Rodičovstvo a sebaprijatie

Pexels
Rodičovstvo prináša rôzne náročné situácie / Pexels

Rodičovstvo je veľká zmena v živote každého človeka. Strácame pocit slobody a cítime zvýšené nároky na seba. Musíme sa vzdať mnohých vecí a zmeniť svoj život, ktorý sme doteraz mali. 

 

Sila prítomného okamihu

Dr. Álvaro Bilbao v knihe Detský mozog vysvetlený rodičom píše, že máme dve možnosti. Počas celého rodičovstva upriamovať svoju pozornosť na trpkú stránku, ktorú prináša sebaobetovanie. Alebo druhá varianta je tešiť sa z pozorovania, ako naše deti rastú. Uvedomovať si, že zažívame okamihy, ktoré sa už nikdy nevrátia. Všetko okolo nás, čo prežívame, vieme vnímať rôznymi spôsobmi. Sú rôzne uhly pohľadu, ako môžeme vnímať rodičovstvo. Keď ako rodič strávime bezsennú noc, lebo dieťaťu rastú zuby či je choré, môžeme nariekať, ako sme unavení. Alebo sa môžeme tešiť z možnosti byť mu nablízku. 

 

Užívať si okamih, ktorý je tu a teraz znamená odložiť digitálne zariadenia nabok. Tiež naše starosti na chvíľu vypustiť z hlavy. V psychológii šťastia sa za najväčšieho nepriateľa bytia v plnej prítomnosti s deťmi považujú naše vlastné očakávania. Radšej by som robil niečo iné a radšej by som bol niekde inde. Vtedy nie sme v prítomnosti, ale dušou inde. A to znervózňuje.

 

Rodičovstvo a emócie

Ako rodič pomáhame dieťaťu spracovávať emócie. Aby sme ale dokázali pracovať s detskými emóciami, mali by sme sa naučiť vnímať aj tie vlastné. Vedieť ich pomenovať a identifikovať. Prečo ich cítime a čo teraz vlastne potrebujeme. Vedieť, čo nám pomáha dostať sa do pohody. Ak sa totiž cítime nepríjemne, je pravdepodobné, že sa aj správame nepríjemne. A to je dôvodom mnohých situácií, ktoré potom spätne ľutujeme. Vyčítame si ich. Že sme mohli spraviť niečo iné, povedať niečo iné. Dajme si vo chvíli najväčšieho napätia chvíľu pauzy. Skúsme otvoriť okno, či napiť sa vody. Na chvíľu z danej náročnej situácie odísť. 

 

Neznamená to, že nemáme cítiť emócie. Môžeme cítiť strach, hnev. Len sa nenechať nimi ovládnuť. Skúsme nájsť, čo nám pomáha uvoľniť stres a napätie. Niekomu možno pomôže si sadnúť a začať kresliť. Iný sa uvoľní, keď si zahrá na gitare. 

 

Pozitívny vzťah k sebe samému

Ak chceme budovať pevné a kvalitné vzťahy v našom živote, musíme mať pozitívny vzťah aj k sebe samému. Pre deti sme vzorom. Pozorujú nás a učia sa od nás. Téme ako byť láskavý k sebe a na základe toho aj k deťom sa venuje Martina Vagačová v svojej novej knihe Ako prežiť rodičovstvo - láskavý sprievodca rešpektujúcim prístupom. 

 

Tak ako sa snažíme mať rešpektujúci vzťah s deťmi - neporovnávať ich a nekritizovať - snažme sa mať rešpektujúci vzťah aj sami k sebe. Neporovnávať sa s inými. Každý “máme obuté iné topánky”. Podmienky, v ktorých vychovávame deti a prežívame svoje rodičovstvo, máme každý iné. Toleranciu stresu máme každý nastavenú inak. Všetci sme svojím vlastným spôsobom jedineční. Keď  prijímeme sami seba, začneme sa cítiť lepšie. Keď sa cítime dobre my sami, výhody z toho majú aj ľudia okolo nás. 

 

Tým, že dokážeme s láskou pozerať na seba a svoje prípadné chyby a zlyhania, na našom príklade to učíme aj deti. Vedieť si odpustiť, poučiť sa a kráčať ďalej. 

 

Sú tiež rôzne techniky, ktoré pomáhajú rodičom prijať seba a uvoľniť  vnútorné napätie, ktoré rodič môže pociťovať. Lebo zachovať pokoj v rôznych situáciách nie je ľahké. Keď vidíme, ako naše nahnevané dieťa hádže papuču po súrodencovi, či v hneve na seba prevráti všetko, čo je na stole -.to chce poriadnu dávku sebaovládania. Inštinkt nám hovorí dieťaťu krikom alebo rukou vysvetliť, že to sa nerobí. To mu ale nedá návod, ako uvážlivo riešiť aj napäté situácie. 

 

Denník riešení

Po každej náročnej situácii, ktorú s dieťaťom zažijete, si napíšte, čo by ste mohli spraviť ináč. Nie vo forme výčitiek, skôr nápadov. Čo ste zažili, že vám fungovalo, prípadne aj nápady, o ktorých ste počuli. Pri najbližšej podobnej situácii si na ne rýchlejšie spomeniete a pomôže vám to ľahšie vyriešiť problém. Často vnútorne vieme, ako riešiť aj náročné situácie. Ale keď sme unavení, alebo nahnevaní, nevieme si na to spomenúť. Preto zapísať si tieto nápady a riešenia pomáha. 

 

Zoznam našich zručností a silných stránok

Skúsme si napísať zoznam 3 - 5 zručností, vlastností či silných stránok, o ktoré sa môžeme v ťažkých situáciách oprieť. Môže to byť empatia, zmysel pre humor, trpezlivosť, vytrvalosť,… Zavesme si to na viditeľné miesto, kde nám často spočinie zrak.  Prispieva to k nášmu pocitu sebaistoty a môže nám to pomôcť použiť ich aj vo chvíľach, keď je nám ťažko. 

 

Rodičovské minimum

Stanovte si rodičovské minimum. Napíšte si, čo je úplne nevyhnutné urobiť - v domácnosti či v rámci spoločného programu s deťmi.  Nevyhnutné, ale dôležité, pre vás aj pre deti. Ak urobíte viac, je to pozitívne. Nebudete ale cítiť nátlak a stres. Pomôže vám to upriamiť pozornosť na to najpodstatnejšie, čo uspokojí vás aj deti. 

 

Dôležité je neočakávať dokonalosť. Zamerajme sa na snahu a pokrok, ktorý sme dosiahli. Podľa Martiny Vagačovej, účinným spôsobom, ako bojovať s výčitkami vnútorného kritika, je povedať si: “Aj keď som práve kričal na dieťa, predtým sa mi podarilo vyriešiť niekoľko iných situácií s pokojom”. Aj cesta je cieľ. 

 


ZDROJE:
Bilbao, A.Detský mozog vysvetlený rodičom, 2015
Vagačová, M. Ako prežiť rodičovstvo - Láskavý sprievodca rešpektujúcim prístupom, 2021
Rodičovské minimum, ako byť skvelý rodič
Zdieľať na facebooku