7-ročný Ryan nie je na prvý pohľad iný ako väčšina prvákov na základnej škole. Tiež miluje hračky, má kamarátov, no okrem toho ešte zarobí ročne 22 miliónov dolárov. Ak je to možné?
Ryan sa hráva rovnako rád ako jeho rovesníci. Rozdiel je len v tom, že to robí pred kamerou a hneď ako sa dohrá, video putuje na jeho youtubový kanál Ryan ToysReview. Má na ňom už viac ako 17 miliónov sledovateľov z celého sveta. Väčšinu z nich tvoria jeho rovesníci.
Krátke videá s recenziami hračiek a rôznych iných produktov určených pre deti na kanáli Ryan ToysReview mu priniesli od júna 2015, kedy kanál so svojimi rodičmi založili, 26 miliárd videní. Časopis Forbes ho zaradil tento rok na prvú pozíciu najlepšie platených youtuberov sveta a podľa ich výpočtov zarobil za posledných 12 mesiacov (do júna 2018) 22 miliónov dolárov.
Ryanove prvé youtubové video z roku 2015 ktoré sa stalo viralom, má dodnes takmer 940 mil. videní. Ryan v ňom otvoril balík s viac ako 100 hračkami od spoločnosti Pixar zo série Autá.
Ako vyzerajú jeho videá?
Čím sú pre deti také fascinujúce? Ryan sa v nich hrá s novými hračkami, ktoré mnohé deti doma ešte nemajú a môžu po nich túžiť. Robí im takýmto spôsobom recenzie. Vyobracia produkt zo všetkých možných strán, otestuje ho, ukáže, ako skvelo sa s danou hračkou môžu deti zahrať a čo všetko hračka dokáže. Pre Ryana je to podľa jeho slov zábava.
Ryan sa vo svojich videách smeje, zabáva, robí s rodičmi rôzne experimenty, testuje bicykel, ale aj deti vzdeláva. Do tejto tvorby sa vo veľkej miere zapájajú Ryanovi rodičia a jeho sestry. A nielen v pozadí tvorby, ale príležitostne dostávajú priestor i pred kamerou.
Peniaze prídu z reklamy
Vďaka tomu, že jeho kanál je v angličtine, zásah je prakticky najväčší. Môžu ho pozerať deti kdekoľvek na svete a ich úroveň angličtiny nemusí byť pritom vysoká. Podľa časopisu Forbes pochádza väčšina chlapcových príjmov z videoreklamy, ktorá sa ukáže sledovateľom priamo pred samotným Ryanovým videom s recenziou produktu. Odhadujú, že je to až 21 miliónov z jeho celkového príjmu. Čím viac rastie sledovanosť daného videa, kde sa Ryan hrá, tým viac príjmov mu z reklamy plynie.
Bežne ľudia po 5 sekundách, ako sa dá reklama preskočiť, kliknú na jej odstránenie, aby mohli vidieť video, kvôli ktorému na YouTube prišli. Pri Ryanových videách sa to podľa marketérov ale nedeje. Jeho sledovatelia sú tak malé deti, že neodkážu ešte tieto triky využiť a tak si pozrú všetko, čo sa im ponúka. Aj v tom spočíva úspech detských youtuberov.
Zostávajúci milión dolárov príjmov Ryanovej rodiny pochádza podľa Forbes zo sponzorovaných postov priamo od jednotlivých značiek.
A keďže je zatiaľ Ryan stále len prvák na základnej škole, jeho zarobené peniaze patria oficiálne rodičom. 15 percent z celkových zárobkov ale smeruje na špeciálny blokovaný účet Coogan account, ktorý má chrániť malých umelcov, či iné deti, ktoré zarobili počas svojho detstva nejaké financie. Týchto peňazí sa nebude môcť Ryan dotknúť, pokiaľ nedovŕši 18 rokov.
Vzrušujúca cesta, ako niečo vlastniť
„Videá, kde niekto iný rozbaľuje produkt namiesto vás vám prinášajú pocit radosti z prijatia a otvorenia niečoho, po čom skutočne túžite. To je prakticky obzvlášť pravdivé pri produktoch, ktoré si nemôžete dovoliť alebo sú nedostupné,“ povedal pre Forbes Chas Lacaillade, zakladateľ a CEO Bottle Rocket Management, ktorý zastupuje mnohých youtuberov, ktorí takéto recenzie robia.
Experti tvrdia, že ak deti pozerajú na niekoho, kto hračku rozbaľuje, cítia sa rovnako, akoby hračku vlastnili tiež. Aktivujú sa u nich totiž tie isté časti mozgu.
Kedysi deti vyrastali pred obrazovkami na rozprávkach a tam to končilo. Dnes do ich života prináša vzrušenie okrem rozprávok aj sledovanie reklamných videí, čo môžu a nemôžu vlastniť. O tom, či je to dobré, by sa dalo polemizovať. Pochybnosti odborníkov i rodičov sa stále zvyšujú. V roku 2017 viedli k výskumu, ktorý potvrdil, že reklama rozbaľovania hračiek deťmi vedie ich malých sledovateľov k pasívnemu konzumu a mala by byť regulovaná.
Rapídny nárast a popularita reklamy formou rozbaľovania produktov definitívne prináša morálnu paniku, no nové technológie pre deti to umožňujú, hovorí profesor Stuart Cunningham, ktorý realizoval výskum publikovaný vo vedeckom magazíne Media International Australia.
Viacerí odborníci odporúčajú rodičom, aby deťom limitovali čas strávený s tabletom či mobilom v ruke. Psychologička a neurologička Charlotte Keating tvrdí, že stále nie je v tejto oblasti dostatok výskumov, či je vplyv týchto videí naozaj škodlivý, no taktiež jednoznačne odporúča nezabúdať deťom limitovať čas pred obrazovkami. Pri deťoch vo veku medzi 2 – 5 rokmi by to nemalo byť celkovo viac ako hodina denne.