V minulých storočiach školy pripomínali skôr väznice, kde študenti nemali dostatok priestoru na sebarozvoj a všetko od A po Z bolo podľa rovnakých pravidiel. Sociálny, hospodársky, ale aj technologický vývoj nám pomohol vytvoriť spoločnosť, v ktorej sú informácie a vzdelávanie oveľa dostupnejšie. Týmto sme získali množstvo zaujímavých vzdelávacích modelov, a to sa na niektorých zahraničných školách prejavilo aj v modernom a netradičnom dizajne škôl.
Či už ide o formu výučby alebo dizajn priestorov, niektoré školy majú moderné vzdelávanie na každodennom poriadku. Ako by mala teda vyzerať škola v 21. storočí? Na celom svete existuje množstvo škôl, ktoré sa rozhodli urobiť krok vpred a tak sa priblížiť k budúcnosti. Tieto školy sú navrhnuté tak, aby si boli všetci študenti rovní. Aby nikto nedokázal rozlíšiť ich pôvod alebo finančnú situáciu.
Ørestad Gymnázium, Dánsko
Dánska stredná škola v Kodani bola navrhnutá tak, aby podporovala rôzne štýly vyučovania. Architekti navrhli otvorené priestory, ktoré sú rozmiestnené okolo centrálneho schodiska, študenti sa môžu vzdelávať individuálne alebo aj v skupinách.
Škôlka Hakusui, Japonsko
Škola je obklopená prírodou, a preto je aj návrh celej budovy prispôsobený lokalite. Bol vytvorený akýsi veľký dom, ktorý neslúži len na vzdelávanie žiakov, ale je aj zábavným priestorom pre deti.
Ecopolis centrum, Španielsko
Hlavným cieľom tohto projektu bolo zlepšovanie mestského ekosystému. Preto je vzdelávací program nastavený tak, aby mohli žiaci lepšie spoznávať životné prostredie a vyrastali z nich zodpovední dospelí.
Farmárska škôlka, Vietnam
Materská škôlka vo Vietname bola určená pre deti robotníkov, ktorí vyrábajú obuv. To znamenalo, že rozpočet nebol veľmi veľký. Avšak kreatívny moderný dizajn budovy umožnil zakomponovať do dizajnu zelenú plochu priamo na streche škôlky, a tak môžu byť v styku s prírodou neustále. Zelená špirálovitá strecha, kde deti pestujú svoje plodiny, dokáže byť v tropickom podnebí celoročne krásne bujná. Učí deti o rastlinách, ktoré si na nej s učiteľmi pestujú a zároveň svojimi plodmi poskytuje aj stravu pre 500 malých škôlkarov.
Škola Pies Descalzos, Kolumbia
Škola sa nachádza v meste Cartagena. Pomohla zlepšiť životné podmienky celej komunite a ponúkla obyvateľom nové alternatívy pre osobný rozvoj. Nielen škola, ale aj iné komunitné centrá , ako napríklad knižnice alebo športové centrá, sa snažia zlepšiť podmienky celej oblasti.
Škola Vittra, Švédsko
Vzdelávacie princípy školy Vittra v Štokholme sú podobné ako tie, ktoré využíva stredná škola v Kodani. Teda priestory školy sú otvorené, nenachádzajú sa tam žiadne učebne. Priestor rozdeľujú len akési malé otvorené steny, ktoré vytvárajú flexibilné priestory a podporujú rôzne typy učenia sa u žiakov.
Pekingské centrum, Čína
Toto centrum bolo navrhnuté tak, aby vytvorilo pre deti hravú atmosféru, ktorá stimuluje zvedavosť detí. Centrum ponúka veselé vzdelávacie prostredie, v ktorom sa deti môžu zúčastňovať rôznych aktivít a rozvíjať si predstavivosť.
Tieto školy spolu s mnohými inými slúžia ako príklad a predstavujú inovatívny vzdelávací systém. Každý z ich študentov sa učí žiť, objavovať, pretvárať svet a mať vlastnú identitu.
Zdroj: www.archdaily.com