Expedícia Fenomény sveta - keď sa zo školákov stávajú motivovaní bádatelia

Inovatívny vzdelávací projekt pre základné školy Expedícia Fenomény sveta vznikol aj vďaka generálnemu partnerovi Tatra banke.
Inovatívny vzdelávací projekt pre základné školy Expedícia Fenomény sveta vznikol aj vďaka generálnemu partnerovi Tatra banke. / Foto: Edulab

Bez memorovania, domácich úloh a prepisovania poznámok. Fenomény sveta sú nový školský predmet, ktorý učí deti spoznávať náš svet zábavným spôsobom. Vďaka neziskovej organizácii EDULAB a generálnemu partnerovi projektu, Tatra banke, sa môžu  žiaci druhého stupňa základných škôl vzdelávať tak, ako im je to najviac prirodzené. Prostredníctvom zážitku, objavovania a motivujúcej hry.

 

Atraktívne pomôcky aj YouTuber

Školáci sú vo svete technológií ako doma, nie je preto prekvapením, že ich pozornosť nezaujme len tak hocičo. Ich očakávanie formujú videohry s kvalitnou grafikou či hviezdy sociálnych sietí s výborne spracovanými a prestrihanými videami. Deti dnes konzumujú obsah inak než predchádzajúce generácie a vyučovanie by na tieto trendy malo odpovedať.

 

Fenomény sveta prinášajú do škôl vzdelávacie videá z dielne BBC, interaktívne cvičenia a zábavné aktivity, vďaka ktorým sa z detí stávajú bádatelia  odhaľujúci tajomstvá našej nášho sveta. Aby toho nebolo málo, projekt podporil aj známy slovenský YouTuber Bača. Vydáva sa na dobrodružné expedície po stopách Fenoménov sveta a prichádza s výzvami, v ktorých deti hrajú aj o výlet pre celú triedu k nórskym fjordom.

 

Keď sa deti učia v súvislostiach

Medzipredmetové vzdelávanie je dnes vo svete veľkým trendom, no aj napriek tomu je v mnohých slovenských školách takmer neznámym pojmom. Cieľom Fenoménov sveta je predstaviť deťom zaujímavé témy atraktívnym spôsobom a zároveň ich učiť myslieť v súvislostiach. Deti sa na jednotlivých predmetoch učia rôzne veci, ktoré si niekedy nedokážu dostatočne prepojiť. Fenomény sveta spájajú poznatky z prírodopisu, zemepisu či dejepisu, aby poskytli deťom celistvé informácie o téme. Zároveň si takouto formou vyučovania rozvíjajú kľúčové kompetencie ako kritické myslenie, tímovú spoluprácu, čítanie s porozumením alebo prezentačné zručnosti.

 

Inovácie vo vzdelávaní

Tatra banka patrí k lídrom v oblasti inovácií v bankovníctve. V rámci svojich aktivít však podporuje aj inovatívne a neziskové projekty v oblasti vzdelávania, akými sú napríklad Malá finančná akadémia a Fenomény sveta. „Inovovanie je prirodzenou reakciou na meniaci sa svet okolo nás. Ak sa pozrieme do našich domácností a porovnáme ich s domácnosťami našich rodičov, vidíme obrovský posun vo využívaní zariadení, ktorých cieľom je šetriť náš čas. Ako banka musíme tiež neustále sledovať aktuálne trendy a investovať do vývoja nových produktov a služieb, ak chceme držať krok s našimi klientmi. Školstvo by nemalo zaostávať, preto podporujeme iniciatívu neziskovej organizácie EDULAB na inovovanie vzdelávania a zvyšovanie kvality vyučovacích materiálov. Investícia do vzdelávania je investícia do budúcnosti,“ hovorí Peter Matúš, člen predstavenstva Tatra banky. Okrem toho má banka vlastnú nadáciu – Nadácia Tatra banky, ktorá formou grantových programov podporuje vzdelávanie a umenie na všetkých úrovniach.

 

O akých fenoménoch sa deti môžu naučiť?

Učitelia na druhom stupni základných škôl majú na výber z piatich balíkov vzdelávacích materiálov, ktoré sú venované témam Voda, Slnko, Vzduch, Kultúra a Komunikácia. Na každý z týchto fenoménov sa deti spolu s učiteľmi pozrú z rôznych uhlov a zistia množstvo fascinujúcich faktov a súvislostí.

 

Súčasťou balíka je až 12 vyučovacích modelov, ktoré slúžia ako komplexná príprava pre učiteľa, 450 interaktívnych aktivít, 90 vzdelávacích videí a vzdelávacia hra Fenomény sveta. Pedagógovia môžu Fenomény sveta zaradiť do vyučovania ako samostatný nový predmet alebo s materiálmi pracovať súčasne na viacerých predmetoch. Alternatívou je tiež zorganizovanie tematického týždňa, počas ktorého sa bežné vyučovanie na celej škole mení na objavnú cestu.

 

Pozrite si video o implementácii Fenoménov sveta formou tematického týždňa na ZŠ Karloveská v Bratislave:

 


Článok vznikol v spolupráci s Tatra bankou.
Zdieľať na facebooku