Poznajú vaše deti zimné riekanky? Ak nie, môžete sa inšpirovať, čo sa najbližšie spolu naučíte.
Učiť deti básničky a riekanky je dôležité hlavne v období, keď sa detská reč ešte len vyvíja. Vhodná riekanka by mala mať pre deti zmysel a mala by sa týkať niečoho, čo osobne poznajú a čo im je blízke alebo konkrétnej situácie, ktorú prežívajú. Prípadne práve prebiehajúceho ročného obdobia, činnosti, každodennej aktivity alebo zvieratiek a ich života. Prostredníctvom vhodne vybranej básne si deti rozvíjajú slovnú zásobu a nadobúdajú nové poznatky. Pokiaľ je v básni slovo, ktoré nepoznajú, vysvetlime im jeho význam. Spýtajme sa ich, či rozumejú, o čom sa v básni hovorí a porozprávajme sa s nimi o tom.
To, či si dieťa pamätá báseň, závisí aj od dostatočne rozvinutého sluchového vnímania. To môže neskôr komplikovať dieťaťu rozlišovanie hlások v slovách či zapamätanie si úloh alebo diktátov. Začať treba s kratšími básničkami. Ak má dieťa problém zapamätať si básničku, môžeme mu ponúknuť aj obrázky, ktoré vhodne dopĺňajú text. Prípadne básničky sprevádzať pohybom. Zapájame tak aj stereognostické vnímanie, učenie sa prostredníctvom pohybu. Lákadlom je pre každé dieťa, keď je básnička vtipná.
Pre rozvoj sluchového vnímania
Pri rozvoji sluchového vnímania môžeme použiť aj nasledujúce cvičenia:
1. Miska s predmetmi, ktoré vydávajú zvuk (kľúče, šuchotavý papier, rolnička, …) - dieťa háda, aký je to predmet.
2. Tikajúci budík - schováme ho v byte a dieťa ho hľadá.
3. Dieťa čaká so zavretými očami. Dospelý v miestnosti zabúcha na okno, na dvere či skriňu a následne sa spýta dieťaťa, odkiaľ počulo zvuk.
Básničky sú nenahraditeľné aj pri rozvoji detskej reči a v svojej praxi ich používa aj mnoho logopédov. Častým opakovaním riekaniek si deti trénujú jazýček a zlepšujú výslovnosť.
Prečítajte si tiež: Logopedické riekanky na rozvoj reči
Zachrípnutá vrana
Šepká vrana - nemám hlas,
Prechladla som niekde zas.
Včera silný vietor fúkal,
Drozd mi veľký cencúľ núkal.
Zlízala som cencúľ, beda,
Krákať sa mi teraz nedá.
To je hrôza, to je trest,
Vyliečiť sa musím dnes.
____________________________
Predčasné prebudenie
Prebudil sa v zime krt,
Kontrolný si spravil vrt.
Zle je, zle je, sneh dnes padá,
Na posteľ mu vločka sadá.
Zamračil sa, skrčil nos,
Prechladol som asi dosť.
Kýchol krtko akurát,
Uložil sa rýchlo spať.
____________________________
Prvá vločka
Spadla vločka maličká,
Studená je trošička.
Čo by sme sa zimy báli?
Hneď si dáme čižmy, šály.
Zvieratkám však ťažko býva,
Pred zimou sa každé skrýva.
Kým sa jar zas ku nám vráti,
Pomôžme im, kamaráti.
(časopis Vrabček)
____________________________
Zajko
Skáče zajko, hopi, hopi,
Na sniežiku robí stopy.
Skáče zajko hopi hop,
Na sniežiku veľa stôp.
____________________________
Macko
Drieme macko v brlohu,
Mráz ho štípe na nohu.
Zabudol si na nôžky,
Obliecť teplé ponožky.
____________________________
V lese
Prišla zima, mráz a chlad,
V lese všetkých trápi hlad.
Zajačiky, srnky, lane,
I bažanty ustráchané.
Závejmi prejsť sa nedá,
Zle je s nami, beda, beda.
Starý jeleň smutno vraví,
Kde len nájdem steblo trávy?
Kra - tu vrana strapatá,
Volá všetky zvieratá.
Ozýva sa celá hora.
Bol tu práve ujo horár,
Pri krmelci jedla dosť,
Vítaný je každý hosť.
____________________________
Obliekanie
Keď je zima, fúka vetrík,
Oblečiem si teplý svetrík.
Do nohavíc šup nožičky.
Na nožičky, šup čižmičky.
Ešte si dám kabátik,
Taký veru nemá nik.
Jój hlavička deravá,
Kde si čiapku nechala?
Na krk ešte šál si dám,
A ručičky kde schovám?
Jednu sem a druhú tam,
Rukavičky na ne dám.
Všetko hravo zvládnem sám.
Zdroj: Súbor rozvíjajúcich aktivít pre deti predškolského veku