Prečo limitovať čas, ktorý deti trávia s tabletom či pred televíziou?

Limitovať deťom prístup k technológiám má zmysel.
Limitovať deťom prístup k technológiám má zmysel. / Zdroj: Bigstock

Elektronické zariadenia ako televízia, počítače, tablety či smartfóny nám môžu nielen pomáhať, ale aj vážne škodiť. Obzvlášť deťom, ktorých rodičia používanie týchto zariadení nechávajú iba na rozhodovaní detí a k akémukoľvek z nich majú neobmedzený prístup. Aké negatívne dopady môžu mať elektronické obrazovky na detský vývoj, ak ich neregulujeme?


 

Negatívne vplyvy tabletov na deti

 

Nedávny výskum University of California v Los Angeles potvrdil, že stále dlhší čas detí pred obrazovkou televízie či tabletu môže spomaľovať schopnosť rozpoznávať ľudské emócie. Vedci sa vo výskume venovali porovnávaniu dvoch skupín detí. Jedny na 5 dní úplne od obrazoviek izolovali a druhé žili život ako dovtedy. Následne ich požiadali o identifikovanie sady ľudských emócií. Skupina detí, ktoré mali viac interakcií tvárou tvár už za tak krátky čas vykazovala ďaleko lepšie výsledky ako skupina, ktorá naďalej používala elektronické zariadenia.


Oneskorenie vývinu detskej reči vedci spozorovali u detí, ktoré trávia priveľa času pred obrazovkami. Deti sa neučia komunikovať pozeraním do obrazovky. Štúdie hovoria, že deti, ktoré prichádzajú k interaktivite so skutočnými živými ľuďmi sa učia prirodzene komunikovať. Ak nahradíme obrazovky za skutočný svet, deti budú mať stále slabšie komunikačné schopnosti.


Čas strávený pred obrazovkami má dopad aj na detský spánok. Elektronické obrazovky vyžarujú svetlo, ktoré odďaľuje v mozgu tvorbu melatonínu - hormónu, ktorý je zodpovedný za stav ospalosti. Dôsledkom je, že deti, ktoré používajú tieto elektronické zariadenia pred spaním, môžu mať problémy so zaspávaním a môžu tiež trpieť viacerými poruchami správania zapríčinenými nedostatkom zdravého spánku.


Elektronická hra môže vytlačiť úplne kreatívnu hru. V nedávnej štúdii výskumníci analyzovali detské aktivity počas dňa a zistili spojenie medzi časom stráveným pred nejakou obrazovkou a zanedbávaním hry. Za každú jednu hodinu, ktorú dieťa venuje sledovaniu televízie počas týždňa sa o 10% znížia jeho kreatívne aktivity ako Hádaj na čo myslím, vlastnoručne vyrobené výtvory, kresby a hranie s neelektronickými hračkami.


Čas, ktorý trávia deti predškolského veku pred obrazovkami negatívne koreluje i so vzťahom s rodičmi. Čím viac deti trávia svoj voľný čas týmto spôsobom, tým menej dochádza k interaktivite medzi rodičom a dieťaťom, čo je v tomto veku absolútnym základom pre jeho učenie.


 

Televízia zapnutá v pozadí môže ovplyvňovať detskú schopnosť koncentrovať sa a komunikovať. Výskumy potvrdili, že deti majú väčší problém sústrediť sa na splnenie úloh, ak je TV pustená v pozadí a zdá sa, že dieťa ju nesleduje. Navyše pustená televízia znižuje kvantitu a kvalitu času , ktorý rodina spolu trávi v sociálnej interakcii.


Priveľa času stráveného pred obrazovkami môže spôsobovať detskú obezitu.

Výskumy tvrdia, že je to dôležitý faktor pri vzniku detskej obezity, nakoľko zvyšuje BMI už u detí predškolského veku. Trávením času pred obrazovkami sa znižuje množstvo pohybu a je spojené s tým, že deti vedie ku konzumácii nezdravých jedál. Televízia v detskej izbe sa spája s obezitou v každom veku.


Deti, ktoré trávia viac ako 2 hodiny denne pred elektronickými zariadeniami sú viac náchylné na psychologické problémy ako je hyperaktivita, emocionálne problémy a ťažkosti s rovesníkmi.

 

Zodpovední a informovaní ľudia svoje deti kontrolujú

Možno ste si dodnes predstavovali, že tí najvyššie postavení ľudia v technologických firmách majú doma steny ako obrovské veľkoplošné obrazovky a všetko tu svieti, bliká či reaguje na dotyk a ich deti majú k dispozícii všetky elektronické novinky. No opak je pravdou.

