Články: Pre študentov
O projekte

 

Hry pre celú rodinu

Beáta Tancsáková
Autor článku
Foto: Bigstock
Tieto hry si môže zahrať celá rodina. / Foto: Bigstock

Pripravili sme pre vás niekoľko tipov na jednoduché aktivity s deťmi, ktoré môžete hrať kdekoľvek.

 

V súčasnej situácii je celý svet izolovaný a väčšina z nás sa snaží dodržiavať aj odporúčanú karanténu vo svojich domovoch. Rodiny trávia spolu neporovnateľne viac času ako za iných, bežných, okolností. Je úplne prirodzené, že začne medzi členmi rodín vznikať tzv. ponorková choroba. Avšak možno vďaka tejto pandémie sa naučíme spomaliť, byť častejšie so svojou rodinou a zároveň sa aj spoločne zabaviť. Popri práci z domu príde aj čas na spoločné aktivity. Najdôležitejšie je teda zastaviť sa v tomto uponáhľanom svete a venovať sa sebe a svojej rodine.

Ponúkame vám niekoľko tipov, ako to využiť a zabaviť sa spoločne rôznymi aktivitami.
 

  1. Dramatické čítanie – vyberte si nejakú knihu, prípadne nechajte výber na deti. Spoločne si vyberte zaujímavú zápletku, repliky si môžete vytvoriť aj sami z priamej reči literárnych postáv. Otvorte šatník a zostavte si kostýmy. Využite svoju fantáziu, kreativitu a zinscenujte scénu ako v divadle.
     
  2. Kto som – Na túto hru potrebujete len pero a papier. Každý člen rodiny napíše na papier nejakú známu alebo neznámu postavu, zviera, vec, čokoľvek, čo ho napadne. Papierik poskladá a označí ho číslom. Následne si každý vyberie z papierikov jeden, ktorý pripravil niekto iný. Roztvorí ho tak, aby nevidel, čo je na ňom napísané a prilepí si to na čelo. Alebo si ho na čele pridržiava, no nesmie vidieť dané slovo.  Môže klásť otázky, ktoré mu majú pomáhať objaviť, kto alebo čo je napísané na papieriku. Jeho úlohou bude uhádnuť, kým je. Pýtať sa však môže len otázky, na ktoré dostáva odpoveď áno alebo nie. 
     
  3. Naše rodinné dielo – budete potrebovať jeden veľký baliaci papier alebo poprilepujte na zem klasický kancelársky papier, aby vzniklo obrovské plátno na tvorenie. Celá rodinka môžete deň po dni, kúsok po kúsku maľovať, tvoriť, môžete dokumentovať každý deň, ktorý strávite doma. Nakoniec môže vzniknúť pekné dielo, pri ktorom si užijete čas ako rodina. Dajte si takýto rituál na konci dňa a môžete zhrnúť, kto čo robil ako sa cítil a znázorniť to na „plátno“. Ideálne je urobiť to za jeden týždeň. Ďalší týždeň môžete začať odznova.
     
  4. Miesto vďačnosti – ak už máte trošku väčšie deti, ktoré už vedia aj písať, táto hra je priam ideálna aj na rozvíjanie prosociálneho správania. Môžete si z nej urobiť rituál každého dňa. Ráno, keď sa zobudíte, každý člen rodiny si napíše na papierik, za čo je vďačný a dá to na to určené miesto (môže to byť zavárací pohár, klobúk, miska..). Potom večer pred spaním si môžete všetky papieriky spoločne prečítať a určite vás zahreje príjemný pocit, ak si uvedomíte, že stále máte toho na svete viac ako dosť. Treba si občas pripomenúť, že každý deň je darom.
     
  5. Hra na schovávačku – keď sa nemôžete hrať na ihrisku alebo vonku, využite priestor, ktorý máte doma. Ide o tradičnú hru, ktorú obľubujú a poznajú všetky deti aj dospelí. Tu však hrozí zabavenie na veľmi dlhú dobu. Máloktoré dieťa to chce ukončiť skoro.
     
