Bez memorovania, domácich úloh a prepisovania poznámok. Fenomény sveta sú nový školský predmet, ktorý učí deti spoznávať náš svet zábavným spôsobom. Vďaka neziskovej organizácii EDULAB a generálnemu partnerovi projektu, Tatra banke, sa môžu žiaci druhého stupňa základných škôl vzdelávať tak, ako im je to najviac prirodzené. Prostredníctvom zážitku, objavovania a motivujúcej hry.
Atraktívne pomôcky aj YouTuber
Školáci sú vo svete technológií ako doma, nie je preto prekvapením, že ich pozornosť nezaujme len tak hocičo. Ich očakávanie formujú videohry s kvalitnou grafikou či hviezdy sociálnych sietí s výborne spracovanými a prestrihanými videami. Deti dnes konzumujú obsah inak než predchádzajúce generácie a vyučovanie by na tieto trendy malo odpovedať.
Fenomény sveta prinášajú do škôl vzdelávacie videá z dielne BBC, interaktívne cvičenia a zábavné aktivity, vďaka ktorým sa z detí stávajú bádatelia odhaľujúci tajomstvá našej nášho sveta. Aby toho nebolo málo, projekt podporil aj známy slovenský YouTuber Bača. Vydáva sa na dobrodružné expedície po stopách Fenoménov sveta a prichádza s výzvami, v ktorých deti hrajú aj o výlet pre celú triedu k nórskym fjordom.
Keď sa deti učia v súvislostiach
Medzipredmetové vzdelávanie je dnes vo svete veľkým trendom, no aj napriek tomu je v mnohých slovenských školách takmer neznámym pojmom. Cieľom Fenoménov sveta je predstaviť deťom zaujímavé témy atraktívnym spôsobom a zároveň ich učiť myslieť v súvislostiach. Deti sa na jednotlivých predmetoch učia rôzne veci, ktoré si niekedy nedokážu dostatočne prepojiť. Fenomény sveta spájajú poznatky z prírodopisu, zemepisu či dejepisu, aby poskytli deťom celistvé informácie o téme. Zároveň si takouto formou vyučovania rozvíjajú kľúčové kompetencie ako kritické myslenie, tímovú spoluprácu, čítanie s porozumením alebo prezentačné zručnosti.
Inovácie vo vzdelávaní
Tatra banka patrí k lídrom v oblasti inovácií v bankovníctve. V rámci svojich aktivít však podporuje aj inovatívne a neziskové projekty v oblasti vzdelávania, akými sú napríklad Malá finančná akadémia a Fenomény sveta. „Inovovanie je prirodzenou reakciou na meniaci sa svet okolo nás. Ak sa pozrieme do našich domácností a porovnáme ich s domácnosťami našich rodičov, vidíme obrovský posun vo využívaní zariadení, ktorých cieľom je šetriť náš čas. Ako banka musíme tiež neustále sledovať aktuálne trendy a investovať do vývoja nových produktov a služieb, ak chceme držať krok s našimi klientmi. Školstvo by nemalo zaostávať, preto podporujeme iniciatívu neziskovej organizácie EDULAB na inovovanie vzdelávania a zvyšovanie kvality vyučovacích materiálov. Investícia do vzdelávania je investícia do budúcnosti,“ hovorí Peter Matúš, člen predstavenstva Tatra banky. Okrem toho má banka vlastnú nadáciu – Nadácia Tatra banky, ktorá formou grantových programov podporuje vzdelávanie a umenie na všetkých úrovniach.
O akých fenoménoch sa deti môžu naučiť?
Učitelia na druhom stupni základných škôl majú na výber z piatich balíkov vzdelávacích materiálov, ktoré sú venované témam Voda, Slnko, Vzduch, Kultúra a Komunikácia. Na každý z týchto fenoménov sa deti spolu s učiteľmi pozrú z rôznych uhlov a zistia množstvo fascinujúcich faktov a súvislostí.
Súčasťou balíka je až 12 vyučovacích modelov, ktoré slúžia ako komplexná príprava pre učiteľa, 450 interaktívnych aktivít, 90 vzdelávacích videí a vzdelávacia hra Fenomény sveta. Pedagógovia môžu Fenomény sveta zaradiť do vyučovania ako samostatný nový predmet alebo s materiálmi pracovať súčasne na viacerých predmetoch. Alternatívou je tiež zorganizovanie tematického týždňa, počas ktorého sa bežné vyučovanie na celej škole mení na objavnú cestu.
Pozrite si video o implementácii Fenoménov sveta formou tematického týždňa na ZŠ Karloveská v Bratislave:
Článok vznikol v spolupráci s Tatra bankou.