Bod zlomu je diskusná stratégia, pri ktorej v dialógu dochádza k zhode vo dvojiciach alebo v menších skupinách až po záverečný konsenzus v celej triede. Je to na čas, organizáciu i pomôcky pomôcky pomerne náročná metóda, ale dodržiavanie pravidiel prináša účastníkom väčšinou silný zážitok a povedomie o rozhodovacích procesoch a pravidlách, ktoré sa využívajú v rôznych firmách a inštitúciách.
Bod zlomu pomáha:
- cibriť názory a argumentovať,
- vyjadrovať sa k veci jasne a výstižne,
- vedieť prijať cudzí argument,
- vnímať dynamiku diskusie a dynamiku celej skupiny,
- prejavovať dobrú vôľu k dohode.
Postup:
1.Pripravte pre študentov sadu činností (výrokov) na jednotlivých kartičkách.
2. Dvojica študentov dostane jednu sadu výrokov. Úlohou dvojice je vytriediť výroky na tie, s ktorými súhlasia obaja z dvojice, na tie, s ktorými súhlasí jeden z dvojice, až po tie, s ktorými ani jeden nesúhlasí. Po dohode si lístky s výrokmi nalepia na papier. Potom sa dohodnú, kde urobia deliacu čiaru medzi výrokmi a oddelia tie, s ktorými by sa určite nechceli zaoberať a medzi tými, ktoré považujú za menej dôležité. Tieto budú umiestnené pod bodom zlomu.
3. Po práci vo dvojici sa spoja do štvoríc a aktivita sa opakuje. Štvorica si vytvorí svoju novú sadu výrokov.
4. Tú istú činnosť potom môžeme opakovať s celou triedou.
5. Po skončení aktivity sa môžeme so študentmi rozprávať o tom:
- čo si uvedomili v súvislosti s obsahom na lístkoch,
- čo si uvedomili o tímovej spolupráci,
- čo si uvedomili o svojej schopnosti zaujať jasné stanovisko a argumentovať zaň vo dvojici, v skupine alebo v triede,
- čo si uvedomili o svojej neschopnosti prijímať cudzie argumenty a ustupovať,
- čo si uvedomili o svojej pozícii v skupine,
- čo si uvedomili o tom, ako môže prebiehať vyjednávanie a rozhodovanie vo firmách alebo v inštitúciách.
Zaradenie metódy Bod zlomu v trojfázovom učení E-U-R
Bod zlomu je vhodnou evokačnou alebo reflexnou aktivitou, ktorá vyžaduje množstvo času, takže ju zaraďujeme len v prípade, keď sme si istí, že študentov budeme môcť nechať prejsť všetkými fázami v rámci celej aktivity.
Odporúčaná literatúra: SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování SITNÁ, D. Metódy aktívního vyučování