  6. Hádaj, čo kreslím -  zoberte si čistý papier, farbičky a skúste sa zahrať na ilustrátorov. Každý člen rodiny nakreslí na papier nejakú postavu, hrad alebo čo mu napadne. Dajte si nejaký čas, za ktorý vytvoríte svoje diela. Neskôr vašou úlohou bude hádať, koho alebo čo chcel autor znázorniť. 
     
  7. Akékoľvek spoločenské hry - voľné chvíle môžete vyplniť aj spoločenskými stolovými hrami, ktoré sú nielen zábavné, ale aj náučné. Deti sa naučia zvládať neúspech, strategicky uvažovať a logicky myslieť.
     
  8. Magnetky – pohybová hra na rozohriatie. Teraz sa zahrajte na „magnetky“. Vyberte si jedného člena rodiny, ktorý bude dávať inštrukcie, postupne sa môžete striedať. Vašou úlohou bude prechádzať sa po miestnosti a keď vám inštruktor povie, aby ste sa navzájom dotkli určitou časťou tela, tak sa rýchlo spojíte... „dotknite sa lakťami, dotknite sa kolenami“. Môžete vytvoriť dvojice alebo aj skupiny. Podstatné je, aby ste počúvali, s ktorou časťou tela sa máte navzájom dotknúť a predviesť to, akokeby ste sa „zmagnetizovali“.  Rýchlosť pohybu sa mení podľa inštrukcie, rovnako sa mení aj ich smer pohybu.
     
  9. Čo sa mi snívalo – spoločne si sadnite na koberec do kruhu a porozprávame sa o snívaní a o snoch. Následne si ľahnite na koberec zatvorte si oči a preneste sa do „krajiny snov“. Jeden z rodičov zarecituje text piesne „Zatvorím si očká, snívam krásny sen, všetky zlé sníčky z hlávky vyženiem. V hlavičke si nechám iba pekný sen, O chvíľu ho všetkým doma rozpoviem“. Nechajte si 10 minút, aby ste ležali a „snívali“, predstavovali si niečo pekné (o čom snívate). Po určitej chvíli si otvoríte oči a porozprávate sa o tom, čo sa vám snívalo. Môžete to skúsiť aj ukázať pomocou nejakého pohybu a zvuku. Keď sa vám nič nesnívalo, môžete povedať, čo by ste chceli, aby sa vám snívalo. Budete začínať vetou - snívalo sa mi, že...“. Následne ako každý povedal a predviedol svoj sen nakreslite si ich a vyložte to niekde ... možno sa sen stane skutočnosťou.
     
  10. Krúžiaca ceruzka – sadnite si spoločne do kruhu a dajte si pred seba jeden kancelársky papier alebo výkres. V ruke má každý z vás jednu fixku, ktorou bude kresliť a posúvať sa. Niekto zapne hudbu a ostatní začnú kresliť, po zastavení hudby sa posuniete o jedno miesto ďalej. Znova sa spustí hudba a kreslíte do papiera, ktorý mate pred sebou. Dôležité je nečmárať a snažiť sa pekne dokončiť kresbu, ktorú máte pre sebou. Po skončení (ak je každý pri svojej pôvodnej kresbe) nasleduje diskusia o tom, ako sa vám to páčilo a čo by ste zmenili.
     
  11. Bolo a bude – vašou úlohou bude výtvarne znázorniť svoju minulosť, na čo si radi spomínate a budúcnosť. Papier rozdeľte na polovicu. Na ľavú stranu nakreslite zážitok z minulosti. Na druhú polovice nakreslite svoju „budúcnosť“ .. plány, sny, túžby. Na záver môžete spoločne pospomínať na pekné chvíle a porozprávať sa o budúcnosti.
     
  12. Hádanie predmetov so zaviazanými očami - Deťom zaviažte oči a nechajte ich rukami skúmať sadu predmetov, najlepšie z tej istej kategórie, napríklad riad z kuchyne, potraviny, zelenina alebo oblečenie. Po jednom dieťaťu predmety podávajte a nechajte ho hádať, o čo ide. Obmenou hry môže byť vydávanie zvukov a hádanie predmetov, ktoré ich urobili, napríklad cinknutie vidličky o hrniec. 
Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.