Články: Pre študentov
O projekte


 

Idete kupovať hračky pod stromček? Kúpte také, čo rozvíjajú všetky zmysly i fantáziu

Jaroslava Koníčková
Autor článku
Foto: Shutterstock
Idete kupovať hračky pod stromček? Kúpte také, čo rozvíjajú všetky zmysly i fantáziu / Foto: Shutterstock

Blížia sa Vianoce. Toto obdobie sa okrem iného spája aj s nákupom hračiek pre deti. Hračky vnímame ako dôležitú súčasť detského sveta. Prinášajú podnety pre zmyslový, rozumový a citový vývoj detí, rozvíjajú ich fantáziu a kreatívne myslenie. Skôr, než vkročíte do hračkárstva, ešte doma si premyslite, čo od hračky očakávate. Ideálne je, keď v priebehu roka neustále pozorujete svoje dieti alebo sa s nimi spoločne hráte, a tak viete presne, čomu sa rady venujú, aká činnosť je im vzácna a baví ich. Skúste sa pri nákupe pozerať na hračku očami vášho dieťaťa. Hračka by mala podporovať predstavivosť, ale aj samotnú hru. Tiež je dôležité, aby hračky neboli pre deti veľmi náročné a zodpovedali ich vekovej úrovni. Dôležitý je tiež materiál. S plyšákom sa dieťa môže maznať, drevené kocky vydávajú lepší zvuk ako hračky plastové. Dôležité sú nielen rôzne materiály, ale tiež  farby, ktoré  dokážu deti upútať. Vďaka týmto rôznym kombináciám dieťa vníma svet viacerými zmyslami. Aj podľa materiálu, z ktorého je hračka vyrobená, dieťa spoznáva svet.

 

Tablety kupujte premyslene

„Vždy je lepšie, keď sa deti hrajú so skutočnými kockami, skladajú puzzle a navliekajú korálky, pretože si takto rozvíjajú jemnú motoriku. S modernými technológiami je potrebné v prípade detí narábať opatrne. Napríklad taký tablet brzdí rozvoj jemnej motoriky a má tiež zlý vplyv na zrak. Moderné technológie majú byť len akýmsi doplnkom k hraniu, nie náhradou za tradičné hračky,“ radí rodičom Adéla Trávníčková, odborníčka na predaj hračiek.

 

Kupujte hračky, ktoré rozvíjajú aj komunikáciu

Niekedy sa deti nevedia rozhovoriť pri hraní. Vtedy je dobré, keď sa rodič s dieťaťom občas hráva. Napríklad si spoločne zoberú bábiku a rozprávajú sa o tom, čo by bábika mohla robiť. Rozprávať začne rodič  a neskôr nechá rozprávať dieťa. Tiež sú dobré karty zamerané na rozprávanie. Na kartách sú zobrazené rôzne situácie alebo rôzne predmety. Necháme dieťa rozprávať príbeh podľa obázka vyobrazenom na kartičke. Takto mu pomáhame rozvíjať jeho komunikačné zručnosti. Niektoré karty sú vyrobené tak, že už priamo obsahujú otázky pre dieťa a otázky pre rodiča. Potom stačí na otázky odpovedať a až v ďalšej fáze necháme dieťa rozprávať príbeh. Ak dieťa má veľký problém s komunikáciou, rodičia mu môžu pomáhať tak, že mu dávajú otvorené  otázky, na ktoré nemôže odpovedať áno a nie.

 

S rečou súvisú aj motorika

Jemná motorika je dôležitá aj na rozvoj reči a výslovnosť. Motorické centrum v mozgu môžeme rozvíjať i takými činnosťami, ako je triedenie korálkov, skladaním puzzle, vystrihovanie rôznych útvarov.

Možno si dávate otázku, na čo je dobré toľko premýšľať nad tým, čo dieťa počas dňa robí, s čím sa hrá a podobne. Odborníci na výchovu majú na to jednoznačnú odpoveď. Tvrdia, že v minulosti deti viac vyrastali  v spojení s prírodou. Deti voľne behali vonku, prirpodzene skúmali svet, komunukovali, vytvárali si sociálne väzby. A celkove život bol pokojnejší.V dnešnej dobe deti často sedia v autosedačke a pozorujú svet z auta. Svet sa okolo nich mihá, všetko vnímajú veľkou rýchlosťou. Aj kvôli tomuto sa často nevedia hrať alebo komunikovať. A práve preto im dospelí, a to hlavne rodičia, musia sprístupňovať postupnými krokmi svet. Niekedy im v tom môže pomôcť aj múdro kúpená hračka. A práve predvianočné obdobie je príležitosťou na to, aby sme sa my rodičia zamysleli nad tým, čo naše deti skutočne potrebujú a v akej oblasti by sme im mohli pomôcť rozvíjať sa.


Čítajte viac o téme: Hračky
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
 
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.