Jeseň je obdobie, kedy vďaka materiálu nazbieranému na prechádzke, či bohatej jesennej úrode, môžeme s deťmi skúšať rôzne pokusy. V článku o jesenných listoch sme skúšali, aké farbivá sa skrývajú v listoch a či listy dýchajú.
Ako pokusy pomáhajú deťom pochopiť okolitý svet a rozvíjajú v nich tvorivosť, si môžete prečítať tu.
Veľa jesenných plodov je vhodných na pokusy. Nazbieranie si šišiek, vetvičiek, žaluďov, môže byť dobrým dôvodom, prečo sa vybrať na prechádzku, i keď je sychravo. V čase, keď sa skôr stmieva, využiť spoločný čas a skúmať, kombinovať, prichádzať s rôznymi nápadmi. Detská tvorivosť je nekonečná. Aj pre rodiča sú pokusy robené spolu s deťmi veľkou zábavou. Často sa aj my dospelí naučíme nové veci a získame rôzne poznatky. Pripravili sme pre vás niekoľko jesenných inšpirácií.
Ponorí sa alebo pláva
Tento pokus sa robieva aj s bežnými predmetmi náhodne zozbieranými okolo nás. Korok, autíčko, gumička, loptička, nožnice, spinka, ...Ako druhá varianta pokusu je použiť jesenné plody.
Do misky s vodou vkladáme jednotlivé plody. Môžme použiť nejedlé plody - šiška, žaluď, gaštan. A jedlé plody - tekvica, jablko, paprika, cesnak, cibuľa, cuketa, uhorka, paradajka,...Stačí tak zo 5 predmetov. Ak pokus dieťa zaujal, ďalší deň môžeme skúsiť zas iné plody. Po použití potraviny osušíme a odložíme späť do kuchyne. Na papier zaznamenávame, čo z toho ostalo plávať na hladine a čo sa ponorilo ku dnu.
Zasadiť tekvicové semienka a iné plody
Tekvicové semienka sú veľmi vhodné na sadenie. Rýchlo sa ujmú a rastú. Samozrejme, teraz na jeseň ich nesadíme vonku, ale máme ich dnu v teple na parapete. Takto môžeme zasadiť aj šišku, žaluď, gaštan, dokonca aj kukuricu a pozorovať. Všetky semienka, ktoré práve máte doma, z jabĺk, z papriky, z paradajky, atď. skúste zasadiť. Niektoré sa ujmú rýchlo, niektoré až na jar a niektoré vôbec :)
Skúmanie rôznych semienok - zapojenie zmyslov
Zo všetkého, čo doma jeme, môžeme skúmať semienka. Porovnávať, čo majú podobné a v čom sa líšia? Priraďovať, ktoré semienko patrí k akému plodu. Zapojiť všetky zmysly. Dieťa si môže semienka ohmatať, ochutnať, ovoňať, zistiť, či sú kyslé a či sladké, mäkké a či tvrdé. Je to tiež možnosť rozvíjať slovnú zásobu dieťaťa.
Pozorovanie jesenných predmetov s lupou
Plody, ktoré sme si nazbierali na prechádzke, dajme doma do košíka a pozorujme ich s lupou. Skúsme ich spolu s dieťaťom opísať, či sú hladké alebo drsné. Čo majú podobné a v čom sú rozdielne.
Prečo sa šišky otvárajú a zatvárajú?
Šišky majú málo známu schopnosť reagovať na chlad a vlhko. Pri vlhkom, studenom počasí, sa uzavrú. V suchu a teple sa otvoria a po čase trúsia semienka. Nazberajte si v lese šišky a pozorujte ich. Spýtajte sa dieťaťa - „čo si myslíš, že sa stane, keď šišku namočíme do vody? A čo sa stane, keď ju dáme na radiátor?“
Toto je aktuálne obľúbená aktivita môjho trojročného syna. Na výlete v lese zbiera rôzne šišky a doma ich dáva do vody. Keď sa otvoria, dá ich na radiátor a opäť do vody.
Váženie rôznych predmetov – šišky, žalude, kamienky, gaštany a porovnávanie
Ak máme doma dvojramenné váhy, nájdené plody môžeme odvážiť. Čo je ťažšie, gaštan, či šiška? Koľko listov potrebujeme, aby vážili ako jeden gaštan? Nechajme dieťa experimentovať.
Balón, listy a elektrická energia
Čo sa stane, keď nafúknutý balón pošúchame o sveter a potom priložíme k listom? Začnú skákať, sú priťahované elektrickou energiou. Čo všetko takto môžeme použiť? Nechajme dieťa prísť s rôznymi nápadmi a skúšať.
Ihličnaté vetvičky v rôznych tekutinách
Na výlete v lese si nazbierajme ihličnaté vetvičky. Doma dajme každú vetvičku do pohára. Každej vetvičke nalejeme inú tekutinu. V pokuse, ktorým som sa ja inšpirovala, jeden pohár nechali bez vody, do ďalšieho dali čistú vodu, do tretieho cukor a do štvrtého soľ. Čo sa stalo s vetvičkami? Nič :) Vyzerali stále tak isto. Ihličnaté stromy sú veľmi odolné. Skúsili teda druhý pokus a tento raz použili čistú vodu, rastlinný olej, jablčný ocot a kávu. Jediné, čo ihličnatú vetvičku zničilo, bol jablčný ocot. Pôvodný pokus nájdete tu.
Pokusy sú pre deti nikdy nekončiacou zábavou. Nechajme deti skúmať a objavovať. Povzbudzujeme tak ich predstavivosť a rozvíjame ich myslenie. Čaro experimentov je v tom, že na ne nepotrebujeme drahé, či ťažko dostupné predmety. Stačí využiť bežné veci z nášho okolia.