Stále častejšie sa hovorí o tom, že vysokopostavení a úspešní ľudia z takýchto firiem svoje deti nenechávajú napospas elektronike ako sa mi zažiada. Dokonca svoje deti posielajú do škôl, kde sa elektronike vyhýbajú pri výuke úplne. Takým príkladom sú aj waldorfské školy, ktoré dnes nájdete už i u nás. Ich zmyslom je rozvoj rozumu, citu a vôle v rovnakej miere, kde sa významne vo vyučovacom procese využíva kreativita – ručné práce, hudba, kontakt s prírodou a pod.

Samotný Steve Jobs v rozhovore s reportérom New York Times, Nickom Biltonom, na otázku: „Vaše deti musia milovať iPad, však?“, odpovedal: „Ony ho nepoužívajú. My doma limitujeme to, koľko technológii naše deti používajú.“

V dnešnej dobe, kedy je používanie smartfónov a tabletov rodičmi len málokde obmedzované, to možno vyznie veľmi striktne, no títo ľudia určite vedia, čo neprimerané používanie technológií s ľuďmi robí.

Chris Anderson, riaditeľ firmy 3D Robotics, otec piatich detí od 7 -18 rokov objasňuje, čo vedie ľudí z technologického priemyslu k takémuto striktnému postoju:

„Moje deti obviňujú mňa aj manželku, že sme fašisti, priveľmi znepokojení technológiami. Hovoria nám, že žiadni z ich kamarátov nemajú doma tie isté pravidlá… Je to preto, lebo my sme zažili nebezpečenstvá technológií na vlastnej koži. Videl som to na sebe a nechcem to isté vidieť aj u mojich detí.“

Nebezpečenstvom myslel vystavovanie detí nevhodnému obsahu ako pornografia, šikanovanie od iných detí a možno to najhoršie zo všetkých - závislosť na týchto zariadeniach.

Panuje presvedčenie, že čas strávený vonku na vzduchu bol ešte pred pár rokmi neporovnateľne dlhší. Deti sa učili z interakcie medzi sebou a prostredím. Boli tiež kreatívnejšie, lebo si mnoho vecí, s ktorými sa hrali, vyrábali. Ich myslenie bolo kreatívnejšie.

Väčšina týchto prísnych rodičov sa zameriava na obmedzenie času, ktorý deti môžu stráviť na tablete či telefóne podľa veku. Napríklad Alex Constantinopole, výkonný riaditeľ spoločnosti OutCast Agency zameranej na komunikáciu a marketing technológií svojho 5-ročného syna nenecháva počas týždňa elektronické zariadenia používať vôbec. Jeho staršie deti medzi 10 a 13 rokov môžu stráviť pred obrazovkami len 30 minút. Delia tiež tento celkový čas na edukačný a zábavný, pretože si uvedomujú, že čím je dieťa staršie, tým viac potrebuje pracovať na počítači.

 

Digitalizácia v školách

Vedci apelujú aj na školy, aby to s digitalizáciou vyučovania nepreháňali. Nesnažme sa za každú cenu vsunúť čo najskôr deťom do rúk tablety a robiť s nimi všetky úlohy len takouto formou. Skôr sa uistime, že majú počas dňa stráveného v škole dostatočné množstvo interakcií tvárou v tvár, budujú si vzájomné vzťahy, svoju emocionálnu inteligenciu. To bude pre ich vývoj ďaleko dôležitejšie.

 

Koľko je veľa a koľko akurát?

American Academy of Pediatrics (AAP) varuje, že deti od 3 do 18 rokov by mali celkovo pred obrazovkami stráviť denne do 2 hodín. Deti mladšie ako 2 roky by pozerať televíziu alebo hrať sa na tablete nemali vôbec. Navyše podľa AAP Council on Communications and Media neexistuje žiadny dôveryhodný dôkaz, ktorý by potvrdzoval, že akýkoľvek typ obrazovky má pre bábätká a batoľatá nejaké benefity.

Viaceré prieskumy tvrdia, že odporúčaný limit je aj niekoľko násobne prekračovaný. Rodičom odporúčajú, aby sa vyhli televízii v detskej izbe či neobmedzenému prístupu detí k tabletu. Podľa prieskumu, ktorý publikovali v roku 2013, 8- ročné deti trávia denne pred obrazovkami alarmujúcich 8 hodín. U tínedžerov je to až 11 hodín denne.

 

Elektronické zariadenia môžu oberať deti o dôležité vývojové skúsenosti. To je dôvod prečo pediatri vyzývajú rodičov, aby nahradili čas pred obrazovkami so skúsenosťami zo skutočného sveta. Len rodičia totiž môžu byť tí, ktorí môžu tomuto negatívnemu vývoju zabrániť.

Nemusíme démonizovať médiá, ani elektronické zariadenia, pretože sú neoddeliteľnou a stále rastúcou súčasťou našich životov, ale musíme učiť deti, ako ich správne používať, ako robiť správne rozhodnutia pre ich budúcnosť, aby veci, ktoré majú, boli vždy pre ich život prospešné a nie naopak.

Čítajte viac o téme: IT, Technológie
Zdieľať na facebooku