať svoj názor na hrdinu. Čo podľa neho robil správne a čo nie. Nemá zmysel, aby dieťa čítalo samo. Ono sa musí s niekým o rozprávke porozprávať.
Rozprávka musí byť pre dieťa zrozumiteľná, musí rozumieť jednotlivým slovám aj situáciám. V takýchto terapetických situáciách vôbec nie je dôležité, aké obrázky sa v knihe nachádzajú, či je kniha napísaná na kriedovom alebo obyčajnom papieri. Dôležité je to, aby bola totožná s problémom, ktoré dieťa má.
Terapia rozprávkou prebieha v troch fázach:
1.fáza: Zoznámenie sa s rozprávkou
V tejto fáze poviete dieťaťu, akú rozprávku budete spolu čítať, akého problému sa bude dej dotýkať. Môžete dieťaťu naznačiť, že hlavný hrdina bude mať podobný problém ako ono.
2. fáza: Emocionálne ponorenie
Ideálne je, keď sa dieťa v tejto fáze poriadne vžije do deja, keď prežíva intenzívne jednotlivé situácie.
3. fáza: Dieťa premýšľa o probléme
Po prečítaní rozprávky sa rozprávame s deťaťom o rozprávke a motivujeme ho k tomu, aby porozprávalo o tom, ako hlavný hrdina vyriešil situáciu. Potom dieťa povie, ako by situáciu vyriešilo ono. Nenásilne sa môžeme tiež dieťaťa opýtať, či cíti, že ono a hrdina rozprávky majú niečo spoločné.
Samozrejme, nejaké zmeny v správaní nemôžeme očakávať po jednom prečítaní. Ideálne je, keď s dieťaťom týmto spôsobom pracujeme dlhšiu dobu a čítame s ním niekoľko podobných rozprávok.
Okrem rozprávok na takýto typ čítania môžeme použiť aj bájky alebo rôzne poučné príbehy. Ideálne je, keď v texte vystupujú ľudia alebo zvieratá, pretože deti sa s nimi ľahko identifikujú.
Základom tohto procesu je však dôvera medzi rodičom a dieťaťom. Len dieťa, ktoré sa cíti pri čítaní príjemne, ktoré dôveruje rodičovi, sa dokáže úplne uvoľniť a rozprávať o tom, čo ho napríklad trápi.
Samozrejme, ak sú problémy výraznejšie, najideálnejšie je navštíviť odborníkov-psychológov, ktorí vám najlepšie poradia, ako sa problémov zbaviť a ako by ste mali postupovať pri výchove či vzdelávaní svojich detí.
ZDROJ: en.benessere.com