10 tipov Celeste Headlee, ako viesť s ľuďmi zmysluplné a lepšie rozhovory

Viesť dobrý rozhovor nedokáže každý. Dlhoročná novinárka a moderátorka Celeste Headlee sa vďaka rokom skúseností naučila, ako viesť s ľuďmi zmysluplnú konverzáciu.
Viesť dobrý rozhovor nedokáže každý. Dlhoročná novinárka a moderátorka Celeste Headlee sa vďaka rokom skúseností naučila, ako viesť s ľuďmi zmysluplnú konverzáciu. / Zdroj: Jeff Rothman

Viesť dobrý rozhovor nedokáže každý. V čom spočíva čaro dobrej konverzácie? Americká novinárka a rozhlasová moderátorka Celeste Headlee roky svojich skúseností z interview zhrnula do 10 tipov, ako môžete v tomto smere uspieť aj vy.

 

Patríte medzi ľudí, ktorí zbožňujú konverzácie? Alebo sa radšej ľuďom vyhýbate a ignorujete ich? Nezávisle od toho, do ktorej skupiny patríte, skvelé rozhovory môžete viesť tak či tak. Celeste Headlee pracuje v rádiu ako moderátorka od roku 1998 a za uplynulé roky viedla množstvo rozhovorov. Svoje skúsenosti a poznatky sa rozhodla zužitkovať a prezentovať vo svojej knihe We Need to Talk: How to Have Conversations That Matter, ako aj počas TED talku v roku 2015.

Celeste tvrdí, že v minulosti bolo možno počasie a zdravie dobrou témou na rozhovor, ale dnes už ani tieto témy nie sú bezpečné. Mnoho konverzácií má potenciál vyvinúť sa do hádky, pretože ľudia majú názory na všetko, a tieto názory sú často protichodné. Neradi robíme kompromisy, menej počúvame ostatných, avšak konverzácie si vyžadujú rovnováhu medzi rozprávaním a počúvaním. Veľa z nás túto rovnováhu stratilo aj vplyvom sociálnych sietí a online priestoru na diskusie. Avšak v dnešnej dobe je jednou z najdôležitejších schopností schopnosť komunikovať, nezávisle od toho, či s danou osobou súhlasíte, alebo nie. Aké sú teda pravidlá skvelej konverzácie?

 

1| Vyhnite sa multitaskingu

Počas toho, ako sa rozprávate s druhým, nepozerajte na telefón, nekontrolujte notifikácie zo sociálnych sietí či e-maily. Buďte plne prítomný. Nepremýšľajte nad ničím iným, nenechajte vašu myseľ lietať po svete. Ak sa s niekým nechcete rozprávať, tak sa nerozprávajte, avšak nebuďte v rozhovore prítomný len z polovice.

 

2 | Nepoučujte

Každý je v niečom expert, a preto by ste mali do konverzácie vždy vstupovať s vedomím, že sa chcete niečo naučiť. Aby ste sa naučili skutočne počúvať, je nutné vedieť sa odosobniť a váš osobný názor dať bokom. Ak v rozhovore viete, že vás druhá osoba skutočne počúva, dokážete sa viac otvoriť. Každý je v niečom expert a každý človek vie niečo iné. Naučiť sa niečo môžete skutočne od každého, len ak ho začnete skutočne počúvať.

 

3 | Používajte otázky s otvoreným koncom

Začínate vaše otázky klasickými opytovacími príslovkami a otázkami, na ktoré sú jednoduché odpovede? Je veľmi pravdepodobné, že odpovede sa rýchlo obmedzia na jednoslovné odpovede, alebo na možnosti áno-nie. Potom je správny čas na to, aby ste sa naučili nechať druhú osobu niečo opísať, pýtajte sa na viac detailov, spýtajte sa na ich pocity, ako sa cítili, pretože len takto ich nepriamo donútite, nech sa nad danou situáciou zamyslia a dostanete omnoho zaujímavejšie odpovede.

