Pozor na podvodné e-maily. Ľudia dostávajú falošné správy o doručení balíkov kuriérom

Podvodné e-maily prichádzajú ľuďom v tieto dni aj v mene Slovenskej pošty.
Podvodné e-maily prichádzajú ľuďom v tieto dni aj v mene Slovenskej pošty. / Zdroj: Pexels

21.10.2020 - Ostražitosť na internete je stále dôležitejšia. Svedčí o tom aj rastúce množstvo podvodných e-mailov, ktoré sa hekeri snažia ľuďom posielať a neoprávnene sa obohatiť.

 

Ľudia už začínajú s väčším množstvom online nákupov, aby stihli mať všetky darčeky na Vianoce včas. Vybaviť si nákupy cez e-shopy je veľmi pohodlné. Do e-mailu vám príde objednávka, podklady k platbe, aj informácie o doručovaní balíka kuriérom.

 

Čoraz častejšie sa na internete ale objavujú podvodné e-maily, ktoré vyzerajú veľmi dôveryhodne a neostražitého online nakupujúceho môžu uviesť do omylu. Ich cieľom nie je nič iné ako pripraviť príjemcu e-mailu o peniaze.

 

S takýmito podvodnými e-mailami sa v posledné dni húfne stretáva aj Slovenská pošta. Upozorňovať na ne začala verejnosť približne v polovici septembra. A hoci oslovila aj orgány činné v trestnom konaní, e-maily ľuďom stále prichádzajú. Keďže ľudia si objednávajú online zásielky a ich dodanie očakávajú, ľahko môžu na naoko dôveryhodne vyzerajúci e-mail zareagovať. Podovdné e-maily žiadajú od príjemcov zaplatenie poplatku za doručenie zásielky.

 

Slovenská pošta upozorňuje klientov, že nie je ich odosielateľom a žiada, aby na ne nereagovali.     

 

Nevyžiadaná správa môže mať rôzne podoby. Od tých dôveryhodnejších s logom a relatívne dobrou gramatikou v slovenskom jazyku až po menej presvedčivé, pri ktorých je väčšine hneď jasné, že ide o spam.

 

Podvodný e-mail od Slovenskej pošty / Zdroj: screenshot EW

 

Podvodný e-mail v horšej kvalite odosielaný klientom v mene Slovenskej pošty. / Zdroj: Slovenská pošta

 

Na čo si dať pozor?

Slovenská pošta na svojom webe uvádza, ako môžete rozpoznať podvodný e-mail, ktorý vám nezaslala:

 

  • Slovenská pošta nikdy nepýta prostredníctvom e-mailov peniaze. Za zásielku zaplatí klient buď pri objednávaní tovaru, teda priamo eshopu, alebo na dobierku, teda pri prevzatí zásielky – a to hotovosťou alebo kartou. Adresát zaplatí za zásielku kuriérovi, pri priehradke na pobočke alebo v BalíkoBOXe.
     
  • Slovenská pošta uvádza vo svojich e-mailoch ako trackovacie číslo podacie číslo zásielky, ktoré pozostáva z prefixu (2 písmená), 9 čísel a sufixu (2 písmená na konci, ktoré označujú kód krajiny) Príklad: EB 101809415 SK
     
  • V prípade, ak adresát dostane e-mail, odporúčame vždy kontrolovať aj odosielaciu adresu a aby na podozrivé e-maily nereagoval, obzvlášť, ak od neho žiadajú peniaze.

 

V prípade, že klient pošty zareaguje na takúto výzvu a poplatok uhradí, jediné, čo mu zostáva je obrátiť sa na orgány činné v trestnom konaní. 

Čítajte viac o téme: Podvody na internete
Zdieľať na facebooku