Správanie na Facebooku odhalí aj vaše negatívne črty

Vedci stále viac skúmajú správanie ľudí na Facebooku a snažia sa zistiť, čo o nich vypovedá.
Vedci stále viac skúmajú správanie ľudí na Facebooku a snažia sa zistiť, čo o nich vypovedá. / Foto: Bigstock

Ak nemáte na svojich sociálnych sieťach veľa priateľov, môže to znamenať, že sa vo svojom každodennom živote zaoberáte oveľa menej hmotnými vecami, tvrdí najnovšia štúdia.

 

Podľa novej štúdie, zvyknú mať materialistickí ľudia viac priateľov na Facebooku, ako tí nematerialistickí, pretože ich zbierajú ako nejaké fyzické objekty. Taktiež trávia na Facebooku oveľa viac času ako nematerialistickí ľudia, a je pravdepodobnejšie, že porovnávajú svoje životy so životmi ostatných ľudí na sociálnych sieťach.

Autori príspevku vedeného Phillipom Ozimekom z Ruhr-University Bochum v Nemecku vytvorili novú teóriu, ktorá vysvetľuje, prečo to tak je. Nazývajú ju Teóriou sociálnej online samoregulácie.

 

Ako vnímajú materialistickí ľudia Facebook?

"Materialistickí ľudia používajú Facebook častejšie, pretože majú tendenciu zhmotňovať svojich priateľov na Facebooku - zbierajú facebookových priateľov, aby tak zväčšili svoj majetok," povedal Ozimek.

Facebook poskytuje perfektnú platformu na sociálne porovnávanie sa s miliónmi profilov a informácií o ľuďoch. Materialistickým ľudom tento druh siete vyhovuje, pretože je zadarmo, a oni majú hlavne radi veci, ktoré nemusia platiť.

 

Ako prebiehal výskum?

Autori realizovali svoj výskum na 531 používateľoch Facebooku rozdelených do dvoch skupín. Prvá skupina 242 bola pilotná štúdia a druhá mala slúžiť na zopakovanie výsledkov prvej skupiny.

Obidve skupiny dostali dotazník na základe Likertovej stupnice, aby zistili, ako vnímajú  Facebook. Zisťovali, do akej miery sa porovnávajú s inými ľuďmi, ich úroveň materializmu, čo si myslia o priateľoch z Facebooku ako o objektoch a tiež to, aký je ich status alebo iné výhody, ktoré môžu získať z ich facebookových priateľstiev.

Možnosti zahŕňali odpovede, s ktorými účastníci mohli súhlasiť alebo nesúhlasiť, ako napríklad "obdivujem ľudí, ktorí vlastnia drahé domy, autá a oblečenie", "často porovnávam, aký máme spoločenský život" a "množstvo mojich priateľov na Facebooku má  väčší úspech v osobnom aj profesionálnom živote. "

Tiež boli vyzvaní k tomu, aby poskytli počet svojich priateľov v sieti Facebook.

V pilotnej aj replikačnej skupine našiel tím vzájomný vzťah medzi vysokým počtom priateľov v sieti Facebook, objektivizáciou týchto priateľov, materializmom, časom stráveným na Facebooku a sklonom k ​​porovnávaniu sa s ostatnými.

Výskumní pracovníci dbali na to, aby zdôraznili, že neexistuje nič, čo by bolo nevhodné alebo zlé, pokiaľ ide o spôsob, akým materialistickí ľudia používajú sociálne siete. Naopak povedali: „to je presne to, ako niektorí ľudia dosahujú svoje ciele a bavia sa“.

 

Už predchádzajúce výskumy zaznamenali pozoruhodné zistenia

Predchádzajúci výskum z roku 2014 zistil, že materialistickí ľudia majú väčšiu pravdepodobnosť lajknúť stránku nejakej značky. Totiž väčší fanúšikovia značky bývajú viac materialistickí. Takže facebookové stránky  zaručujú viac interakcie pre ich imidž.

Priatelia nie sú rovnakí ako značky, ale verejný obraz s tým môže mať stále niečo spoločné. Ako je uvedené v štúdii z roku 1994, materializmus je pevne spojený s položkami, ktoré môžu byť verejne zobrazené.

V príspevku tiež autori poznamenali: "Jeden by mohol spochybniť, či nás potreba používania Facebooku skutočne robí šťastnými alebo je to len ilúzia. Takéto otázky, by sa mohli riešiť v budúcom výskume.“

Podľa predchádzajúceho výskumu na tému, porovnávanie sa s ostatnými na sociálnych sieťach môže spôsobiť to, že sa cítite dosť nešťastní, ale tiež to závisí od toho, s kým sa spájate a dôvodu a prečo ste začali žiť online.

 

"Platformy sociálnych sietí sa nelíšia od ostatných aktivít v živote - sú to funkčné nástroje pre ľudí, ktorí chcú dosiahnuť ciele v živote, ale niektoré môžu mať negatívne dôsledky pre nich alebo pre spoločnosť," povedal Ozimek.

 


ZDROJ:  sciencealert.com
Čítajte viac o téme: Výskum, Sociálne siete
Zdieľať na facebooku