Ako hovoriť o samovražde s ľuďmi, ktorých máte radi

Foto: Pexels
Ako hovoriť o samovražde s ľuďmi, ktorých máte radi / Foto: Pexels

Hovoriť o samovražde je najlepší spôsob, ako jej zabrániť. Naše slová sú naším najcennejším majetkom, keď je niekto, koho milujeme, v kríze. 

 

Prostredníctvom starostlivého rozhovoru môžeme niekomu ukázať, že nie je sám, je milovaný a existuje nádej. Skutočnosť, že hovoriť o samovražde je nekonečne užitočná, neznamená, že to je ľahké. Mnohí z nás sú nervózni z rozhovoru s milovanou osobou o samovražedných myšlienkach, pretože sa bojíme, že by sme mohli povedať nesprávnu vec a celú situáciu zhoršiť. Je dôležité uvedomiť si varovné príznaky samovraždy. Ak dokážete včas rozpoznať varovné signály, človek možno nikdy nedosiahne bod, v ktorom bude samovraždu považovať za svoju jedinú možnosť. Veľmi dôležité sú aj okolnosti na rozhovor. Vyberte si čas a miesto, kde sa môžete otvorene a ľahko porozprávať bez toho, aby vás niekto rušil. Je dôležité, aby ste nikde nemuseli byť ani nemali iné záväzky, tento rozhovor môže trvať dlho a vaša milovaná osoba potrebuje cítiť, že máte čas počúvať. Musíte byť tiež pokojní, aby ste mohli viesť tento rozhovor. Uistite sa, že je ten správny čas aj pre vás. 

 

Ak ste pripravený, môžete začať aj takto:

 

1. Položte otázku

Ak osoba vo vašom živote vykazuje varovné signály samovraždy, opýtajte sa jej, či o samovražde neuvažuje. Môžete byť nepriamy:  „Želal by si si niekedy, aby si sa už nikdy neprebudil zo sna?" alebo môžete byť veľmi priamy: „Myslíš na samovraždu?". Dáte mu vedieť, že ste otvorení hovoriť o samovražde so súcitom a bez posudzovania. Môžete sa tiež opýtať, ako blízkej osobe môžete pomôcť. Keď sa pýtate na samovraždu, chcete sa pýtať spôsobom, ktorý podporuje otvorenosť a úprimnosť, no v konečnom dôsledku je dôležité nájsť spôsob, ktorý vám bude vyhovovať. Nikdy nesľubujte, že plán na samovraždu udržíte v tajnosti. Dajte svojmu priateľovi vedieť, že ste tu pre neho a že vám na ňom záleží, ale ak máte obavy o jeho bezpečnosť, budete sa musieť s niekým porozprávať.
 

2. Vypočujte, čo vám chce povedať

Potom, čo ste sa opýtali a osoba povedala, že premýšľa o samovražde, jedna z najlepších odpovedí je jednoducho:  „Povedz mi, čo sa deje." Kľúčom k počúvaniu je, že nemusíte riešiť problém, ponúkať rady alebo odstraňovať jej bolesť. Všetko, čo musíte urobiť, je počúvať ju. 

 

3. Povedzte to niekomu (získajte pomoc)

Tento krok je o bezpečnosti. Pomôžte danej osobe dostať sa do bezpečia, či už zavolaním na linku pomoci, odvezte ju do nemocnice alebo jednoducho povedzte, že ste k dispozícii, keď bude potrebovať s niekým hovoriť. Uistite sa, že vie, aká pomoc je dostupná a že k nej má prístup.


 

Uskutočnenie všetkých vyššie uvedených krokov znamená, že ste podnikli zmysluplné kroky na pomoc niekomu, kto zažíva samovražedné myšlienky. Potom sa s ním určite skontaktujte, vyjadrite, že vám na ňom záleží, a opýtajte sa, či môžete ešte niečo urobiť, aby ste mu pomohli. To ukazuje, že je pre vás tento človek dôležitý a že ste tu na to, aby ste ho podporili v ťažkostiach, ktoré, žiaľ, stále podliehajú prílišnej stigme a nepochopeniu. 

Ako rodič môžete učiť a modelovať zdravé návyky pre duševné zdravie rovnako ako v prípade fyzického zdravia. Starostlivosť o svoje duševné zdravie, otvorene o ňom hovoriť a v prípade potreby vyhľadať terapiu je jedným zo spôsobov, ako modelovať zdravé praktiky. Ak vás vaše dieťa uvidí, ako pristupujete k vlastným výzvam a učíte sa na vlastných chybách otvoreným spôsobom, pochopí, že je v poriadku bojovať a učiť sa z chýb. Môže si vyvinúť flexibilitu a súcit pre svoje vlastné prešľapy – možno dokonca aj empatiu k ostatným, keď vidí, ako zvládate náročné časy. Pochopí tiež, že život je pre každého v inom čase chaotický a náročný. Kontrolujte svoje dieťa pravidelne, okrem každodenných úloh, ako sú domáce úlohy. Ak má vaše dieťa v anamnéze depresiu, úzkosť, samovražedné myšlienky, sebapoškodzovanie alebo užívanie návykových látok, mali by ste ho pozornejšie sledovať a zvážiť zapojenie profesionála, či už v kľúčových časoch, alebo z dlhodobého hľadiska pri chronickejších ochoreniach.

 

Mali ste rozhovor – čo teraz?

Urobte si s nimi bezpečnostný plán. Myšlienky na samovraždu môžu byť zdrvujúce. Možno je pre danú osobu naozaj ťažké vedieť, čo má robiť, alebo má takú emocionálnu bolesť, že si myslí, že to nedokážete zvládnuť. V týchto časoch môže byť užitočný bezpečnostný plán. Všetky nástroje na zvládanie stavia tento plán do série nasledujúcich krokov:   

  • Rozpoznanie varovných signálov.
  • Zabezpečenie okolia.
  • Pripomenutie dôvodov, prečo žiť.
  • Veci, vďaka ktorým sa bude cítiť silný.
  • Ľudia a miesta, s ktorými sa môže spojiť.
  • Rodina a priatelia, s ktorými sa môže porozprávať.
  • Odborná pomoc.

 

Bezpečnostný plán môže byť užitočný na zníženie intenzity samovražedných myšlienok a zvýšenie schopnosti ľudí vyrovnať sa s nimi. Existuje aj aplikácia, ktorá vám môže pomôcť s tvorbou takého bezpečnostného plánu - Beyond Now. Táto aplikácia vám pomôže vytvoriť si vlastný bezpečnostný plán, ktorý človeka podporí v časoch smútku alebo žiaľu. Môžete si ho vytvoriť na svojom telefóne a nosiť so sebou, aby ste k nemu mali prístup kdekoľvek a kedykoľvek. Aplikácia vás krok za krokom prevedie návrhmi v každej fáze, ak uviaznete. Tento proces môžete zvládnuť sami, ale je lepšie, ak s vami na príprave plánu spolupracuje člen rodiny, blízka osoba, prípadne odborník. Môžete ho kedykoľvek aktualizovať a jednoducho ho zdieľať s ostatnými, ak chcete. Beyond Now je zadarmo na stiahnutie z Apple Store alebo Google Play a ak nemáte smartfón, je aj online. Je navrhnutý tak, aby sa používal ako súčasť celkovej stratégie duševnej pohody a bezpečnosti. Nemá to byť však jediná forma podpory.

Čítajte viac o téme: Duševné zdravie
Zdieľať na facebooku