Schopnosť čítať sa začína budovať už od narodenia. Dieťa sa učí čítať signály všade okolo seba počúvaním hlasov, sledovaním tvárí a čítaním reči tela. Potrebuje počuť a používať zvuky a hovorenú reč. Tieto prvé skúsenosti mu pomáhajú pripraviť sa na to, aby sa neskôr naučilo čítať, písať a uspieť v škole.
Dieťaťu môžete pomôcť rozvíjať rané zručnosti v oblasti predčitateľskej gramotnosti tým, že mu budete čítať, veľa na dieťa hovoriť alebo mu spievať. Nie všetky aktivity musia zahŕňať knihy. Posunkový jazyk, tvorba hudby a rozprávanie príbehov sú ďalšie spôsoby, ako podporiť vývin mozgu dieťaťa. Mozog dieťaťa je veľmi aktívny, mení sa a vyvíja v reakcii na to, čo sa deje všade okolo neho. Sú to každodenné skúsenosti – aktivity ako hranie, čítanie, učenie a interakcia a reakcie ľudí, ktorí pomáhajú rozvíjať mozog. Tieto láskyplné chvíle sú tiež nevyhnutné pre budovanie pripútanosti – silného spojenia, ktoré zaisťuje, že sa dieťa bude cítiť bezpečne. Podpora gramotnosti znamená obklopiť ho jazykom v mnohých podobách. Slovo „gramotnosť“ znamená schopnosť človeka čítať a písať, ale jeho dôsledky znamenajú oveľa viac. Ľudia potrebujú zručnosti čítania a písania prakticky v každom aspekte svojho života. Rodičia preto zohrávajú kľúčovú úlohu pri formovaní prvých skúseností dieťaťa s čítaním, ktoré sú základom zručností potrebných v neskoršom živote. A čo viac, skorý kontakt s jazykom, či už prostredníctvom kníh, slov alebo piesní môže podporiť vrúcnu a výchovnú interakciu medzi dieťaťom a jeho rodičmi.
Tu je niekoľko tipov, ako môžete deti v bežné dni podporiť v rozvoji predčitateľskej gramotnosti:
- Hovorte o tom, čo sa deje. Či už meníte dieťaťu plienku, kúpete ho alebo idete na prechádzku, používajte slová, ktoré popisujú činnosti a veci okolo vás. Pomôžete tak dieťaťu rozširovať jeho slovnú zásobu skôr, ako začne hovoriť. Slovná zásoba sa totiž vyvíja od narodenia.
- Keď bábätko bľaboce, učí sa používať svoj hlas a vydávať zvuky vlastným úsilím. Opakujte tieto zvuky a premeňte ich na skutočné slová. Pomôžete svojmu dieťaťu rozpoznať, ktoré zvuky tvoria ľudskú reč. Vaše dieťa si nakoniec vytvorí spojenie medzi zvukmi a predmetom, činnosťou alebo osobou.
- Odmeňte prvé pokusy o vydávanie zvukov úsmevmi a objatiami. Táto skorá komunikácia je pre vaše dieťa vzrušujúca a vaša podpora ho povzbudí, aby sa ďalej pokúšalo vydávať náhodné zvuky, tóny s rôznou intenzitou.
- Keď dieťa začne hovoriť, pomôžte mu pomenovať veci v okolí. Označovaním a opakovaním slov pomôžete dieťaťu zapamätať si ich.
- Osobné rozprávanie o spoločných zážitkoch je silným momentom. Dieťa môže sledovať vašu tvár, odpovedať prikývnutím alebo opakovaním slov a reagovať s emóciami.
- Povzbudzujte dieťa, aby sa zapojilo do rozprávania príbehov pomocou opakujúcich sa fráz, jedinečných slov alebo zvukov.
Existuje mnoho spôsobov, ako rozprávať príbehy. Niektoré kultúry majú živé rozprávačské tradície. Iné kultúry môžu používať menej slov a namiesto toho sa pri komunikácii spoliehajú na výrazy tváre. Rodiny, kde je niekto nepočujúci a/alebo nedoslýchavý, môžu uprednostniť posunkovú reč.
- Urobte z kníh súčasť rutiny. Ak sa knihy stanú súčasťou každodennej rutiny dieťaťa, pomôže mu to pestovať lásku k čítaniu. Aj veľmi malé dieťa miluje obrázkové knihy. Je užitočné, aby sa rozprávka stala súčasťou rutiny dieťaťa, napríklad pred spaním. Nemusíte ani čítať celý príbeh. Už len rozprávanie o niektorých obrázkoch je pre malé dieťa príjemné.
- Pýtajte sa. Keď sa opýtate dieťaťa: „Čo je to?" a pomenujete obrázok v knihe, naučí sa, že veci majú svoj názov.
- Knihy dajte doma na viditeľné a pre dieťa prístupné miesto. Neukladajte ich len na poličkách, aby ich dieťa mohlo kedykoľvek preskúmať.
- Uspávanky a detské pesničky môžu slúžiť na upokojenie alebo hranie.
- Spievajte piesne a hovorte riekanky. Hudba uľahčuje aj zapamätanie slov a je to zábavný spôsob, ako oživiť jazyk pre vás a vaše dieťa. Nepotrebuje rozumieť všetkým slovám, aby sa v týchto chvíľach niečo naučilo.
- Používajte obrázkové knihy založené na piesňach.
- Povzbudzujte dieťa, aby spievalo s vami. Zastavte sa uprostred piesne, ktorú dieťa pozná, a počkajte, kým „doplní slovo“ gestom, zvukom, slovom alebo nejakou frázou.
- Buďte vzorom. Dieťa by malo vidieť, že vás čítanie baví. Ak vás a ostatných členov rodiny uvidí čítať knihy, noviny a časopisy, zistí, že čítanie je dôležité, zábavné a hodnotné.
- Zvážte vytvorenie špeciálneho miesta na čítanie vo svojom dome, ktoré je tiché a útulné. Knihy uchovávajte v tejto oblasti alebo v jej blízkosti.
- Ak má dieťa problémy s čítaním, vyberte príbehy, s ktorými sa môže stotožniť. Hľadajte príbehy, ktoré pozná alebo ktoré ponúkajú skúsenosti, ktorým rozumie, alebo ilustrácie, ktoré pozná.
- Príležitosti na čítanie sú všade. Povzbudzujte dieťa, aby čítalo značky ulíc, športové stránky dennej tlače alebo dokonca zadnú stranu škatule s cereáliami. Vaše dieťa môže tiež rado čítať napríklad komiksy.
- Spojte knihy so zážitkami dieťaťa.
Láskavé, konzistentné, pozitívne vzťahy pomáhajú budovať zdravý mozog a chrániť ho pred negatívnymi účinkami stresu. Každodenné skúsenosti s ľuďmi či rutinou pomáhajú formovať mozog dieťaťa. Vyhradiť si každý deň trochu času na čítanie alebo účasť na vzdelávacej aktivite s dieťaťom je rozhodujúce pre jeho rozvoj. Ak vaši rodinní príslušníci nemajú vo zvyku čítať, kedykoľvek je skvelý čas začať. Už len 15 minút denne môže dramaticky zlepšiť gramotnosť dieťaťa a môže pomôcť aj rodičom zlepšiť ich zručnosti.