Skončí hodina a americkí štvrtáci nevstávajú s odchodom učiteľky, ale práve naopak. Posadia sa a oddychujú. Počas hodiny totiž stoja pri špeciálne upravených vysokých stoloch bez stoličiek. A dôvod? Boli nesústredení!
S myšlienkou takéhoto experimentu prišla učiteľka Amanda Grey. Bývala nešťastná, lebo sa jej nedarilo počas vyučovania 27 štvrtákov udržať v triede sústredených. Nechali sa rozptýliť naozaj čímkoľvek. Nadobudla presvedčenie, že za všetko môže dlhé sedenie v laviciach.
Žiaci v USA sedia v škole v priemere 4.5 hodiny denne. Navyše sedia opäť doma a tak sedením strávia aj 85 percent svojho dňa. Niekoľko štúdií upozornilo, že dlhé sedenie môže byť pre organizmus nezdravé z dlhodobého hľadiska , a to dokonca aj v prípade, že pravidelne cvičíte.
Zmeny sa dočkali žiaci v triede aj vďaka rodičom jednej zo žiačok – Juliet a Kelly Starrettovým, ktorí vlastnia crossfitové štúdio a pohybom doslova žijú. Tí priniesli v roku 2014 do Amandinej školy Vallecito špeciálne upravené lavice, pri ktorých je možné iba stáť.
Po krátkom čase učitelia i rodičia spozorovali, že deti dokázali sústrediť svoju energiu viac na to, čo bolo potrebné a podávali v škole lepšie výkony.
„Uvedomila som si, že moji žiaci majú lepšie akademické výsledky, pretože sú pozornejší počas hodín, ak stoja,“ vysvetlila Grey. Aj ostatní učitelia v základnej škole pozorovali podobné výsledky.
Takáto malá zmena veľmi pomohla aj pri deťoch s ADHD. Odkedy Starrettoví začali so svojou iniciatívou státia pri učení, už 27 000 detí využíva lavice, pri ktorých zvyšujú svoje sústredenie státím. Amanda si myslí, že je to len začiatok pozitívnej zmeny. A keďže si uvedomuje, že vymeniť v celej triede všetky lavice za nové nie je lacná záležitosť, nabáda učiteľov, aby boli kreatívni a deti aspoň postavili na nohy a uvidia pozitívny dopad na svoje hodiny.