Združenie podnikateľov Slovenska už po tretíkrát zorganizovalo konferenciu špeciálne venovanú vzdelávaniu pod názvom Zručnosti do neznámej budúcnosti - Nepripravujme absolventov pre svet, v ktorom žijeme, ale pre svet, ktorý príde. Jedným z tohtoročných vzácnych hostí a rečníkov bol aj britský podnikateľ a nadšenec vzdelávania Marcus Orlovsky.
Marcus Orlovsky stál za úspechom viacerých firiem a okrem podnikania sa mnohé roky venuje aj aktivitám zameraným na zmenu vzdelávania. Je zakladateľom a riaditeľom organizácie Bryanston Square, ktorá pomáha riaditeľom škôl, učiteľom a študentom na celom svete rozvíjať ich talenty a vyučovať zručnosti potrebné v budúcnosti. Tejto téme sa venoval aj pri svojej návšteve v Bratislave.
Najhoršie je, keď si myslíme, že nič nepotrebujeme meniť
Marcus Orlovsky hovorí, že ak patríte k ľuďom, ktorí žijú v presvedčení, že všetko v ich živote je v poriadku, len ťažko budete ochotní robiť zmeny. Platí to rovnako, či sme dospelí alebo deti. Uvedomenie, že túžime po zmene, prichádza s poznaním, že veci môžu fungovať inak, lepšie, že náš potenciál je väčší alebo keď naše sny nadobudnú konkrétnu podobu. A školy by mali byť miestom, kde k vnútornej výzve dochádza včas. „Svet vzdelávania je o tom, aby ľudia zistili, čo by mohli v živote robiť,“ hovorí britský podnikateľ. Nemalo by to byť o tom, čo si myslia dospelí, že by deti mali robiť. Učitelia by mali priviesť deti k tomu, aby na to každé z nich prišlo samo. A nie je to jednoduchá cesta sprevádzania, pretože my sami na mnohé otázky odpovede nepoznáme. „Všetko, čo dnes vieme je, že svet sa mení veľmi rýchlo,“ priznáva.
Rodičia nie sú vždy deťom oporou
Okrem škôl by mali byť na ceste pri sebaobjavovaní a hľadaní uplatnenia v živote deťom oporou aj rodičia. Orlovsky si ale myslí, že to tak vždy nie je. Odpoveďou na nefunkčný systém vzdelávania je čoraz častejšie domáce vzdelávanie, ale nie vždy je pre dieťa prospešnejšie akoby sedelo v škole, myslí si Orlovsky. Je presvedčený, že mnohí rodičia detí, ktoré nechodia do školy, sa dostatočne nevenujú ich podpore. Hoci nemajú vysokú mienku o školách a myslia si, že sa v nich deti len testujú, oni pre svoje deti v skutočnosti nerobia viac. „Nesúhlas so systémom automaticky neznamená, že dieťa dostáva doma viac,“ vraví.
Navyše častokrát sú to práve rodičia, ktorí svoje deti limitujú na ceste v spoznaní vlastných možností a naplnení snov. Marcus Orlovsky navštívil mnoho miest a stretol veľa rodičov detí z rôzneho prostredia, no ich správanie fungovalo rovnako ako u bĺch v jednom známom experimente so skleneným pohárom. Vedeli ste, že ak blchy zavriete do skleneného pohára s uzáverom na tri dni, už nikdy nevyskočia aj keď viečko pohára odstránite? Tieto blchy sa nikdy viac nerozutekajú. Celý život už budú skákať len do výšky a šírky skleneného pohára. A keď sa rozmnožia, ich potomkovia to budú robiť úplne rovnako - automaticky budú nasledovať príklad rodičov.
Marcus hovorí, že podobne sa správame aj my ľudia. Myslíme si, že ak sa niečo nepodarilo nám, nemôže sa to podariť ani našim deťom. Od začiatku ich nevedomky obmedzujeme. Nedovoľujeme im tak snívať svoje vlastné sny a hľadať vlastné uplatnenie, ktoré ich môže napĺňať. Naše životné skúsenosti by nemali limitovať naše deti, hovorí podnikateľ. „Videl som mnoho prípadov, kde aj deti zo sociálne slabých rodín dokázali neuveriteľné veci,“ spomína.
„Poznám dievča, ktoré vyrástlo v slume v Nikarague. Podarilo sa jej získať štipendium na Princetonskej univerzite, kde študovala angličtinu a dostala tiež plné štipendium na Harvadskej univerzite, kde študovala právo. Dnes má 29 rokov. Jednoducho, dejú sa aj takéto veci. Môžete vyrastať na ulici v Nikarague, ale nakoniec môžete skončiť v americkej právnickej firme a na Oxfordskej univerzite ako lektor. Všetko je možné,“ hovorí Orlovsky. Študenti z akéhokoľvek prostredia môžu byť sami sebou a dosiahnuť svetové úspechy. Potrebujú však okolo seba ľudí, ktorí ich v tom podporia.
Školy by mali slúžiť na odomykanie potenciálu
Tradičné školy v podpore detí však tiež zlyhávajú. Nepodporujú ich, aby objavovali samy seba a svoje talenty. Možno by vaše dieťa chcelo nadizajnovať novú sociálnu sieť alebo čokoľvek iné, ale v škole mu povedia, aby sa radšej venovalo dôležitejším veciam – vzalo do ruky pero a robilo si poznámky. A pravdou je, že my ľudia dokážeme pozoruhodne dodržiavať pravidlá, predpisy a byť poslušní. „Určite ste už počuli o tom, že existujú pravidlá, ktoré sú síce hlúpe, ale napriek tomu ich dodržiavame, lebo sa to tak vždy robilo,“ hovorí podnikateľ a našu slepú poslušnosť ilustruje na zaujímavom experimente v čakárni u lekára. Ak máte chvíľu času, určite si ho pozrite dokonca.
