Články: Pre študentov
O projekte

 

Aj v online priestore sa dá z triedy budovať komunita

Eliška Herinková
Autor článku
Foto: Bigstock
Aj v online priestore môžeme dbať na budovanie komunity. / Foto: Bigstock

Dlhé mesiace izolácie si určite vybrali svoju daň najmä na deťoch, ktorým chýbajú sociálne kontakty. To, že svojich spolužiakov vidia len na obrazovkách však neznamená, že z triedy nemôže byť komunita. Existujú viaceré aktivity, ktoré vám pomôžu komunitu v triede budovať, ako napríklad spoločný výlet, filmový deň či zdieľanie svojich úspechov.

 

Nekonečný lockdown, sociálna izolácia, jedno kolo celoplošného testovania za druhým a občasná karanténa kvôli kontaktu s niekým pozitívnym. Aj takto teraz vyzerajú naše dni. Obmedzovanie sociálnych kontaktov však okrem nižšej pravdepodobnosti nakazenia sa vedie aj k väčšej samote, ktorou trpia najmä deti, ktoré nechodia do školy. V sociálnej izolácii nestrávili len posledné mesiace, ale aj jar minulého roku, a o dopadoch na ich mentálne zdravie sa nedá pochybovať. Deťom chýbajú kontakty s rovesníkmi, ktorých teraz vidia len na obrazovkách počítačov, avšak predtým boli zvyknuté pochybovať sa v kruhu spolužiakov každý deň.

 

Táto situácia predstavuje výzvu aj pre učiteľov, pre ktorých je vďaka online vyučovaniu omnoho ťažšie vytvoriť z triedy skutočnú komunitu. Mať však žiakov, ktorí majú pocit, že do triedy patria, je dobré nielen pre učiteľov, ale aj pre žiakov samotných, ktorí sú vďaka tomu šťastnejší, zdravší a viac sa zapájajú do učenia. Okrem toho je u takýchto žiakov menšia pravdepodobnosť, že sa budú vyhýbat škole, zneužívať nebezpečné látky, trpieť emočnou úzkosťou, alebo šikanovať ostatných.

 

Ako teda vytvoriť komunitu z triedy, ktorá sa stretáva len online?

 

Kľúčom je komunikácia

Absolútnym kľúčom k tomu, aby žiaci mali pocit, že do triedy patria, je komunikácia. Nie však hocijaká, pretože aj online komunikácia má svoje pravidlá. Mala by byť v prvom rade jasná a pravidelná. Vďaka pravidelnosti budú vaši žiaci vedieť, kedy majú od vás očakávať správu, alebo kedy je pravidelná aktivita, a budú si tak vedieť lepšie naplánovať svoj deň. Komunikácia by mala byť aj proaktívna. Umožní vám predvídať potreby vašich žiakov, a taktiež je možné, že podporí žiakoch a ich rodiny, aby aj oni proaktívne komunikovali s vami a ostatnými učiteľmi z vašej školy. Používajte podobný jazyk, ako používate počas vyučovania, a skúste byť kreatívni a inovatívni. V online priestore existujú mnohé skvelé nástroje, ktoré dokážu ozvláštniť aj inak nudné veci. Využiť na to môžete napríklad aj tieto tipy:

 

1. Používajte nástenky

Jedným zo spôsobov, ktoré môžete využiť je aj používanie online nástenky. Bežne sa nástenky v triedach venujú určitým témam, v online priestore si ju však môžete prispôsobiť ako len chcete. Využiť ju môžete ako efektívny spôsob zdieľania dobrých správ, pochvál, záujmov, či napríklad narodenín. Svoje príspevky si môžu vaši žiaci navzájom komentovať, a môžu sa tak navzájom podporovať. Je to skvelý spôsob, ako spojiť žiakov najmä keď sa nemôžu osobne stretnúť. Vďaka tejto metóde žiaci toho veľa zistia o svojich spolužiakoch. Naučia sa však aj zdieľať svoje úspechy a to, čo sa deje v ich osobnom živote mimo školy. Využiť môžete napríklad online nástenku Padlet, kde máte možnosť zamknúť nástenku na heslo, čím budete chrániť súkromie svojich študentov, a moderovať komentáre ku príspevkom.

