Články: Pre študentov
O projekte

 

6 krokov, vďaka ktorým sa deti nebudú báť matematiky

Eliška Herinková
Autor článku
Foto: Shutterstock
Vďaka správnemu prístupu môžu mať deti matematiku rady. / Foto: Shutterstock

Matematika je predmet, ktorý často nedáva žiakom zmysel a nevidia dôvod, prečo by sa mu vlastne mali venovať. Správnym prístupom môžeme ale docieliť, aby ho deti mali rady a našli v ňom zmysel.

 

Deti majú často voči matematike nechuť až odpor, a len máloktoré dieťa ju má rado. Rovnako je ale matematika vnímaná aj mnohými dospelými, ako neprístupná a nudná. Už len samotné slovo matematika spôsobuje často negatívne reakcie. Pre mnoho detí sú hodiny matematiky hodinami, kedy záujem o vyučovaný predmet zmizne so zazvonením zvončeka signalizujúcim začiatok hodiny. Matematika je tiež predmetom, s ktorým väčšina ľudí nechce mať nič spoločné po zvyšok ich života. Až 17% ľudí si vyvinie úzkosť z matematiky. Je to strach z vykonávania akejkoľvek matematickej činnosti, ktorý môže vyústiť až vo veľmi podpriemerné výkon v akomkoľvek predmete, ktorý má s matematikou niečo spoločné.

 

Matematici však vnímajú matematiku úplne inak. Vidia ju ako zábavnú, pútavú, kreatívnu a plnú výziev. Väčšina študentov a žiakov ju ale takto nevníma. Čo môžete urobiť pre vašich žiakov v prípade, že matematike by sa najradšej vyhli a už do konca života nevypočítali ani jeden príklad? Profesorka matematiky Sue Johnston-Wilder a vysokoškolský pedagóg matematiky Davide Penazzi odporúčajú učiteľom 6 kľúčových vecí, aby si deti matematiku zamilovali.

 

1. Sústreďte sa na otázku „prečo“?

Austrálsky učiteľ Eddie Woo sa stal internetovou senzáciou, pretože jeho spôsob vyučovania matematiky je nesmierne pútavý. Začína s myšlienkou či nápadom, použitím obrázkov a grafov vyvinie teóriu. Nehovorí svojim študentom, aby neustále robili stále tie isté cvičenia dokola. Naopak, snaží sa, aby jeho študenti pracovali spolu s ním na rozvoji intuície. Často sa pýta otázku „Prečo?“. Vďaka tomu jeho študenti majú veľa aha momentov, kedy dané matematické koncepty pochopia.

 

 

2. Matematika by mala byť relevantná

Matematika sa tradične vyučuje systematickým spôsobom, založenom na vyučovacích hodinách a individuálnom vzdelávaní. Niektorým žiakom taký spôsob vyhovuje a excelujú v ňom. Avšak iní, empatickejší študenti, čo sú častejšie dievčatá, majú s takýmto prístupom k vyučovaniu matematiky problém. Vnímajú ho ako izolujúci a odpojený od ich reality a hodnôt.

Prepojenie matematických konceptov s ich využitím v realite môže dať školským hodinám zmysel a motivovať študentov na to, aby vyvinuli nevyhnutnú snahu na ich pochopenie. Napríklad derivovanie môže byť vysvetlené ako spôsob merania sklonov na kopcoch. A sklony sa bežne vyskytujú v našom každodennom živote, napríklad keď bicyklujeme do kopca či robíme turistiku.

 

3. Uznajte, že je to náročné, ale je to výzva

Učenie sa matematiky vyžaduje úsilie. Môže to byť náročné a pochopenie matematiky často prináša stres, frustráciu a boj, čo môže byť emocionálne náročné pre vašich žiakov. Ale vytrvalosť je odmenená pochopením nového konceptu. S každým jedným úspechom študenti získajú viac istoty v tom, že dokážu napredovať a naučiť sa z matematiky viac.

Učenie matematiky by sa dalo prirovnať k vysokohorskej turistike. Je to veľa námahy, ale zároveň aj momenty, ktoré skutočne stoja za to.

 

4. Buďte matematickým vzorom

Niektorí ľudia chodia radi do hôr sami, zatiaľ čo niektorí majú radi spoločnosť, aby na to neboli sami. Podobne je tomu aj pri učení sa matematiky. Niektorí ľudia sa radi učia sami, ale iní potrebujú pomoc, aby sa v tomto komplexnom predmete nestratili. Výskum zistil, že žiaci, ktorí nie sú dobrí v matematike, sú viac empatickí ako systematickí. Toto sú zároveň aj študenti, ktorých viac ovplyvnia reakcie ich okolia, ich rodičov, učiteľov a médií.

 

5. Spravte matematiku lepšou

Úzkosť z matematiky sa môže šíriť z jednej generácie na druhú. Rola rodičov je v tomto prípade nepopierateľná. Mali by zabezpečiť, aby sa deti nebáli len pri pomyslení na čísla.

Ak má dieťa rodiča, ktorý má strach z čísel a trpí úzkosťou z matematiky, je kľúčové, aby rodič nepreniesol svoju úzkosť aj na dieťa, pretože inak sa šanca dieťaťa mať rado matematiku znižuje. Matematika je pritom zaujímavá a jej dobrá znalosť vedie k niektorým z najlepšie  platených a najzaujímavejších pracovných pozícií.

 

6. Pospájajte jednotlivé body

Matematika, v triede aj mimo nej, by nemala mať dôraz iba na čísla. Namiesto toho by sa matematika mala zamerať na to, aby obsahovala prepojené aspekty, ako napríklad koncepty a spojenia s inými predmetmi a tiež každodenné použitie. Toto umožní žiakom aby vnímali matematiku rovnako ako sociálnu prax. Diskutovanie matematických výziev s učiteľmi, spolužiakmi a rodičmi by malo byť normou.

Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Matematika
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Si učiteľ? Prihlás sa do nášho newslettru a získaj novinky a inšpirácie z oblasti vzdelávania.