Lipnúť teda na tom, čo sa dialo kedysi, nie je pre nás vždy prospešné. Môže to byť naša minulosť alebo aj osud. Je len na nás, čo si vyberieme. „Teraz stojíme pred výzvou, čo deti môžu dosiahnuť napriek všetkým očakávaniam a existujúcim pravidlám. A to je otázka vzdelávania. Ako môžeme deťom pomôcť, aby nejakým spôsobom usmerňovali svoj osud, keď nemajú na začiatku absolútne žiadnu predstavu, čo dokážu?“ pýta sa Orlovsky. „Napríklad ich môžeme spojiť so zaujímavými ľuďmi a uvidíme, čo sa stane,“ hovorí.
On sám práve toto na školách po svete robí a svoje know-how už čoskoro prinesie v spolupráci so Združením podnikateľov Slovenska aj do našich tried. Na pôde škôl napríklad spája lídrov z rôznych oblastí s deťmi, ktoré prejavili záujem o to, čo vo firmách robia. Prídu do školy na 2,5 hodiny a len sa s deťmi bavia o všetkom, čo ich zaujíma. Nie sú to žiadne strojené prezentácie, len uvoľnený rozhovor. Deti sa môžu pýtať na čokoľvek – prečo si tú prácu vybrali, čo celé dni robia, koľko zarábajú, čo na svojej práci majú radi alebo neznášajú. Oni im ochotne odpovedia na všetko. „Aj takéto skúsenosti deťom pomáhajú spoznávať, čo by mohli v živote robiť,“ myslí si.
Marcus tiež na návštevách škôl napríklad vedie študentov k tomu, aby sa naučili povedať tzv. „elevator pitch“, teda výstižne predniesť za tri minúty, kto sú a ako by im líder oproti nim mohol na ich životnej ceste pomôcť, aby sa stali ľuďmi, ktorými by chceli byť. A zázraky sa dejú – deti sa každým razom zlepšujú v tom, čo o sebe zistia a dokážu o sebe povedať a vďaka takýmto zaujímavým stretnutiam získavajú nové príležitosti i kontakty. A ich nadšenie pre poznanie rastie.
V školách potrebujeme ľudí, ktorí deti inšpirujú a pomôžu im dosiahnuť to, čo by chceli. Budú ich vyzývať, aby premýšľali. Orlovsky hovorí, že si uvedomil, že je mnoho učiteľov, ktorí limitujú svoje schopnosti tým, čo vedia namiesto toho, čo by v školách mohli robiť. Ak by sa z učiteľov stali „inšpirátori“ detí a začali by skutočne deti vyzývať, mohli by sa oslobodiť od kurikula a časového manažmentu, lebo svet napreduje veľmi rýchlo. „Nie je šanca, že učitelia s tým dokážu udržať krok,“ hovorí Orlovsky. Musia to byť študenti sami, kto bude mať odhodlanie nasávať informácie, pýtať sa učiteľov a učiť sa aj bez nich. „Potom sa učitelia môžu stať koučmi a sprevádzať ich,“ myslí si.
Svet sa mení a podnikanie s ním
Nemôžeme už lipnúť na zastaralých predstavách, čo deti čaká po škole. Stačí sa pozrieť na to, aké firmy dominujú na vrchole najlepšie zarábajúcich firiem vo svete a vidíme, že svet sa zmenil. Podnikateľ upozorňuje, že vo svete dnes už nevládne žiadna tradičná firma. Sú to spoločnosti ako Apple, Facebook, Microsoft či Alibaba. Aj školy sa preto musia zmeniť. Potrebné vedomosti sa už dnes môžeme naučiť z internetu. Existujú dokonca rôzne vzdelávacie online platformy ako je Coursera. Inšpirovať nás ale dokážu najlepšie ľudia. Marcus Orlovsky vyzýva, aby sa školy stali miestom, kde budú deti stretávať zaujímavých inšpiratívnych ľudí, ktorí im pomôžu spoznať samých seba a objaviť svoj potenciál. Len v tom prípade pripravíme každé jedno dieťa na budúcnosť, v ktorej dokáže uspieť.
Marcus Orlovsky je podnikateľ s vášňou pre vzdelávanie, ktorý stál za úspechom viacerých firiem. Je tiež zakladateľom a riaditeľom organizácie zameranej na pomoc riaditeľom škôl, učiteľom a študentom rozvíjať ich talenty a vyučovať zručnosti potrebné v budúcnosti. Predtým ako zasvätil svoj život svojej vášni, ktorou je vzdelávanie, pôsobil na rôznych pozíciách v komerčnom sektore a v podnikaní. V súčasnosti vedie firmu Bryanston Square, ktorej je zakladateľom, a ktorej misiou je pomáhať študentom na celom svete. Firma Bryanston Square sa podieľala na projektoch v celkovej hodnote viac ako 8 mld. GBP, pomáhala budovať "školy pre budúcnosť" a okrem iného pomohla mestu Liverpool pri výstavbe 4 nových stredných škôl. Má skúsenosti nielen z Veľkej Británie, ale navštívil školy vo viac ako 50 krajinách sveta.
Nedávno navštívili Bratislavu, aby slovenským učiteľom sprostredkoval svoje pohľady a skúsenosti. Bol hlavným rečníkom 3. ročníka konferencie Zručnosti do neznámej budúcnosti, ktorú organizovalo Združenie podnikateľov Slovenska s podporou Slovak Business Agency.