Nedarí sa vám vo výchove? Plánujte dopredu a pôjde to ľahšie!

Plánovanie dopredu môže byť účinný nástroj na pozitívne ovplyvňovanie správania dieťaťa.
Plánovanie dopredu môže byť účinný nástroj na pozitívne ovplyvňovanie správania dieťaťa. / Foto: Pexels

Plánovanie dopredu môže byť účinný nástroj na pozitívne ovplyvňovanie správania dieťaťa. 

 

Plánovanie dopredu môže byť účinným nástrojom na riadenie správania, ktorý vám a vášmu dieťaťu pomôže prekonať náročné situácie s menším stresom. Nákupy, cestovanie v aute, telefonovanie, návštevy priateľov – to sú situácie, keď môže byť náročné uspokojiť potreby vášho dieťaťa. Sú to situácie, kedy je väčšia pravdepodobnosť horšieho správania dieťaťa ako aj viac stresu, hnevu a frustrácie zo strany rodiča. Plánovanie dopredu vám môže pomôcť zvládnuť tieto situácie a podporiť lepšie správanie dieťaťa.

 

Ako plánovať dopredu?

Nasledujúce kroky vám môžu pomôcť premýšľať o tom, čo spôsobuje problémy so správaním dieťaťa a čo robiť, ak sa takéto neprimerané správanie vyskytne.

 

1 | Identifikujte náročné situácie

Predtým, ako začnete plánovať, prvým krokom je identifikácia situácií, ktoré sú pre vás a vaše dieťa náročné. Mali by to byť chvíle, keď sa cítite vystresovaní či frustrovaní zo správania dieťaťa. V prvom rade je potrebné zistiť, čo konkrétne sťažuje danú situáciu, či sú to nároky, prípadne časová tieseň, nuda, prostredie a podobne. Okrem toho, je dobre zvážiť, či sa danej situácii dá vyhnúť alebo požiadať o pomoc. Ak sa situácii nedá vyhnúť, alebo ak si myslíte, že by vám mohlo pomôcť, ak sa vaše dieťa naučí, ako sa v danej situácii lepšie vysporiadať, môže vám pomôcť plánovanie dopredu.

 

2 | Ujasnite si očakávania

Skôr, ako sa dostanete do náročnej situácie, porozprávajte sa s dieťaťom. Pomáha, ak máte jasno v tom, čo od situácie očakávate a aké správanie je pre vás v poriadku. Očakávania môžete objasniť stanovením niekoľkých jednoduchých pravidiel. Napríklad pravidlo pre čakáreň u lekára môže byť „Keď niečo chceš povedať, hovor potichu“, „Buď stále pri mne, nikde neodchádzaj“. Pravidlá si môžete vytvárať aj spoločne s dieťaťom. Majte na pamäti, že dieťa si skôr zapamätá pravidlá, ak ich nie je príliš veľa. Okrem toho je dobré vopred sa dohodnúť, čo sa stane, keď bude pravidlá dodržiavať a keď ich poruší. Dôležité je pravidlá zopakovať ešte predtým, ako sa dostanete do náročnej situácie – napríklad tesne predtým, ako prejdete dverami do ambulancie. Pamätajte, že rodinné pravidlá vo všeobecnosti môžu pomôcť každému členovi rodiny vychádzať lepšie a urobiť celkový rodinný život pokojnejším.

 

3 | Myslite na dieťa ako na niekoho, kto sa ešte len učí

Neprimerané správanie sa môže stať, keď dieťa ešte nemá schopnosti primerane sa vyrovnať s náročnými situáciami. Zvážte, čo môžete urobiť, aby ste mu pomohli naučiť sa, čo robiť v náročných situáciách. Poskytnite mu viacero príležitostí uspieť najprv v ľahších situáciách a zároveň sa naučiť novú zručnosť. Akonáhle to bude zvládať lepšie, môžete skúšať náročnejšie situácie. Môžete začať napríklad krátkymi nákupmi, krátkymi návštevami priateľov či príbuzných... Niektoré zručnosti si vyžadujú čas a prax, preto je dobré mať realistické očakávania, kým sa dieťa ešte len učí.

 

4 | Naplánujte si spôsoby, ako dieťaťu pomôcť, aby bolo zaneprázdnené a nenudilo sa

Pre tých najmenších je dobré naplánovať nejaké aktivity, ktoré ich zamestnajú v náročných situáciách. Pripravte si „tašku na vychádzku“ s nápojom, občerstvením a niekoľkými malými, ale zaujímavými predmetmi – napríklad papier a farebné ceruzky, leporelo, hračka, kniha. Dieťa v školskom veku si s vašou pomocou môže samo naplánovať zaujímavé aktivity, prípadne ho môžete zapojiť do toho, čo práve robíte.

 

5 | Podporujte primerané, pre vás prijateľné správanie

Počas náročnej situácie hľadajte a povzbudzujte správanie, ktoré sa vám páči. Nájdite si čas a prestaňte na chvíľu s tým, čo robíte, aby ste dieťaťu dali najavo, keď sa vám páči, čo robí. Tým podporíte primerané správanie. Pochvala a ocenenie zvyšuje pravdepodobnosť, že dieťa bude dané správanie opakovať. Pochvala funguje najlepšie, keď dieťaťu presne poviete, čo sa vám na jeho správaní páči. Môžete tiež pochváliť snahu dieťaťa. Napríklad v čakárni môžete pochváliť dieťa za to, že je blízko, hovorí potichu a nevystrája. Ak je náročnou situáciou telefonický hovor, môžete na chvíľu prestať hovoriť a pochváliť ho za to, že sa ticho hrá a nevyrušuje vás.

 

6 | Premyslite si a použite dôsledky za správanie, ktoré sa vám nepáči

Dôležité je si naplánovať aj dôsledky, ktoré použijete v prípade potreby. Väčšinu dôsledkov, ktoré by ste použili doma, môžete s určitými zmenami použiť aj niekde inde.

 

Manažment správania je o usmerňovaní správania dieťaťa tak, aby sa naučilo vhodnému spôsobu správania v konkrétnych situáciách. Pozitívny a konštruktívny prístup je často najlepší spôsob, ako usmerniť jeho správanie. To znamená venovať dieťaťu pozornosť, keď sa správa dobre, ako ho len trestať, keď urobí niečo, čo sa vám nepáči. Snaha porozumieť správaniu dieťaťa je najdôležitejším krokom pri jeho zvládaní.  Je dobré mať na pamäti, že rôzne druhy náročného správania sú v rôznych štádiách vývinu normálne. Napríklad záchvaty hnevu sú veľmi časté u detí v predškolskom veku, v období vzdoru. Určite je ale na mieste mať stále hranice, pokiaľ dieťa môže zájsť. Pochopenie vývinových dôvodov a emócií za správaním vášho dieťaťa neznamená, že môžete ignorovať náročné správanie, ale pomôže vám to zistiť, ako reagovať. Vedieť, čo je typické v rôznych štádiách a za rôznych okolností, vám tiež pomôže zistiť, či potrebujete ďalšiu pomoc so správaním vášho dieťaťa. Žiadna jednotlivá stratégia riadenia správania nenapraví všetko. Niektoré stratégie môžu pre vašu rodinu a situáciu fungovať lepšie ako iné. 

Zdieľať na facebooku