Články: Pre študentov
O projekte

 

Ako prejaviť emócie primeraným spôsobom?

Beáta Tancsáková
Autor článku
Foto: Unsplash
Emócie majú v našom živote veľkú moc a dokonca môžu ovplyvňovať aj naše zdravie. / Foto: Unsplash

Emócie majú v našom živote veľkú moc a dokonca môžu ovplyvňovať aj naše zdravie. Ako s nimi pracovať správne?

 

Žijeme vo svete, v ktorom má emocionálna výchova stále obrovský priestor na zlepšenie. Vyrastáme a počúvame frázy ako „muži neplačú“, „ak vyjadríte svoje emócie, ostatní si budú myslieť, že ste zraniteľní“ alebo „nenechajte svoje emócie ovplyvňovať vás“. Pri tomto type správ sa netreba čudovať, že existuje tendencia byť odpojený od svojich emócii. Mnoho ľudí ťažko vyjadruje svoje emócie. Niektorí ľudia prehnane vyjadrujú to, čo cítia, a iní sa zase dostatočne nedelia. Vedieť, ako presne a odmerane vyjadrovať svoje emócie, nám nesmierne pomôže v osobnom, spoločenskom a pracovnom živote. Ak sa budeme držať emócií bez toho, aby sme ich prejavili, môže sa stať, že budeme náchylní na rôzne psychosomatické ochorenia. Je nesporným faktom, že naše emócie ovplyvňujú aj naše fyzické zdravie. Vedieť, ako prejaviť svoje emócie, môže pomôcť predchádzať fyzickým problémom a emočnej bolesti.

 

Čo by ste mali robiť?

  1. Identifikovať emóciu, pocit - Keď sa niečo vo vašom tele zmení z reakcie na niečo, či už je to reakcia na vonkajší podnet alebo na vlastné myšlienky, mali by ste si položiť otázku: Čo cítim? Aké fyzické príznaky zažívam? Aká je príčina? Prečo sa to deje teraz.
     
  2. Venujte pozornosť reakciám svojho tela:  Emócie sú regulované limbickým systémom  a nervovým systémom a je ťažké ich ovládať, keď vzniknú prvýkrát. Nájdite si chvíľu a nechajte emóciu, ktorú cítite, usadiť, aby ste o nej mohli jasne premýšľať a ako na ňu zareagujete.
     
  3. Venujte viac pozornosti tomu, ako reagujete na danú situáciu:  Môžete mať pocit, že vás situácia znervózňuje, ale koreňom problému je vaša emocionálna reakcia na danú situáciu. Jediné, čo môžete zmeniť, je vaša reakcia.
     
  4. Prijmite zmeny: Naša neschopnosť zdravo vyjadrovať pocity pramení z toho, že nechceme akceptovať zmeny okolo nás. 
     
  5. Zapíšte si ich: Denník je vynikajúcim spôsobom, ako porozumieť a nakoniec vyjadriť svoje emócie. Má to však háčik - musíte si zostaviť konkrétny emocionálny slovník, aby ste mohli danú emóciu popísať s presnosťou.
     
  6. Stanovte zdravé hranice: Vedieť, kedy povedať „nie“, je rozhodujúce pri vyjadrovaní vašich emócií. Poznajte svoje limity, hranice vás držia na uzde a umožňujú vám skutočne pochopiť dôvody okolo vás.

 

Ako ich môžeme vyjadriť zdravým spôsobom

Teraz, keď sme pochopili svoje pocity, je čas ich primerane prejaviť. Emocionálna inteligencia je schopnosť rozpoznávať, ovládať a zdravo vyjadrovať emócie alebo pocity správnym spôsobom. 

 

  1. Pri každej emócii platí, že je fajn ju napísať. Písanie je úžasný terapeutický spôsob uvoľňovania emócií. Píšte bez premýšľania, nebojte sa gramatiky, píšte, čo vás napadne. Na písaní nadávok alebo politicky nesprávneho obsahu sa nedá nič pokaziť. Čokoľvek napíšete, je pre vaše emočné zdravie a nikto iný to nemusí vidieť. Ak si nechcete nechať, čo ste napísali, môžete to prečiarknuť, zničiť alebo vyhodiť do koša.
     
  2. Pri hneve pomáha fyzické cvičenie, ktoré ho dokáže skvelé uvoľniť. Môžete pridať rôzne variácie, ako napríklad napísať meno toho, čo / kto spôsobuje váš hnev na podrážku topánok, keď beháte, alebo si to len vizualizovať. Buďte kreatívny. Pamätajte si len jednu podmienku: neubližujte sebe ani nikomu inému.
     
  3. Na uvoľnenie smútku pomáha plač. Neznie to veľmi príťažlivo, ale je to nevyhnutné, ak nechceme, aby náš smútok zostal v nás a ublížil nám. Po plači prichádza uvoľnenie. Nie je nutné plakať, niekedy možno stačí byť sám, v tichu a odpočívať. Počúvajte svoje telo a doprajte mu to, čo potrebuje.
     
  4. Strach. Dôvera v našu schopnosť vyrovnať sa s každou situáciou je kľúčom k upokojeniu našich obáv. Väčšinou prevláda strach, pretože si myslíme, že nebudeme schopní zvládnuť akýkoľvek problém, z ktorého máme obavy. "Ak sa so mnou rozíde, nikdy sa z toho nedostanem." "Ak prídem o prácu, nikdy si nenájdem inú." So strachom sa dá ľahšie manipulovať, keď ho zdieľame s niekým, komu dôverujeme. Pomáha hovoriť o tom a cítiť, že máme od niekoho podporu. Ak ho však nechcete zdieľať s nikým iným, môžete viesť aj vnútorný rozhovor. Čo by ste povedali na niekoho, kto má úplne rovnaký strach? Povedzte si, že máte potrebné zdroje na riešenie situácie. Napíšte ich. Vytvorte zoznam možných riešení a možností, ktoré máte. Riešili ste podobnú situáciu už predtým? Ako ste to vyriešili?

 

Emočné nepohodlie niekedy nemá nič spoločné so skutočnou konkrétnou situáciou. Môžete byť smutní kvôli veciam, ktoré si pamätáte, alebo sa cítite pod vplyvom počasia alebo kvôli akejkoľvek smutnej myšlienke, ktorá vám môže ležať v hlave. V týchto situáciách môžete uplatniť to, čo už bolo spomenuté: prijať tieto pocity ako súčasť seba samého. Cítite nepohodlie a pripustite, že ste živý človek, ktorý by si mal tieto pocity vážiť. Prijatie samého seba ako emocionálnych bytostí je kľúčom k tomu, aby ste vedeli, ktorých emócii by ste sa mali držať a ktoré by ste mali prejaviť ostatným. Emócie sú súčasťou vývoja človeka ako druhu a sú tiež to, čo definuje a oddeľuje človeka od zvyšku zvierat, ktoré obývajú zem. Emócie sú prirodzené, takže proti nim nebojujte znova a znova. Nechajte ich byť a medzitým sa pokúste uvoľniť sa. Nájdite si niečo iné, čím by ste zamestnali svoju myseľ, ako napríklad rozhovor s niekým, písanie alebo prechádzka.

Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.