Dominik Rusňák: Detské knihy Piqipi zatiaľ učarovali každému, komu sa dostali do rúk

Hoci Dominik Rusňák zatiaľ nemá vlastné deti, svet detí ho úplne pohltil. Spolu so svojím tímom stále prichádza s novými nápadmi, ako deti rozvíjať.
Hoci Dominik Rusňák zatiaľ nemá vlastné deti, svet detí ho úplne pohltil. Spolu so svojím tímom stále prichádza s novými nápadmi, ako deti rozvíjať. / Foto: Zuzana Gránska

Vo svete hračiek už bolo vymyslené asi všetko. Napriek tomu majú dospelí vždy problém, akú hračku dieťaťu kúpiť. Detské knihy Piqipi majú byť hračkami, pri ktorých kúpe váhať nebudete. Spojili v sebe hru i vzdelávanie, a keď v nich začnete listovať, len tak ľahko ich z rúk nepustíte.

 

Dominik Rusňák pochádza zo Smižian. Má 22 rokov, a hoci sám nemá deti, s podporou tímu nadšencov a odborníkov na výchovu a vzdelávanie vedie novú značku Piqipi. Štúdium na vysokej škole zvažoval, no nakoniec sa rozhodol pre "školu života". Obklopil sa ľuďmi s bohatými skúsenosťami a učí sa v praxi. Myšlienka vyrábať detské knihy mu zapadala do konceptu rodinného podnikania. Nosnou ideou bolo vytvoriť hodnotnú značku, ktorá prinesie na trh "inú" hračku. Plán sa podaril, a tak dnes ich nová značka Piqipi s neobyčajnými knihami zažíva vo svete rok od svojho vzniku veľký úspech.

 

 

Interaktívna detská hračka, ktorú si zapamätáte

Vo svete tieto špeciálne knihy pre najmenších volajú „quiet books“ (pozn. red. knihy bez slov). Sú to ručne vyrábané knihy z rôznych materiálov, v ktorých nájdete okrem pekných obrázkov aj gombíky, zipsy, vlnu či šnúrky. Aktivity, s ktorými sa deti zabavia na dlhé hodiny a vychádzajú z princípov Montessori pedagogiky. „Nevymysleli sme niečo, čo tu ešte nebolo. Rozhodli sme sa to však robiť kvalitnejšie a náročnejšie,“ vysvetľuje mladý podnikateľ.

V knižkách Piqipi môžu deti okrem spoznávania rôznych materiálov skladať puzzle, hrať sa s písmenkami, číslami alebo geometrickými tvarmi. Okrem zábavy ich teda kniha i vzdeláva. Sú to hračky, ktoré majú v deťoch podporiť zvedavosť a túžbu vyskúšať niečo nové na vlastnej koži.

Každá kniha má svoj príbeh. Počas prvého roka vytvorili až 5 edícií. Tri sú o zvieratkách, jedna o chlapcovi a druhá o dievčatku. Každá edícia obsahuje až 3 sady abecedy, aby si deti mohli skladať rôzne slová, ale aj vlastné meno. Na úvodnej strane je miesto na detskú fotku, aby bolo jasné, komu kniha patrí. „Peronalizácia je skvelá, deti sa okrem iného naučia písmená a skúsia jednoduchšie slovné hry. Samozrejme, naše knihy môžu vďaka tomuto prvku putovať do rúk ďalším deťom. Sú kvalitné, a preto nie je dôvod, aby ich nevyužilo viac detí. Stačí si meno odlepiť, fotografiu vybrať a vyskladať si všetko odznova." To, že by tým prichádzali o zisk, ho netrápi. Podstatné je podľa neho to, že sa mnohým deťom do rúk dostane niečo, čo je skutočne užitočné a kvalitné.

Ku každej knihe dostanú deti okrem priehľadného obalu so zipsom, aby nič nestratili, aj omaľovánku z rovnakej edície s pastelkami. V prípade, že sa dieťaťu nejaký odnímateľný prvok zo sady predsa len stratí, bez problémov ho zašlú. Celkovo obsahuje každá kniha viac ako 100 odoberateľných prvkov a je vyrábaná z viac ako 200 testovaných materiálov.

„Máme plne pod kontrolou celú výrobu kníh, preto vieme dosledovať kvalitnu našich quiet bookov. Stavili sme na precízne vyšívanie a detailné prevedenie," opisuje riaditeľ mladej značky Piqipi Dominik.

Hračku dali testovať až do Francúzska, kde sú normy na kvalitu detských hračiek najprísnejšie. Od nich získali certifikát, s ktorým už majú dvere otvorené kdekoľvek na svete.