 

2. Pozrite si spolu film alebo video

Počas pandémie sa rozšírili webové rozšírenia, ktoré umožnili viacerým používateľom pozerať spolu videá, aj keď sa nenachádzali fyzicky blízko. Jedným z nich je aj rozšírenie TeleParty, vďaka ktorému môžete spolu pozerať videá, ktoré sú napríklad na Netflixe and HBO. V tomto rozšírení sa nachádza aj čet, vďaka ktorému môžu spolu ľudia komunikovať.

Nie všetci však majú prístup k týmto plateným streamovacím službám. Veľa materiálu, filmov a dokumentov sa nachádza napríklad aj na Youtube, ktorého obsah môžete zdieľať pomocou VideoAntu. Stačí, keď video načítate do VideoAntu a vaši žiaci potom majú možnosť komentovať video zatiaľ čo ho pozeráte. Svoje komentáre môžu navzájom vidieť a odpovedať si na ne.

 

3. Virtuálne ranné stretnutia

Počas typického školského dňa žiaci prichádzajú do triedy skôr, než začne hodina. Tento čas, rovnako ako čas počas prestávok, väčšinou využívajú na socializáciu s ostatnými žiakmi. S príchodom pandémie a online vyučovaním, kedy sa pripoja len na danú hodinu, o túto možnosť prišli. Preto sa učiteľ môže zamerať aj na to, aby žiaci mali pravidelné virtuálne stretnutie, na ktorom sa žiaci budú môcť rozprávať alebo budú pre nich pripravené aktivity zamerané na rozvoj socio-emocionálneho učenia. Alebo môžete ranné stretnutia zmeniť na zábavu a zahrať si spolu rôzne hry.

 

4. Zoberte žiakov na výlet

Samozrejme, ide o výlet v online priestore. Už pred pandémiou mnohé kultúrne centrá či múzeá poskytovali online prehliadky. S príchodom pandémie sa však z online múzeí stal nový trend, a mnohé veľké múzeá, do ktorých by ste sa možno nikdy nepozreli, otvorili svoje brány v online priestore. Takto sa nemusíte obmedzovať rozpočtom a môžete zobrať žiakov na výlet napríklad do Louvre, múzea v Sao Paolo či národnej galérie umenia vo Washingtone. Pozrieť sa spolu môžete aj na zvieratká v zoo alebo na národné parky po celom svete, od Argentíny po Nepál.

 

5. Nechajte žiakov vyrozprávať svoje príbehy

Každý z nás má svoj unikátny životný príbeh, aj vaši žiaci. A každý z nich mal v živote iné vplyvy,  ktoré menili ich osobnosť počas toho, ako vyrastali. Nechajte svojich žiakov rozpovedať ich vlastný príbeh. Je viacero spôsobov, ako to môžete urobiť, a je len na vás, či si vyberiete word dokument, prezentáciu alebo nejaký iný nástroj. Využiť môžete aj MyStorybook, čo je nástroj vytvorený na zdieľanie príbehov. Žiaci si môžu pridať rôzne stránky a napísať si svoj vlastný príbeh. Alebo si pridať jednu stránku každý týždeň, aby mali žurnál o svojom živote.

 

Nech si už vyberiete akýkoľvek spôsob, nezabúdajte sa svojich žiakov spýtať na ich názor. Alebo sa ich môžete spýtať, či je nejaká aktivita, ktorú by chceli. Je možné, že v online priestore poznajú mnohé nástroje, ktoré veľa ich spolužiakov nepozná.

 


Zdroj :
Focus on relationships when students are not together 
8 Strategies for Building Belonging With Students and Families Virtually
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Si učiteľ? Prihlás sa do nášho newslettru a získaj novinky a inšpirácie z oblasti vzdelávania.