Cvičenie v tehotenstve je dôležité. Toto sú jeho výhody

Foto: Pexels
Cvičenie v tehotenstve je dôležité pre mamičku i dieťa. / Foto: Pexels

Byť aktívna počas tehotenstva je dobré pre vás aj pre vaše dieťa. Pravidelná fyzická aktivita vám môže pomôcť cítiť sa fyzicky a emocionálne lepšie. Existuje množstvo potenciálnych zdravotných výhod pre ženy, ktoré cvičia počas tehotenstva, vrátane lepšej kontroly hmotnosti, zlepšenia nálady a udržiavania úrovne kondície. 

 

7 hlavných výhod, prečo cvičiť počas tehotenstva

Menšie riziko nadmerného priberania počas tehotenstva

Priberanie v tehotenstve je určite normálne aj zdravé. Avšak nadmerné priberanie na váhe počas tehotenstva môže zvýšiť riziko komplikácií počas pôrodu. Cvičenie vám môže pomôcť pribrať len opodstatnené kilá.

 

Lepší spánok

Ak pohyby dieťaťa a zmeny vo vašom tele často vedú k bezsenným nociam, cvičenie môže prirodzene pomôcť zlepšiť váš spánok. Dokonca aj v dňoch, keď nemáte čas na svoju cvičebnú rutinu, choďte na prechádzku, aby ste boli aktívni a podporili dobrý nočný spánok.

 

Znížené riziko hypertenzie

Cvičenie znižuje riziko hypertenzie, vysokého krvného tlaku viacerými spôsobmi. Podporuje lepší prietok krvi a krvný obeh. Okrem toho cvičenie prirodzene znižuje stres, ktorý môže viesť k vysokému krvnému tlaku. Hypertenzia zvyšuje riziko tehotenského stavu nazývaného preeklampsia, ktorý môže viesť k predčasnému pôrodu a iným komplikáciám počas tehotenstva.

 

Zvýšená hladina energie

Cvičenie alebo fyzická aktivita zvyšuje vašu energetickú hladinu, takže môžete venovať viac času činnostiam s rodinou alebo sa sústrediť na dosahovanie svojich cieľov. Skúste si zacvičiť hneď ráno, aby ste sa nabili energiou už v ranných hodinách a mohli ťažiť z tej energie aj počas celého dňa.

 

Zmiernenie bolesti

Cvičenie počas tehotenstva môže pomôcť zmierniť mnohé bežné bolesti, ktoré pochádzajú zo všetkých fyzických zmien tehotenstva. Bolesť krížov a sedacieho nervu sú najčastejšími problémami počas tehotenstva.

 

Zvýši sa sebavedomie

Tehotenstvo je pre väčšinu žien veľmi zraniteľné a niekedy aj neisté obdobie. To, že sa necítite pod kontrolou zmien, ktoré sa vyskytujú vo vašom tele, môže byť desivé. Cvičenie počas tehotenstva môže pomôcť zvýšiť vašu sebadôveru nielen tým, že zabráni nadmernému priberaniu, ale aj preto, že je veľmi posilňujúce, hlavne psychicky. 


 

Pomáha udržať hladinu cukru v krvi pod kontrolou a tým znižuje riziko gestačného diabetu

Gestačný diabetes mellitus sa vyvíja počas tehotenstva a ovplyvňuje to, ako vaše bunky využívajú cukor. Cvičenie pomáha znižovať hladinu cukru v krvi tým, že stimuluje telo k presunu glukózy do buniek a zvyšuje citlivosť buniek na inzulín.

 

Dôležité je uvedomiť si, že cvičiť počas tehotenstva je bezpečné, ak ste zdravá a máte nekomplikované tehotenstvo. Ak ste pred tehotenstvom pravidelne, občas cvičili, môžete v tom pokračovať aj počas tehotenstva. Ak ste pred tehotenstvom pravidelne necvičili, tak najbezpečnejšie je začať s  ľahkým cvičením a prejsť na mierne cvičenie tempom, ktoré je pre vás pohodlné. Dôležité je zapamätať si, že akákoľvek fyzická aktivita je lepšia ako žiadna.

 

Tipy na cvičenie počas tehotenstva

Pred cvičením v tehotenstve sa určite poraďte so svojím lekárom, či fyzioterapeutom. Možno budete musieť upraviť svoj existujúci cvičebný plán alebo si vytvoriť nový, ak ste pred otehotnením cvičili veľmi málo. Ak ste dostali povolenie cvičiť a pred otehotnením ste sa zúčastnili na fyzickej aktivite, odporúča sa:

  • Vykonávať aspoň 30 minút miernej fyzickej aktivity počas väčšiny, ak nie všetkých dní v týždni.
  • Začať s cvičeniami s nízkou intenzitou, ako je chôdza alebo plávanie, a pokračujte v aktivite strednej intenzity.
  • Nechať svoje telo byť vaším sprievodcom.
  • Ak ste zdravá a nepociťujete v tehotenstve komplikácie, pokračujte v tejto aktivite počas tehotenstva alebo dovtedy, kým vám to nebude nepríjemné.

 

Činnosti, ktoré sú vo všeobecnosti bezpečné počas tehotenstva, dokonca aj pre začiatočníkov, zahŕňajú: chôdza, plávanie, bicyklovanie, jogging, cvičenia na posilnenie svalov, vrátane cvičenia panvového dna, cvičenie vo vode, joga, strečing, pilates, tehotenské cvičenia. Ak ste pred tehotenstvom cvičili silový tréning s voľnými činkami alebo posilňovacími strojmi, zvyčajne je bezpečné v tom pokračovať.

 

Cvičenia, ktorým sa treba vyhnúť v tehotenstve

Tehotenstvo spôsobuje zmeny na váhe, mení sa ťažisko, stabilita kĺbov, krvný obeh a dýchanie. Tieto zmeny môžu spôsobiť, že niektoré cvičenia budú pre vás alebo vaše dieťa nebezpečné. Zvyčajne je najlepšie vyhnúť sa fyzickým aktivitám s:

  • preťažením kĺbov pri skákaní alebo náhlych zmenách smeru a polohy (napríklad tenis, basketbal)
  • rizikom zásahu do žalúdka (napríklad futbal, hokej, kontaktné športy)
  • vysokým rizikom pádu (lyžovanie, jazda na koni a niektoré formy gymnastiky
  • ťažkými váhami
  • veľkými zmenami tlaku (potápanie a parašutizmus).

 

Pred začatím akýchkoľvek cvičení počas tehotenstva sa vždy poraďte so svojím lekárom. Neexistuje univerzálny prístup k cvičeniu v tomto období, avšak pre tých, ktorí majú zdravé a bezproblémové tehotenstvo, sú k dispozícii neobmedzené možnosti. Najdôležitejšie je pri cvičení počas tehotenstva počúvať svoje telo.

Zdieľať na facebooku