 

 

Deti majú problémy s jemnou motorikou

Deti v predškolskom veku v dôsledku nadmerného používania digitálnych technológií prichádzajú o dôležité míľniky vo svojom vývoji, a to si podľa Dominika rodičia musia uvedomiť. „Dnešné deti najviac bojujú pri nástupe do školy so sústredením a s jemnou motorikou. Nevedia držať ceruzku a my sa čudujeme, čo vlastne robili celých 6 rokov. Všetci odborníci hovoria, že obdobie predškolského veku je najkritickejšie a treba ho na ich rozvoj naplno využiť,“ hovorí Dominik. Ich knihy by mali patriť do kategórie hračiek, ktoré deti upútajú a zároveň budú rozvíjať práve v tom, s čím sa dnešné deti trápia. Myslí si, že už prichádza doba, kedy sa opäť ľudia začínajú vracať k tradičným a poctivo vyrábaným hračkám.

Aj oni si dali záležať, aby ich knihy neboli iba o peknom obale a dobrom marketingu. „Veľmi veľa sme toho pred prípravou prvej knihy o vývine detí študovali a konzultovali s odborníkmi,“ približuje Dominik. Všetko si precízne premysleli, kým ich prvé knihy uzreli svetlo sveta. „Dizajny sú kompletne naše, kreslíme ich sami a aj po ich vzniku sa k nim vyjadrovalo ešte viacero odborníkov, ktorí sa venujú predškolskej edukácii. Hodnotili ich veľmi pozitívne,“ dodáva.

Rovnako pozitívny feedback dostávajú pravidelne aj od rodičov. Mnohí priznávajú, že deti na ich knihách doslova lipnú. Ostatné hračky dali do úzadia a aj keď niekam cestujú, v ruke si držia ich knihu. „Knihy sú niečo, čo deti jednoducho majú v tomto veku prirodzene rady. Treba im ich však ponúkať, aby ich mohli objavovať a neboli pripútané iba k technológiám,“ myslí si Dominik.

 

Do celého sveta

Aktuálne predávajú svoje knihy v USA, Anglicku, Francúzsku, Nemecku, Česku, ale pracujú na tom, aby začali s predajom aj na Slovensku. Pozitívne reakcie okolia ich presvedčili, že by svoje knihy mali k slovenskýchm rodičom a do materských škôl a detských centier dostať čo najskôr. Dnes preto hľadajú vhodné predajné kanály, ako do Vianoc knihy dostať aj do slovenských obchodov.

Úspech prirodzene prináša aj ďalšiu konkurenciu. Tej sa neboja. „Myslím si, že sme veľmi tvoriví a schopní rýchlo naše nápady sprocesovať. A originálnych nápadov máme naozaj požehnane! Už teraz máme všetko premyslené o tri kroky dopredu," sebavedomo tvrdí Dominik. Niektoré z nápadov už predstavili svojim zahraničným partnerom a tí im predpovedajú obrovský úspech. "Trh je veľký a skvelé nápady si vždy nájdu svojich milovníkov," uzatvára Dominik.

Veľmi ich tiež povzbudilo nedávane české ocenenie Hračka roku 2017, kde sa stali v konkurencii najväčších lídrov na trhu s edukatívnymi hračkami absolútnym víťazom tejto ceny.

 

Zdroj: archív D.R.

Zisk nie je všetko

Tím Piqipi nechce vyvíjať produkty len pre zdravé deti. So svojou značkou majú v pláne spájať aj pomoc chorým či chudobným. „Momentálne už pracujeme so školou pre slabozraké a zdravotne znevýhodnené deti v Levoči a chceme pre ne vyvinúť špeciálnu edíciu. Ak sa nám to podarí technicky spracovať, tak to bude mať vysokú pridanú hodnotu pre deti, ktoré sú už nevidiace, alebo o zrak práve prichádzajú,“ hovorí Dominik.

Od začiatku bolo hlavnou motiváciou Piqipi tímu podnikať s niečím, čo bude dávať hlbší zmysel a časť z toho, čo zarobia, môžu vrátiť opäť deťom. „Chceme pomáhať deťom, ktoré si samy nedokážu pomôcť," dodáva Dominik. Už dnes podporujú vzdelávanie a zdravotnú starostlivosť chudobných detí v Afrike. „V dnešnej dobe je ťažké dôverovať rôznym charitatívnym organizáciam, preto sme stavili na takú, v ktorej osobne poznáme ľudí a peniaze idú na konkrétne projekty," uzatvára Dominik. „Budúci rok by sme chceli do Afriky sami vycestovať a s deťmi, ktorým pomáhame, sa stretnúť naživo." Veria totiž, že ich spoločnosť bude jedného dňa nadnárodná a pomôžu mnohým deťom nielen v našom regióne, ale aj v ostatných častiach sveta.

Čítajte viac o téme: Knihy pre deti, Rozhovory
Zdieľať na facebooku