 

4 | Keď niečo neviete, priznajte to

Keď idú ľudia v televízii či rádiu naživo, dávajú si omnoho viac záležať na tom, čo povedia a v čom si priznajú expertízu. Taktiež si dávajú omnoho viac pozor na to, čo vyhlásia ako absolútne istý fakt. Robte to isté aj v normálnom rozhovore. Dajte si pozor na to, čo rozprávate, nezavádzajte a priznajte si, ak niečo neviete.

 

5 | Neporovnávajte

Nasnažte sa porovnávať cudzie skúsenosti s vašimi. Ak osoba, s ktorou sa rozprávate, hovorí o svojom probléme či neúspechu, nepoužívajte porovnania k vášmu osobnému životu. Neexistujú dve situácie, ktoré by boli rovnaké, pretože všetky skúsenosti sú individuálne. Taktiež ak má niekto problém, nie je to o vás. Je to o druhej osobe, preto sa nesnažte konverzáciu otočiť na vás.

 

6 | Snažte sa neopakovať sa

Je to nudné, otravné, avšak robíme to veľmi často, najmä v rozhovoroch v práci či s deťmi. Keď chceme niečo zdôrazniť, tak to opakujeme stále dookola. A to je chyba.

 

7 | Plávajte s prúdom

Myšlienky a nápady prídu aj samé, a nechajte plynúť. Často sa stáva, aj v rádiách, že hosť rozpráva niekoľko minút, a potom sa moderátor spýta otázku, ktorá už bola dávno zodpovedaná, alebo nemá absolútne žiadny súvis s tým, čo už bolo povedané. Je to znakom toho, že moderátor prestal počúvať už dávno, pretože premýšľal nad touto brilantnou otázkou, na ktorú sa naviazal a bol odhodlaný získať na ňu odpoveď. Počas bežných rozhovorov robia ľudia to isté. Rozprávate sa s niekým, počúvate, avšak potom si zrazu z ničoho spomeniete na niečo úplne iné, vaša pozornosť zmizne a namiesto počúvania druhej osoby sa sústredíte na niečo iné. Namiesto toho sa sústreďte, a počúvajte. Pôjde to aj samé a bude to prirodzené.

 

8 | Vyhnite sa nepodstatným detailom

Ľudí nezaujímajú konkrétne mená ani dátumy, avšak zaujímate ich vy. Zaujíma ich to, čo sa páči vám, čo máte radi, a čo máte spoločné. Preto zabudnite na detaily a jednoducho ich vynechajte z rozhovoru.

 

9 | Počúvajte

Napriek tomu, že táto rada sa opakuje stále dokola, najdôležitejšie je práve počúvať druhú osobu. Mnoho ľudí radšej rozpráva, ako keby malo počúvať, avšak najviac sa naučíte práve počúvaním druhých. Nesnažte sa byť neustále v centre pozornosti ani kontrolovať situáciu, či posilňovať svoju pozíciu. Je ťažké venovať celú svoju pozornosť niekomu inému, pretože priemerný človek povie za minútu 225 slov, avšak ľudský mozog dokáže vnímať a počuť až 500 slov, preto sa snaží tieto slová niekde vytvoriť. Avšak keď sa naučíte venovať vašu pozornosť niekomu inému a počúvať druhú osobu, vaša konverzácia začne dávať omnoho väčší zmysel.

 

10 | Buďte stručný

Dobrá konverzácia je taká, ktorá je dostatočne krátka na to, aby udržala záujem, ale dosť dlhá na to, aby pokryla celú tému rozhovoru.

Na konverzácii je skvelé to, že vám dovoľuje spoznať druhých ľudí. A každý skrýva nejaké tajomstvo, ktoré ho robí skvelým a špecifickým. Preto je najpodstatnejším pravidlom to, aby ste mali o iných ľudí záujem.

Čítajte viac o téme: Efektívna komunikácia
Zdieľať na facebooku